השינוי יכול להתחיל מהפעולות הפשוטות ביותר ולכם יש אפשרות גדולה לעזור: אתם מובילים צוות של עובדים, יכולים לעצב את סביבת העבודה כך שתעודד אותם למחזר, ולהחליט שקיימות ומיחזור הם חלק מה-DNA של הארגון. אז איך בדיוק עושים את זה?

מציבים סלי מיחזור

הצעד הראשון שצריך לעשות הוא להנגיש את המיחזור, ובכך להפוך את הבחירה בו לקלה ולזמינה. הפריטים המובנים מאליהם שאפשר למחזר הם בקבוקי פלסטיק, פחיות ובקבוקים הזכאים לפיקדון. בטריות, ניירות וקרטונים - מדובר בבסיס של הבסיס, שבעינינו צריך בכל מקרה להיות בכל עסק. בנוסף, אם העסק שלכם עושה שימוש בחומרים ספציפיים - מוצרי אלקטרוניקה, טקסטיל או בניין למשל - גם אותם אפשר וצריך למחזר. לאחר ליקוט הפסולת הממוינת, ניתן לסכם עם מפעל מיחזור או תאגיד מיחזור מסוים על זמני איסוף קבועים, ישירות מהעסק שלכם.

מיחזור במשרד (צילום: shutterstock By DeawSS)
צילום: shutterstock By DeawSS

מבליטים את המוצרים המיועדים למיחזור

כדי לעודד את העובדים למחזר, יש להעלות את המודעות שלהם לכך שהם משתמשים במוצרים אשר ניתן למחזר. הדרך האלגנטית והאקולוגית ביותר לעשות זאת היא דווקא לחתור לצמצום השימוש במוצרים האלה. ודאו, למשל, שהמטבחון שלכם מציע מספיק ספלים, צלחות וסכו״ם רב פעמיים, שהספוג נקי ושיש מספיק סבון כלים. ככל שתשתמשו יותר במוצרים רב פעמיים, אלו החד פעמיים יבלטו בשטח וייראו תלושים - ובכך יהוו תזכורת לכך שצריך להשליך אותם לסל המיחזור.

 מדפיסים על שני הצדדים של הדף

אולי לא ניתן להימנע לחלוטין משימוש בדפי נייר, אבל בהחלט ניתן לצמצם את השימוש בהם. בנוסף, שנו את הגדרות ההדפסה האוטומטיות כך שיכללו הדפסה על שני צדי הדף - המהלך הפשוט הזה יחתוך את בזבוז הנייר בחצי באופן מידי.

מעלימים את פחי האשפה האישיים

הפחים הקטנים שמוצבים ליד כל עמדה מאפשרים לעובדים להשליך את הפסולת שלהם לאשפה ללא כל מחשבה. במקום זאת, הציבו במקום העבודה כמה עמדות אשפה מרוכזות, הכוללות כמובן גם פחי מיחזור, לפי טקטיקה: למשל, חשוב במיוחד להציב סל למיחזור נייר ליד מכונת הצילום, פח קומפוסט במטבחון, ופח למוצרי פלסטיק גם ליד עמדות העבודה. כך, בכל פעם שהעובדים יצטרכו להשליך אשפה, הם יהיו מודעים לצורך למחזר חלק ממנה - ותהיה להם האפשרות לכך. כתופעת לוואי, אגב, הם גם ייצרו פחות פסולת מלכתחילה.

 נותנים דוגמה אישית

הארגון צריך לתת דוגמה אישית לעובדים, וזה אומר להגדיל ראש גם מעבר לפעולות הפשוטות (והמבורכות!) של הצבת סלי מיחזור או מעבר לשימוש בכלים רב פעמיים. פעילויות פנים ארגוניות סביב מיחזור כמו הרצאות, תחרויות והנגשת תכנים מעניינים העוסקים בקיימות יעבירו את המסר שהנושא באמת ובתמים חשוב לארגון, גם ברמה התיאורטית וגם ברמה הפרקטית. מעבר לכך, כדאי להסתכל גם מסביב, על השותפים העסקיים שלכם: האם יש בהם כאלו שהעלו על נס את נושא הקיימות גם הם? או לחילופין, האם יש דרך לשתף איתם פעולה בצורה שתיטיב עם איכות הסביבה?

משקיעים בכל עובד ועובדת

מעבר להתנהלות ירוקה דורש התאמות מסוימות, כדי שההתנהלות החדשה תמשיך להיות נוחה לעובדים - אולי אפילו יותר מהקודמת. הקדשת תשומת לב לכל עובד ועובדת היא דרך לערב אותם רגשית בפרויקט ולרתום אותם למשימה - כך, למשל, לאחר שתפסיקו את השימוש בכלים חד פעמיים במטבחון, תוכלו לתת לכל עובד ספל קפה עם הדפסה מיוחדת הקשורה אליו, ובכך גם לחזק את תחושת השייכות שלו לעסק ואת המורל הכללי. ואפרופו קפה, גם כאן יש דרך לתרום לאיכות הסביבה - הקפסולות של נספרסו הן לא רק סופר טעימות, אלא גם ניתנות למיחזור. ככל שתגדל תשומת הלב לפרטים הקטנים, כך יתחזק מסר הקיימות שלכם - וכך גם יהיה קל יותר להגשים אותו ברמה המעשית.

4 - איסוף קפסולות למיחזור (צילום: בועז רבינוביץ')
צילום: בועז רבינוביץ'

 הפכו את זה לחלק מסביבת העבודה

לא מספיק להציב במשרד פחי מיחזור, צריך להפוך את הסביבה כולה לתומכת מיחזור. כך, למשל, תוכלו להציב ליד שולחנות האוכל שלטים המזכירים להפריד בין שאריות מזון לפסולת יבשה, או להציב ליד פחי המיחזור עצמם שלטים המפרטים בדיוק אילו אשפה ניתן לזרוק אליהם, ואפילו מודעות עם סטטיסטיקות המדגישות את הצורך במיחזור ובשמירה על הסביבה. על כל השלטים והמודעות הדפיסו גם את לוגו החברה, כדי להדגיש את חשיבות הנושא לעסק. תנו לעובדים חיזוקים חיוביים על המאמצים שלהם בתחום המיחזור, ושתפו אותם בנתונים: כמה בדיוק מיחזרתם בכל חודש, ובכמה הצלחתם לצמצם את ייצור הפסולת שלכם. ואם אתם רוצים להכניס לדבר אלמנט משחקי, הפכו את זה לאתגר: הצוות שימחזר הכי הרבה בכל חודש יזכה לפינוק כלשהו כתודה על מאמציו.

 עושים מזה סיפור

אם בעסק שלכם עדיין לא מוצבים אפילו סלי מיחזור - יש לכם הזדמנות לעשות מזה סיפור. בשיחת הצוות הבאה, ספרו לעובדים על ההחלטה שלכם לצמצם את היקף ייצור הפסולת ולעודד את המיחזור, וספרו מדוע הנושא חשוב לכם באופן אישי. דיבור קצר על אסונות רחוקים ועמומים לא ייצור תחושה של קרבה לאירועים ושל יכולת להשפיע; קרבה לאדם שזה באמת חשוב לו, או היחשפות להשפעות קרובות ומוכרות של נזקי משבר האקלים, דווקא כן. העלו את זה למודעות שלהם לאו דווקא כחלק מהעבודה או כבקשה מהבוס, אלא ככלל שקשור לנימוס ולמוסר - כלומר, לא להיותם עובדים, אלא להיות בני אדם אחראים, מודעים ואמפתיים.

יש ממי ללמוד

כדי לתת ולקבל השראה, יצרנו קשר עם כמה מהחברות המובילות בשוק, כדי לשמוע איך הן שילבו את המיחזור ואת ההסתכלות הירוקה בפעילות היומיומית שלהם.

עובדים במשרד ירוק - מתנהלים אחרת גם בבית

 גם בסטארט-אפ הישראלי מאנדיי.קום מקדישים חשיבות רבה לנושא הסביבתי. ״החשיבות של אימוץ דרך חיים של קיימות במקומות העבודה היא גדולה, מפני שעובדים שהם חלק מסביבת עבודה ירוקה יתחילו לאמץ עוד ועוד הרגלים ירוקים גם בבית״, אומר מתן משיח מצוות התפעול של החברה. ״אנחנו מנסים לחשוב, לפעול ולהשפיע במגוון דרכים, למשל: צריכת חשמל חסכונית כולל שאלטר מרכזי בכל קומה כדי לוודא שבסוף היום כל האורות והמזגנים מכובים, חיישני תנועה לחדר ישיבות כך שהאורות נדלקים וכבים באופן אוטומטי ורכישת מוצרי חשמל חסכוניים. כמו כן, יש לנו פינות מיחזור נגישות לכל סוגי החומרים: קפסולות קפה, פלסטיק, קרטון, ציוד אלקטרוני, בטריות. השאיפה היא למחזר כל מה שניתן, ולהוציא לגמרי את הכלים החד פעמיים מהמשרד.

 

מאנדיי.קום  (צילום: monday.com)
מאנדיי.קום | צילום: monday.com

אנחנו גם מעודדים צריכה שיתופית באמצעות רכישת ציוד שניתן להשאלה על ידי העובדים, למשל: מברגה, ציוד מחנאות, תאורת חוץ, כסאות ושולחנות למסיבות יום הולדת לילדים, עידוד מיחזור בגדים וצעצועים באמצעות חדר תרומות שאליו העובדים מביאים פריטים הניתנים לשימוש חוזר ומועברים לארגונים שונים, עידוד תחבורה שיתופית באמצעות קסדות זמינות במשרד שעובדים יכולים לשאול, ושימוש ברכיבים ממוחזרים וירוקים בעיצוב הפנים, כמו בקיר הצמיחה הטבעית שמסייע להורדת הפחמן הדו חמצני במשרד. אנו מאוד גאים בכך שהשנה קיבלנו מעיריית תל אביב ציון מקסימלי של 3 כוכבים במסגרת התו העירוני הירוק לעסקים, כאות להתנהלות עסקית ידידותית לסביבה. כחברה הצומחת באופן גלובלי, כל דבר שאנחנו עושים כאן במטה בת״א מיושם גם במשרדים הנוספים בעולם”.

״אפילו בקבוק פלסטיק אחד לא נזרק לפח הרגיל״

יהודה יצוא יבוא היא חברה ותיקה העוסקת בענף האקוסטיקה. נתי פרץ, סמנכ״ל החברה, מספר שהיא שותפה במועצה הירוקה, ומייצגת חברות כמו אקו-פון וארמסטרונג, המייצרות תקרות אקוסטיות עם אחוזים גבוהים מאוד של חומרים ממוחזרים: ״זה מגיע לרמה של 97 אחוז. יש לנו גם מותג כחול-לבן שפתחנו לפני שלוש שנים בשם אקושייפ, פוליאסטר אקוסטי שמיוצר כולו מבקבוקי פלסטיק ממוחזרים. הקיר והתקרה של חדר הישיבות שלנו במשרד, למשל, מיוצרים כולם מחומר ממוחזר״. גם בתוך המשרדים מקפידים מאוד על נושאי המיחזור: ״במרכז הלוגיסטי שלנו בגן יבנה לא נזרק אפילו בקבוק פלסטיק אחד לפח הרגיל, ואנחנו מפרידים הכול לפחים נפרדים - מניילון, דרך קרטון ועד דבק. זו יוזמה שהגיעה מההנהלה, ובזכות שיתוף פעולה מצד העובדים המשיכה להתגלגל. אם בעבר היינו צריכים לבקש את זה מהם, היום הם עושים את זה לבד״.

יהודה יצוא יבוא  (צילום: יוסי אליאדי)
חדר ישיבות במשרדי חברת 'יהודה יצוא ויבוא' בחולון | צילום: יוסי אליאדי

בתמונה: התקרה מחברת ecophon ממוחזרת ב-97 אחוז מנייר. הקיר כולו ממוחזר ממותג כחול לבן מותג ECHOSHAPE ממוחזר מבקבוקי פלסטיק.

לא רק ממחזרים - אלא משנים את החוקים

הקבינט ישראל היא דוגמה לחברה שלא רק ממחזרת - אלא גם קידמה את הנושא ברמה המדינית. הקבינט עוסקת בייעוץ אסטרטגי, קשרי ממשל ולובינג, ולאחרונה קידמה עבור אחד מלקוחותיה את הרחבת חוק הפיקדון על מכלי משקה - במסגרתו ניתן יהיה להשיב בקבוקי שתייה מפלסטיק וזכוכית לחנויות ומשם למיחזור תמורת פיקדון, והחידוש: כולל בקבוקים בנפח של ליטר וחצי ומעלה. החוק ייכנס לתוקף ב-1 בדצמבר 2021. צח בורוביץ׳, שותף מייסד בחברה, מספר: ״כאשר טיפלנו בנושא, הבנו את המשמעות הסביבתית, העסקית והחברתית של המיחזור. אנחנו בחברה מפרידים את המוצרים שאפשר למחזר, ואנשי הניקיון שלנו דואגים להעביר את הבקבוקים והפחיות הזכאים לפיקדון למיחזור - וזה לא רק מיחזור, הרי יש לזה גם ערך כספי עבורם. בנוסף, אנחנו משתמשים בקפסולות למכונת קפה של נספרסו, שניתן למחזר אותן. בכל פעם שאנחנו מקבלים משלוח של קפסולות אנחנו מוסרים את המשומשות חזרה לחברה, כדי שהן יישלחו למיחזור״.

 

הקבינט ישראל (צילום: ניצן קווה)
הקבינט ישראל | צילום: ניצן קווה

פלייטיקה גרין - הופכים את השימוש החוזר לעניין אישי

חברת הגיימינג הישראלית פלייטיקה החליטה לקחת את נושא הקיימות ברצינות יתרה, והשיקה החודש פרויקט חדש בשם ״פלייטיקה גרין״, שמטרתו להפוך את ההתנהלות הירוקה לסטנדרט בכל החברה, לא רק במטה הישראלי. מהחברה נמסר: ״במסגרת החלק ההסברתי של הפרויקט, מדי חודש ישלח לעובדים ׳טיפ ירוק׳, וכן יתקיימו פעילויות שונות כמו הרצאות, אתגרים, משחקים, סיורים בפארקי מיחזור, סדנאות DIY, ניקוי חופים וכו', שיאפשרו לעובדים להבין שכל דבר קטן שיעשו יעזור לכדור הארץ. בהיבט המעשי, משרדי החברה מצוידים בפחי מיחזור מופרדים לאשפה, לנייר ולסוללות, המונגשים לעובדים בצורה ברורה וידידותית. החברה תשאף לצמצם כמה שאפשר שימוש בכלים חד פעמיים: כל עובד יקבל למשל כוסות במבוק ממוחזרות, במטרה לעודד שימוש בכלים רב פעמיים בעמדות השתייה הפזורות ובבית הקפה של העובדים. בשבועות הקרובים נספק לכל העובדים מסיכות רב פעמיות ממותגות פלייטיקה, ולקראת הקיץ נחזיר את יוזמת ה׳קארפול׳ על מנת לצמצם את כמות העובדים שמגיעים לבד ברכב פרטי, וזאת לצד ההסעה הקבועה שאנו מספקים לעובדים באמצעות האוטובוס של פלייטיקה״.​ 

פלייטיקה (צילום: יח"צ פלייטיקה)
אוטובוס פלייטיקה | צילום: יח"צ פלייטיקה