בעולם של אנרגיה מוגבלת כל דרך לחסוך מתקבלת בברכה. גיא נבו-מיכרובסקי, מנכ"ל טרהגניק ופרופ' עידית אברהמי מאוניברסיטת אריאל הגיעו ל"הבוקר של קשת" לספר על המיזמים המהפכניים שלהם. מדובר בשתי המצאות שיכולות להיעזר אחת בשנייה, אשר מייתרות את הצורך שלנו להתשמש בדלק המופק מנפט כדי להניע כלי רכב קטנים וגדולים. אופניים חשמליים, מכוניות ומטוסים יוכלו להינות מהפטנטים הישראליים המדהימים, ומדובר בבשורות משמחות בהחלט.

גיא מספר: "פיתחנו דלק שמאפשר לייצר חשמל בצורה נקייה וללא מזהמים. זה חלק מהמהגמה שמובלת על-ידי התכנית לדלקים חלופיים, שמעודדים את הקטנת התלות של ישראל והעולם בנפט. הדלק הזה הוא תמיסה כימית, דומה לאקונומיקה, שיודעת לאחסן בתוכה כמות גדולה של מימן, באמצעותו ניתן לייצר חשמל בצורה נקייה. מה שאנחנו עושים זה פשוט להעביר אותו דרך תא דלק, כאשר התוצאה הסופית היא שיוצאים חשמל ואדי מים. עם הדלק המיוחד הזה ניתן לתדלק מטוסים, מכוניות, אופניים חשמליים והשמיים הם הגבול. לא מדובר בסוללה - אלא בדלק".

כולנו מכירים את בעיית ההתחממות הגלובלית, והתוצר של המיזם הישראלי של טרהגניק משתלב מצוין עם העובדה שהעולם התחיל להעלות הילוך בניסיון לחפש דלקים לא מזהמים. הגיעו למסקנה כי המצב כמו שהוא לא יכול להימשך לאורך זמן. גיא מוסיף כי "חברות הרכב מגיבות לשינוי שנוצר כאן ונעשים צעדים ראשונים לבניית רכבים מתאימים בסין ובאירופה". 

התחממות גלובלית (צילום: יוטיוב)
התחממות גלובלית. בעיה שצריכה להדאיג את כולנו | צילום: יוטיוב

פרופ' אברהמי סיפרה על המיזם שלה, שהוא למעשה פרויקט של סטודנטיות וסטודנטים מאוניברסיטת אריאל, אשר ייצרו רכב שטח עצמאי: "הצלחנו לייצר רכב אוטונומי שיכול לנווט באופן עצמאי בתנאי שטח, כאשר הוא גם עצמאי אנרגטית. הוא מספק לעצמו את החשמל, אפשר לשלוח אותו לשבועות במדבר, הוא יכול לסייע למטיילים, פצועים ואנשים שנתקעו ללא מים".

הרכב המהפכני שמשטחים סולריים מותקנים עליו, יכול לשמש גם למשימות שטח כמו חקלאות, משימות ביטחוניות באיזורים מסוכנים או פתרון בעיות תקשורת. "הרכב בגודל של טרקטורון בערך והאנרגיה האלטרנטיבית שלו מבוסס על עיקרון דומה לעיקרון המימן, רק שאנחנו משתמשים באבקה ולא בתמיסה", מוסיפה פרופ' אברהמי. 

אנחנו מסכימים שההמצאות הללו מהפכניות לחלוטין: יש כאן תחליף לדלק רגיל ולמעשה לא צריך אותו יותר. האם מדובר בסוף עידן השייחים הסעודים ששולטים בשוק הנפט? ימים יגידו. 

>> ואם כבר כסף, למה זה לגיטימי שמדינות זרות יתערבו במדיניות הישראליות באמצעות מילארדי דולרים?

>> הוא מוסלמי שמשרת בצה"ל ולא תאמינו איזה תגובות הוא מקבל