"אנחנו חבורת ישראלים מכל הארץ ומכל המגזרים שהרגישו שאי אפשר יותר לעמוד מנגד. זוהי התארגנות אזרחית וולונטרית ללא כל גוף שעומד מאחוריה, שיצרה שיתוף פעולה עם ארגון IFA הישראלי לטובת העברת הציוד שיירכש לידיים הנכונות בסוריה", כך נכתב בעמוד קמפיין "הסורים על הגדרות".

בימים האחרונים קמפיין הרשת הישראלי למען ילדי סוריה הצליח לגייס למעלה מ-700,000 ₪ והשקיעו בו יותר מ-4,000 אנשים ועוד היד נטויה. הקמפיין הוא חלק מההתעוררות הישראלית בנוגע למה שקורה כמה מאות מטרים מהגבול הצפוני של מדינת ישראל, ונראה שישראלים רבים נרתמים למען הילדים.

"הקמפיין של הסורים על הגדרות נולד ביום כיפור האחרון", מספר יואב בקשי ייבין, אחד ממובילי הקמפיין בעודו עושה את דרכו לאימון מילואים כי אין יותר ישראלי מזה. "אחרי ששיבי פרומן, פעיל ירושלמי מוכר, ארגון כמה תפילות לשלום האזרחים הסורים, הייתה לנו תחושה שצריך לעשות משהו יותר גדול. התקבצנו כמה חברים והתחלנו להתניע את הקמפיין".

הימים האחרונים היו מטורפים עבור מארגני המבצע, ולוו בראיונות בלתי פוסקים לכל תקשורת מהארץ והעולם שהתעניינו ביומה הישראלית המפתיעה. בין המארגנים ניתן למצוא שמות ירושלמים מוכרים כמו תהלה דרמון-מלכה, יטבת פייריזן-וייל, נתנאל פלד, צוריאל שרון, זוהר קפלן, עינת הלוי לוין וביני אייזנברג. הסכום הגבוה שנאסף עד היום עבר את היעד המקורי של 600,000 ש"ח, אך מארגני הקמפיין ממשיכים בכל הכוח, כי תמיד יהיו מי שיזדקקו לעזרה בסוריה. הם מאמינים שאפשר להגיע למיליון ש"ח ואף יותר.

"הילדים הסורים נקלעו למלחמה של מבוגרים בעל כורחם. אנחנו חייבים להוציאם מהמשחק, זאת לא אשמתם. לכן אנחנו מתמקדים בהם ומסייעים להם לעבור את החורף בשלום. הכסף שאנחנו אוספים מוקדש לרכישת ביגוד לחורף, מזון ותרופות", מוסיף בקשי ייבין. 

איך אפשר לסייע?

"פתחנו קמפיין במימונה, שמגייס כספים שמועברים לארגון איזראל פליינג אייד IFA בראשות גל לוסקי, שנבחרה לאחד ממדליקות המשואות ביום העצמאות בשנת 2014. במשך חמש השנים האחרונות מעביר ארגון המתנדבים סיוע הומניטרי לתוך סוריה, כמו גם באזורי אסון אחרים. אנחנו קונים את הציוד פה בארץ ואיזראל פליינג אייד מעבירים אותו לתוך סוריה".

למה בחרתם בשם "הסורים על הגדרות"?

"לקחנו את המשפט האלמותי משנות הארבעים ונתנו לו את טוויטס. 'הסורים על הגדרות' נהגנו לומר. נכון, חלקם, עדיין, מבקשים מלחמה כמו פעם. רובם המכריע משוועים לסיוע הומניטרי. שינויים דרמטיים מאז 73' הפכו את ישראל למעצמה אזורית. הגיעה העת לתיקון עולם. 'אור לגויים' כפשוטו. אני מאמין שלקמפיין הזה יהיו השלכות על הדור הצעיר בסוריה גם בטווח של 10 ו- 20 שנה קדימה".

מה ההתנגדויות שאתה שומע כנגד הקמפיין, ומה יש לך לומר למקטרגים?

"אני שומע שתי טענות מרכזיות. הראשונה היא למה אנחנו הולכים לסורים כשיש מסכנים בישראל, והשנייה היא איך אנחנו מוודאים שהדברים מגיעים לילדים שצריכים אותם ולא למקום אחר.

לגבי הטענה הראשונה, העובדות כמובן נכונות. יש בישראל הרבה אנשים שצריכים סיוע. כל מארגני הקמפיין מתנדבים בקבוצה שפועלת בתוך ירושלים, כל אחד בתחומו, והעובדה שיש צער וכאב במקום אחד - לא אומרת שאין כאב במקום אחר שצריך לבוא ולהידרש אליו.

תגובות נבחרות מעמוד הקמפיין במימונה. צילום מסך

הסיוע זו התשובה שלנו, הישראלים, לשתיקה הרועמת של העולם. העולם שותק לנוכח מה שקורה בסוריה ואנחנו לא רוצים לשתוק. דווקא הישראלים, מי שמוגדרים כאויבים של הסורים, אבל גם כמי שיודעים כמה האדישות היא דבר קטלני - לא יכולים להסתכל על מה שקורה מעבר לגדר ולשתוק.

ספר על המקום היהודי בהחלטה

"פה בארץ יש הידרשות רבה לכל מיני סוגיות חברתיות. הרגשנו שבהקשר הסורי מלבד המשמעות שלנו כישראל, שהיא מדינה שכנה, יש לנו גם חלק כיהודים. אנחנו יודעים איך רצח עם נראה ולא רוצים להיות אדישים".

איך אתם בטוחים שהדברים מגיעים לידיים הנכונות?

"אנחנו מתעסקים בציוד לילדים ולתינוקות, מה שמקשה על ידיים זרות לעסוק בזה ולנצל את זה, כמו למשל לסחור בציוד. זה לא כסף ולכן זה מורכב מידי, מה גם שהציוד ספציפי. מטרנה זאת מטרנה ואין יותר מידי מה לעשות איתה. דבר שנים, איזראלי פליינג אייד עושים את זה כבר חמש שנים וגל לוסקי לא סתם הדליקה משואה".

אתם רוצים לעצור את המלחמה?

"זה לא בשליטתנו. אם היינו יכולים לעצור היינו שמחים. כואב על כל טיפת דם שנשפכת, אבל זה לא ביכולתנו והמצב סופר מורכב. מה שכן הוא שאנחנו יודעים לעמוד מאחורי סיוע הומניטרי. אם זה המינימום שאנחנו יכולים לעשות כדי לשפר את המצב, זה מה שנעשה".

מה אתה רוצה לומר למי שעדיין לא השתכנעו?

"אני כילד יהודי וישראלי גדלתי מתוך הבנה שאדישות היא דבר קטלני. אנחנו כעם ראינו במו עינינו וחווינו למרבה הזוועה מיליוני נרצחים במקרה שלנו ושאף אחד לא נקף אצבע יותר מידי שנים. אז גם כיהודי עם המטען ההיסטורי שלי, גם כישראלי וגם כשכן – לא יכול לעמוד מנגד. אני קורא לעם ישראל שעד עכשיו מוכיח את עצמו בגדלותו, להמשיך לתרום. עוד כמה שנים הטבח שאנחנו רואים בסוריה ייכנס לדפי ההיסטוריה של העולם. עכשיו אתה צריך לשאול את עצמך באיזה צד של ההיסטוריה אתה רוצה להיות".

עמוד הפייסבוק "הסורים על הגדרות"

עמוד הפייסבוק "איזראל פליינג אייד" IFA

הקמפיין במימונה