זירת הפיגוע ביפו (צילום: yaffa48.com)
זירת הפיגוע אמש. חדשות ערוץ 2 | צילום: yaffa48.com
בגל הטרור הנוכחי נרצחו עשרות ישראלים בפיגועי טרור שונים. התקשורת העולמית מסקרת באדיקות את המתרחש בישראל אך לא אחת אנו עדים לסיקור מוטה או שאינו מדויק. כל מילה שנכתבת משמעותית ומכילה בתוכה תפיסת עולם. המילים והמשפטים יוצרים תמונה כללית, המעצבת את דעתם של הקוראים ברחבי העולם על המתרחש בישראל.

פעמים רבות הובעה תרעומת ציבורית כלפי האופן בו מסקרים גופים חדשותיים בינלאומיים (או ישראלים) את גל הטרור הנוכחי. גם אתמול, במהלך אירועי הטרור המרובים, תפסו את עינינו שתי כותרות שהציגו תמונה מעוותת של המציאות, כאשר המיקוד בסיקור היה על הפלסטינים ההרוגים – ולא על היותם מחבלים שניסו לרצוח את מי שנקרה בדרכם. בנוסף נראה שהיה ניסיון "להגדרה מחדש" של מושגים שאמורים להיות ברורים לכולם - כגון טרוריסטים.

באחת הידיעות הראשונות של ה-CNN על המתרחש בישראל, ניתן לראות שהמילה טרוריסט נכתבה עם גרשיים, מה שנראה כמו ערעור על עצם ההגדרה של המחבל כטרוריסט ונימה של ביקורת על השימוש במילה זו. בהפיכת הברור מאליו - למוטל בספק, המסר שמועבר הוא שאולי לא מדובר בטרוריסט, אלא אולי זה בעצם לוחם חופש (כפי שארגוני טרור מציגים עצמם), פרשנות שמקובלת על הפעילים האנטי-ישראליים. למעשה הכותרת מחזקת את אלה השואפים להפוך את ארגוני הטרור ללגיטימיים, וכמובן פוגעת בישראל.

טרוריסט עם גרשיים. צילום מסך מתוך אתר ה-CNN

כותרת נוספת של האתר TVNZ פתחת במילים "פלסטינים נהרגו", בלי לציין שהם מחבלים - ואלה שניסו לפגוע בישראלים מלכתחילה. זו עוד דוגמה לאופן בו הסיפור של ישראל מסופר בצורה חסרה, כאשר המיקוד הוא על הפלסטינים שנהרגו ולא על הישראלים שנרצחו ונפצעו. הכותרת הזו מייצרת סלחנות כלפי אירוע הטרור, כאשר המיקוד הזה גורם לפלסטינים להיראות כקורבן בסיפור, במקום שתוצג התמונה האמיתית, בה ישראלים נרצחים ונפגעים בחודשים האחרונים באופן יום-יומי.

התמקדות בפלסטינים ההרוגים - ולא בנרצח ובפצועים. צילום מסך מתוך אתר TVNZיכול להיות כי הכותרות הללו חריפות פחות מהכותרות הקודמות שעוררו, ובצדק, את זעמם של הגולשים הישראליים מאז תחילת גל הטרור, אך הן עדיין מציגות תמונה מעוותת של המתרחש בישראל וגורמת לקוראים מחו"ל לחשוב כי ישראל היא האשמה במצב וכי המחבלים פועלים בלית ברירה.

*סייעו בהכנת הידיעה: ליטל שמש ועמנואל מילר

 >> המשיכו להישאר מעודכנים גם בפייסבוק
>> הכירו את שבע הנשים המובילות בהסברה הישראלית