"אם אתה מבין שאנשים אחרים בעולם שעושים דברים גדולים, לא יותר חכמים ממך - אין להם שלוש ידיים וארבע רגליים, יש להם ראש אחד ו-24 שעות ביממה - אתה מבין שגם אתה יכול לנסות ואולי אפילו להצליח". תפיסת העולם הזו היא תמצות המשנה של משה חוגג, שהפך מנער באר שבעי המוכר גלידות ברחוב - לאחד מיזמי ההייטק הבולטים בישראל.

ישראל ידועה כאומת הסטארט אפ וכמדינה שמושכת אליה משקיעים רבים, חלקם ישראלים וחלקם מחו"ל. ניסינו להבין בשיחה פתוחה עם אחד הישראלים הבולטים בתחום, משה חוגג, איך מקדמים יוזמות הייטק מקומיות ואיך מגדילים את הצלחתה הכלכלית של ישראל בעולם.

הסיפור של חוגג מעניין. האיש הצבעוני שנראה שלא דופק חשבון לאף אחד יכול לעורר רתיעה בהתחלה, אך אחרי שמתקרבים קצת, מגלים תפיסת עולם מאוד הגיונית. הוא בן 35 ומחזיק בכמות חברות כמספר שנותיו. גדל בבאר שבע וכבר מילדותו הפגין חוש עסקי מפותח. לא נתווכח אם תקראו לזה סיפור סינדרלה של הילד מהדרום.

מה צריך לעשות יזם או יזמית ישראליים כדי להצליח?

"עבודה קשה ולמידה אינסופית. יש לי יותר שנות עבודה מאשר מה שיש לאדם ממוצע. אני עובד יותר שעות, לוקח פחות חופשות ועובד יותר קשה. כשניתחתי את האנשים שעשו כסף בעצמם שמתי לב שכולם לקחו סיכונים. איך אפשר אחרת? חלקם דרך אגב מרדו בסביבה שאמרה להם לא לקחת סיכונים".

מה מייחד אותך בתור יזם?

"אני חושב שאני מוכשר וחכם. לא הכי חכם ולא הכי מוכשר ואני יודע שהשמש לא זורחת לי מהתחת. מקפיד לשמוע את הדעות של כולם. יש דברים שהמנקה תדע להסביר לך טוב יותר מהאדם הכי מתוחכם, בגלל הפשטות הזאת שהאדם המורכב לא יכול להבין. בנוסף, אני חושב שהאופטימיות הכמעט לא ריאלית היא מאפיין מאוד מובהק שלי. אין לוותר, אין אי אפשר, אפשר לעשות גם את המשימה הכי מורכבת בעולם אם מפרקים אותה למשימות קטנות".

משה חוגג (צילום: עומרי ממן)
לא המשקיעים האמריקאים הטיפוסיים. חוגג וחבר | צילום: עומרי ממן
חוגג התפרסם לא מעט בשל העובדה שהצליח לגייס עבור אינפיניטי, חברה העוסקת במציאות רבודה, 15 מיליון דולר. האחראית למענק היא חברת עליבאבא – ענקית המסחר האלקטרוני בסין. בין מספר חברות מוכרות שהוא מנהל, הוא גם המייסד והמנכ"ל של קרן ההשקעות סינגולריטים, אשר זכתה בתואר "הקרן הישראלית הפעילה ביותר לשנת 2015" ובימים אלו מועמדת לתואר "קרן השנה" על פי מגזין גיק טיים. יש באמתחתו מספר לא מבוטל של הצלחות ושל גיוסי כספים בסכומים גדולים, חלקם על ידי דמויות מוכרות כמו ליאונרדו דיקפריו, לאנס ארמסטרונג ועוד.

איך מתחילים?

"אני ממליץ לפנות לחמש חברות שמעניינות אותך ולהציע להן לעבוד עבורן בחינם למשך שלושה חודשים כמתמחה. המטרה היא ללכת לראות איך זה להיות בחברה, איך בונים דברים ובעצם ללמוד כמה שיותר. מה שלומדים שם – לא ניתן ללמוד בשום אוניברסיטה".

בוא נגיד שלא מצליחים. איך להתמודד עם כישלון?

"כישלון ביחס למה? אתה מנסה כל כך הרבה דברים אז יש כישלונות ויש הצלחות, אין דרך אחרת, זה חלק מהמשחק".

מה המדינה יכולה לעשות כדי לתמוך ביותר יזמים ומשקיעים צעירים?

"אם מדינה רוצה להצליח היא צריכה גיבורים. צריך ליצור גיבורי טכנולוגיה, להגדיל אותם - הם גיבורים מאוד חיוביים. תראו לילד אחר שאפשר לעשות את זה. אני גם חושב שלא מספיק משבחים את ה"איך". בסוף כולם רוצים להצליח וצריך ללמד את הדור הצעיר כלים".

איך עושים את זה בפועל?

"אני חושב שהמדינה צריכה לעודד ולתרום כלכלית לעסקים במקומות מרוחקים מהמרכז. למשל, לומר ליזמים מתחילים – לכו לדרום ותקבלו משרד חינם או קבלו פטור מתשלום מיסים לעשר שנים. אין לי ספק שיבנו שם אקו סיסטם. הפערים יהיו הרבה יותר קטנים כי פתאום גם שם יהיו משכורות גבוהות".

וסיפורי הצלחה

"כן. תראי, גייסתי יותר ממיליארד שקלים בשלוש השנים האחרונות והבאתי אותם למדינת ישראל. הם כאן במשכורות, במשפחות של העובדים. מעולם לא הבטחתי לאף אחד מהמשקיעים שאחזיר לו את השקל שהוא השקיע, אבל כן הראיתי להם מה אנחנו מתכוונים לעשות עם השקל הזה. הבטחתי שאביא אנשים טובים לעבוד על המיזם והבטחתי שנעשה את הכי טוב שלנו".

מה צריך לעשות מי שרוצה לפנות לחו"ל? איך נכנסים לזירה הזו?

"בחו"ל יש הרבה מאוד כבוד לטכנולוגיה הישראלית. אם אתה אומר שבאת מישראל, יש לך יתרון מובהק בזכות העבר המפואר של ישראל בהצמחת סטארטאפים וכך גם למסוגלות של יזמים ישראלים".

יש עלינו דעות קדומות?

"תראי, זה נכון שישראלים נתפסים כאגרסיביים, חוצפנים וישירים, אבל אני לא רואה בזה משהו רע. אני אומנם מנומס, אבל גם מאוד ישיר ורואה בזה יתרון. ישראלים התחנכו בצבא - אם יש לך משימה, אתה מדביק לה זמן, ואם זה לא קורה אתה ישר דואג שזה יקרה. זה גם הסוד שלנו להצלחה, לפחות אחד מהם. כשחייתי בניו יורק הייתי "הישראלי האגרסיבי" כי כל הזמן הייתי דוחף, אבל זה מה שהביא לתוצאות זה שילוב של אגרסיביות ומקצועיות. זה משרת אותנו טוב בעולם שאני חי בו".