"אפילו אם יש תחושה שההתנצלות נוצרה מלחץ או משיקולים של אינטרס אישי, חשוב שנזכור שכאשר שאדם מתנצל ולוקח אחריות צריך למחול לו", אומר עזרי טובי בשיחת טלפון, בעוד הסערה סביב אמירתה של המגישה אושרת קוטלר בעניינו ממשיכה להתחולל.

טובי עומד כבר ארבעה ימים במרכזה של סערה תקשורתית-פייסבוקית, אך לא מבחירה. במוצאי שבת האחרון מגישת "המגזין" בערוץ 10, אושרת קוטלר, כינתה אותו בסיום הכתבה עליו 'מתנחל שפוי', אמירה שמשתמע ממנה כי שאר המתנחלים אינם שפויים. הרוחות סערו וגעשו, קוטלר התנצלה פעמיים והצרה על הניסוח האומלל. יש שקיבלו את התנצלותה ויש שלא.

"אני מדבר אך ורק בשם עצמי ולא יכול לסלוח בשם ציבור שלם", אומר טובי, שנענה בחפץ לב לבקשה להתראיין ולהעביר מסר חיובי, למרות הרגשות השליליים שהוצפו בימים האחרונים. "גם לאושרת קוטלר וגם לעופר נוימן, (הדובר של ח"כ יצחק (בוז'י) הרצוג שפרסם פוסט חריף בגנות המתנחלים) אני באופן אישי סולח. אני חושב שכך נכון לעשות".

פוסט ההתנצלות הראשון של קוטלר

"אי אפשר לייפות דברים", ממשיך טובי, "עכשיו זו הייתה פליטת פה, אבל בסיטואציות אחרות היו אמירות ישירות ומפורשות נגד ציבור המתיישבים. ההתקוממות והדרישה לקבלת התנצלות ולקיחת אחריות הייתה מאוד נכונה בעיני, אבל כמו שאמרתי, כשאדם טועה ולוקח אחריות על מעשיו מן הראוי לא לזלזל בהתנצלות שלו, למרות התחושה שלא מדובר בהתנצלות אותנטית לחלוטין".

אומרים שאין דבר כזה פרסום רע, ואולי כך הדבר, כיוון שמאז מוצאי שבת כמעט ואין מי שלא מכיר את השם עזרי טובי. מפעל ההסברה שלו מפואר כמעט כמו מפעל ההתנחלות – והוא מכיל עשרות סרטוני הסברה מקוריים, יצירתיים והכי חשוב – כאלה שעושים את העבודה. הסרטונים של טובי מראים את המציאות המורכבת והאמיתית שמתרחשת בשטחי יהודה ושומרון, רחוק מאוד ממה שגורמים אנטי-ישראלים ירצו שתראו.

"באופן אישי אני מאוד שמח על הכתבה שהייתה ועל החשיפה ההוגנת מאוד שניתנה לי בערוץ 10. זו הייתה במה יפה בלי שום מניפולציות או ניסיון להשחיל מכה מתחת לחגורה", מוסיף.

קיבלת התנצלות גם באופן אישי?

"אני לא צריך את ההתנצלות, אני הרי השפוי היחיד", הוא אומר בבדיחותא, "אבל שוב, חשוב לי להעביר את המסר שכשאדם מתנצל, יש כללי משחק. אסור לנפנף את ההתנצלות ולבטל אותה. אני מסכים שלפעמים התנצלות בלבד לא מספיקה ובנאדם צריך לקחת אחריות על מעשיו, אבל בשורה התחתונה חשוב שנאמץ את העיקרון הזה של קבלת הסליחה, במיוחד בשיח הישראלי המורכב של ימינו".

ולמרות הכל, אתה רואה מימד חיובי לסיפור?

"למרות הרווח האישי, הייתי מוחק את ההערה הזאת. אין לי רצון להרוויח על חשבון הדמוניזציה של חבריי".

איך עבר עלייך השבוע האחרון? הפכת סלב בין רגע

"אני מתנגד מוצהר למושג ה'סלב'. בנאדם נהפך סלב לפי כמויות האזכורים בתקשורת ולא לפי מה שהוא אומר. אני רוצה שיתייחסו לדברים שאני עושה ופחות לכותרת. תראי, אין ספק שחשיפה תקשורתית זה דבר חשוב, אלו הכללים, ויחד עם זאת אני מתפלל כל הזמן בלב שריבונו של עולם ישמור לי על התמימות ועל הפשטות, אבל אין לי בעיה לקדם את מה שאני מאמין בו דרך החשיפה התקשורתית והוויראליות. הם מאוד חשובים ואני לא מפחד להשתמש בהם".

עזרי טובי (צילום: באדיבות עזרי טובי)
עוד יום שגרתי במשרד. טובי בצילומים | צילום: באדיבות עזרי טובי

טובי מספר שהוא קיבל מאז מוצאי שבת "המון המון הודעות בפייסבוק, בוואצפים ובמייל. אני משתדל מאד לענות לכל אדם למרות הזמן שזה גוזל ממני, כדי לשמור על האנושיות. מאוד מקווה שאתמיד בזה"

אי אפשר לסיים בלי טיפ קטן לקוראות ולקוראים שלנו בענייני הסברה. מה אתה ממליץ?

"בעידן שלנו אתם צריכים להכניס לראש שיש לכם בכיס מכשיר טלפון חכם - ואם אתם יודעים לשלוף אותו בזמן הנכון ולצלם, אתם ללא ספק יכולים לתרום להסברה הישראלית".

>> אנחנו ידענו שטובי הוא משהו משהו כבר מזמן
>> אהבתם? עשו לנו לייק!