מכירים את דוכני עבודות היד שאפשר לראות בקניונים בימי שישי ובהם נרות, סבונים או אביזרי נוי לבית שמיוצרים על-ידי אנשים בעלי מוגבלויות? כמעט ואין בית בישראל בו אין יצירה קטנה ומתוקה שהתשלום עבורה ניתן למען מטרה טובה. הבעיה היא שלפעמים אנחנו רוצים לתרום, אבל לא יודעים איפה ואיך. יובל ארבל החליט לענות על הבעיה הזו - ולעזור לכם לעזור לחברה הישראלית. הוא הקים אתר בו מרוכזים המוצרים המיוצרים בעמותות ישראליות על ידי אנשים מאוכלוסיות מוחלשות ובעלי מוגבלויות, כך שאם בא לכם לעשות משהו קטן וטוב, אתם תדעו בדיוק היכן.

ארבל ויתר על קריירה מצליחה במגזר הפרטי כדי לפתוח את Buy for Good  - חנות אינטרנטית למכירה של מוצרים המיוצרים בעמותות ישראליות, על ידי אנשים בעלי מוגבלויות ומאוכלוסיות מוחלשות. הוא מספר שמעורבות חברתית תמיד הייתה חשובה לו, ובמשך שנים גייס תרומות לטובת קניית קלמרים וציוד חזרה לבית הספר לתלמידים שיד הוריהם אינה משגת לרכישת המוצרים ההכרחיים. "תמיד זה היה משהו נוסף עבורי", הוא מספר. "לא חשבתי שאפשר להתפרנס מזה, אבל לפני כמה שנים שמעתי על מודל שנקרא "עסק חברתי", או עסק עם שורת רווח כפולה, זאת אומרת עסק שמחפש להרוויח אבל באותו זמן גם מקדם מטרה חברתית כלשהי. התחברתי מאוד למודל הזה ופשוט התחלתי ללמוד אותו".

באי פור גוד - יובל ארבל (צילום: באדיבות המצולם)
יובל ארבל. עזב קריירה מצליחה לטובת המיזם | צילום: באדיבות המצולם
למה זה היה לך כל כך חשוב?

"אחרי שעבדתי במספר ארגונים עסקיים, רציתי עבודה שיהיה לה ערך מוסף מעבר לתלוש משכורת, לדעת שאני גם עושה משהו טוב ותורם לחברה ובראייה עסקית חשבתי שיש פה הזדמנות מעניינת".

מה המטרה בעצם?

"אנחנו מנסים לעזור לעמותות הישראליות לפתח שוק חדש ולהגיע ישירות לצרכנים ולא רק למכור לחברות וארגונים. כך הן יכולות להגדיל את השוק שלהם ולהעלות את המודעות למוצרים עם אימפקט חברתי".

מוצרים של איזה עמותות אפשר למצוא באתר?

"של אנוש - העמותה הישראלית לבריאות הנפש, מארג, על גבע, על"ה, שיקום אחר, דרך האומנות, בית דרור, אלמז, שק"ל - שירותים קהילתיים לאנשים עם צרכים מיוחדים, נערי האור, גוונים, שילובים, סטודיו Zot.Zot, ועוד".

באי פור גוד - יובל ארבל (צילום: באדיבות צ'יקבוס אברידאי פוטוגרפי)
כיסוי לחלה | צילום: באדיבות צ'יקבוס אברידאי פוטוגרפי
ארבל מספר כי בישראל קיימים עשרות מרכזי תעסוקה שיקומית המופעלים לרוב על ידי עמותות ישראליות. "המרכזים הללו פועלים עבור אנשים עם מוגבלות פיזיות, נפשיות וקוגניטיביות, אשר אינם יכולים להשתלב בשוק העבודה החופשי. מרכזי התעסוקה מקנים לחניכות ולחניכים תחושת שייכות, חשיבות ומשמעות לחייהם תוך שמחה ויצירה. החניכים מקבלים שכר עבור עבודתם ורכישת יצירותיהם מעניקה להם הזדמנות חברתית שווה, הערכה והכרה שהם כאחד האדם. בנוסף לתעסוקה מתקיימת פעילות חברתית שמוסיפה עניין, הנאה וגיבוש חברתי. הבעיה היא שרוב העמותות מתקשות למכור לקהל הרחב".

מדוע הן מתקשות למכור?

"כיוון שרוב המרכזים נמצאים בשולי הערים, אזורי תעשיה וביישובים קטנים, רחוקים מהלקוחות  ומתבססים בעיקר על מכירה לחברות וועדי עובדים בתקופת החגים, מה שמגביל את יכולת המכירה שלהם. בעידן שבו כולנו רוכשים באינטרנט באתרים כמו Aliexpress, Asos  ו-Amazon, מוצרים שמגיעים ממפעלים סינים המרוחקים מאיתנו אלפי קילומטרים זה הרגיש לי אבסורדי שיותר קל לקנות מוצר ממפעל בסין מאשר ממרכז תעסוקה שיקומי שנמצא כמה קילומטרים או עשרות קילומטרים ממני".

יש עמותות שמשווקות את עצמן באופן עצמאי, לא?

"כן, אבל לא לכל עמותה יש את האפשרות להקים אתר אינטרנט למכירה של מוצרים. לכן התחלתי לחשוב על אתר אינטרנט שירכז מוצרים של מספר עמותות וברגע שהבנתי שהפתרון יכול לבוא ממכירות און ליין הבנתי גם שאין שום סיבה להגביל את המכירות רק לישראל".

באי פור גוד - יובל ארבל (צילום: באדיבות באי פור גוד)
ויש גם כיסוי למצות | צילום: באדיבות באי פור גוד

אז אתה אומר שיש ביקוש גם בחו"ל?

"בהחלט. האתר כולו באנגלית, ולא בכדי. אנחנו עדיין מתחילים אבל אין ספק שיש כאן שוק גדול שיכול ליהנות מהיצירות. יש בעולם הרבה מאוד תומכי ישראל שיכולים לקחת חלק במיזם כזה ולתמוך בישראל ובחברה הישראלית בדרך חדשה היוצרת הזדמנויות תעסוקה, ולא בדרך של צדקה. באתר ניתן לרכוש מגוון רחב של מתנות כחול-לבן המיוצרות במגוון עמותות ישראליות. אפשר למצוא בובות וצעצועים, מוצרי טקסטיל לבית, סינרים, סבונים, נרות, מוצרי יודאיקה, תה, תכשיטים, מוצרים לבית ועוד הרבה יצירות נפלאות. האתר מתעדכן על הזמן ומתווספים אליו מוצרים נוספים מעמותות נוספות".

הציפורים מירושלים פרשו כנפיים

ארבל מוסיף כי המוצרים הנמצאים באתר מגיעים פעמים רבות מתוך חשיבה משותפת עם העמותות. "מצד אחד אנחנו עובדים ביחד עם מרכזי התעסוקה, חושבים איתם אילו מוצרים יכולים להתאים למכירה באתר. אנחנו דואגים לצלם את המוצרים, להעלות אותם לאתר ולהוסיף את המידע. אנחנו כמובן גם מטפלים בפן הלוגיסטי של המשלוח. מצד שני אנחנו עובדים חזק מאוד על קידום האתר בחיים שמחוץ לרשת, כדי שאנשים יכירו אותו, יבקרו בו, ויזכרו אותנו כשהם צריכים לקנות משהו".

יש מקרה שזכור לך במיוחד בו האתר סייע לעמותה?

"ישנה עמותה בירושלים בשם "דרך האומנות", בה עוזרים לאנשים בעלי מוגבלות נפשית לרכוש מיומנויות שיעזרו להם לחזור לשוק העבודה. הם עושים זאת באמצעות יצירה של תכשיטים, צורפות, מוצרי אומנות וטקסטיל. אחד המוצרים שלהם הוא מובייל של זוג ציפורים העומדות על ענף שבעיניי הוא פשוט מוצר מקסים. פרסמנו את המוצר בעמוד הפייסבוק שלנו והפוסט זכה לאלפי צפיות, מאות לייקים והזמנות רבות למוצר ממקומות שונים בעולם. המחשבה שעכשיו בכניסה לבית בטקסס או בצפון קרוליינה, ניצבות להן זוג ציפורים שיוצרו על ידי אנשים עם מוגבלויות בירושלים, מרגשת אותי. אלו בדיוק הלקוחות שאי אפשר להגיע אליהם בלי אתר כמו שלנו.

באי פור גוד - יובל ארבל (צילום: באדיבות עמותת מארג)
זוג הציפורים על הענף | צילום: באדיבות עמותת מארג
במקרה אחר ביקרתי בעמותת "נערי האור" שמייצרת נרות המיוצרים על ידי נוער בסיכון. דרך העבודה בנות ובני הנוער רוכשים מיומנויות שישמשו אותם בהמשך חייהם בשוק העבודה. כשהגעתי לשם אחד המדריכים קלט בדיוק נערה חדשה לעבודה. הייתה לו אליה סבלנות מדהימה. אפשר היה להרגיש כמה חשוב לו לקלוט אותה אצלם לעבודה ולתת לה הזדמנות שהיא לא תוכל לקבל במקום אחר. זה מזכיר לי כמה ישראל מלאה באנשים טובים שאכפת להם אחד מהשני.

איך אתה שואף שישראל תיראה בעתיד, כמי שעוסק יום יום בעשייה חיובית?

"העבודה עם העמותות ומרכזי התעסוקה מביאה אותי למקומות שבהם רואים את "ישראל היפה". זה נותן תחושה של גאווה ואופטימיות. ישנם מרכזי תעסוקה בירושלים ובגליל איתם אנחנו עובדים, בהם גם הצוות וגם המשתקמים הם יהודים וערבים, וכולם עובדים ביחד - בלי תוויות של שיוך דתי או לאומי, למען מטרה משותפת. בעיני זהו ביטוי לערך "חברת מופת" שעליו דיברו אבות הציונות.

באי פור גוד - יובל ארבל (צילום: באדיבות עמותת על גבע)
דוד אשכנזי, צייר היוצר בעמותת "על גבע" שמוצריו נמכרים באתר | צילום: באדיבות עמותת על גבע
אני מאוד מקווה שנצליח במשימה שלנו להקים פלטפורמה למסחר און ליין, שתסייע לעמותות למכור יותר מוצרים, להרחיב את הפעילות היצרנית שלהם, לקלוט עוד אנשים, לתגמל את המשתקמים בצורה טובה יותר וגם לשנות את התפיסות של אנשים בחברה הישראלית כלפי אנשים עם מוגבלויות.

למעשה אתה מדבר על שינוי תפיסה

"כן. אני חושב שרובנו התרגלנו לחשוב על מוצרים שיוצרו על ידי אנשים עם מוגבלויות כמשהו שקונים כצדקה, שקונים אותו בסופר אחרי הקופה כי נשאר עודף או כי לא נעים. אני רוצה להראות שאנשים עם מוגבלויות יכולים לייצר מוצרים יפים, באיכות מעולה, שלא נופלים ממוצרים בייצור תעשייתי. אני מאמין שכאשר אנשים ירכשו את המוצרים האלה הם ישנו לטובה את דעתם על אנשים בעלי מוגבלויות ועל התרומה שלהם לחברה".

ועכשיו רק נותר להבין איך אפשר להירתם למיזם

"זה מאוד פשוט. צריך רק לבקר באתר ולקנות. אם אתם מחפשים מתנה ישראלית עם ערך מוסף לחברים בארץ או בחו"ל, אתם מוזמנים לבקר אצלנו, לקנות ואנחנו נשלח את המתנה עבורכם ונחסוך לכם התרוצצות בחנויות, אריזה וביקור בדואר.

כל רכישה באתר יוצרת הזדמנות תעסוקה לאנשים עם מוגבלויות, יוצרת הכנסה לעמותה ומחזקת את החברה הישראלית. נשמח מאד אם תעשו לייק לעמוד הפייסבוק שלנו. ותשתפו אותו עם חברים ומשפחה בארץ ובחו"ל, כדי שעוד אנשים ישמעו עלינו.

באי פור גוד - יובל ארבל (צילום: באדיבות באי פור גוד)
מזוזת זכוכית מעוטרת שתוכלו למצוא באתר | צילום: באדיבות באי פור גוד
נשמח מאוד אם גולשים מחו"ל שקוראים את הכתבה הזאת ישתפו אותה ואת האתר שלנו בקהילות שלהם ויעזרו לנו להגיע לקהלים חדשים. אז בפעם הבאה שאתם מחפשים מתנה, לכל אירוע, תבדקו גם אצלנו. קניה היא גם בחירה של הערכים שאנחנו רוצים לקדם. מי שחשוב לו לקדם תעסוקה של אנשים עם מוגבלויות - שתבחר או יבחר בנו". 

אתר Buy for Good, ועמוד הפייסבוק.


באי פור גוד - יובל ארבל (צילום: באדיבות עמותת אנוש)
מדינת ישראל צמודה ללב | צילום: באדיבות עמותת אנוש
באי פור גוד - יובל ארבל (צילום: באדיבות באי פור גוד)
הצצה לתהליך העבודה - ציפורי קרמיקה | צילום: באדיבות באי פור גוד

באי פור גוד - יובל ארבל (צילום: באדיבות באי פור גוד)
קערות צבעוניות שימושיות | צילום: באדיבות באי פור גוד