כשהייתה דורון גנון בת 19, יצאה לבלות במועדון ה"פורום" בבאר שבע במהלך חופשה מהצבא. במהלך הבילוי, אחד המבלים נפל עליה, וגרם לה לפגיעה חמורה בעמוד השדרה. גנון נותרה לשבת בכיסא גלגלים ובעלת יכולת מוגבלת בידיים. מאז, היא חולמת על היום שתוכל לחזור להתאפר לבד, ולהרגיש שוב "בחורה יפה". בזכות פרויקט "פיקספרט" של החוג לעיצוב תעשייתי ב-hit, מכון טכנולוגי חולון, חלומה של דורון הוגשם. 

במסגרת הפרויקט נפגשו סטודנטיות וסטודנטים לעיצוב עם אנשים בעלי מוגבלויות, במטרה שהסטודנטים יפתרו עבורם בעיות ויגשימו להם חלומות באמצעים טכנולוגיים. המטרה היא שכל אדם בעולם יוכל לעצב בעצמו את הפתרון הטכנולוגי עבורו בצורה פשוטה וקלה. היום דורון יכולה להתאפר לבד. הסטודנטים מאיר קרמר ורותם נחום הגשימו לה את המשאלה, וייצרו עבורה מתקן המאפשר לה להתאפר באופן עצמאי, תוך שימוש ביד אחת בלבד.

המצאות של סטודנטים ב-HIT (צילום: HIT)
המראה שעוצבה עבור דורון גנון | צילום: HIT

לאורית יש ניוון שרירים. היא לא יכולה להגיש בעצמה את האוכל לשולחן, משום שאינה יכולה לשאת את הכלים. אורית נפגשה מסגרת הפרויקט עם הסטודנטים דניאל אמיר ואור פרנדר, שעיצבו עבורה מגש מיוחד שמתחבר לכיסא הגלגלים שלה, באמצעותו היא יכולה להגיש את האוכל לילדיה.

המצאות של סטודנטים ב-HIT (צילום: HIT)
אורית משתמשת במגש המיוחד שחובר לכסא הגלגלים שלה | צילום: HIT

אושרי, עבדול רחמאן ואליה הולכים בכל בוקר לגן לילדים בעלי מוגבלות. ארוחת הצהריים הפכה עבור הגננות שלהם לסיוט, מאחר ויש להם נטייה להפוך את הצלחות עם האוכל. זוהר בן שטרית וטל בטיט פיתחו עבורם מתקן ששומר על צלחות האוכל שלהם מחוברות לשולחן.

המצאות של סטודנטים ב-HIT (צילום: HIT)
המתקן ששומר על הצלחות מחוברות לשולחן | צילום: HIT

 

 

אף כי בימינו זה נשמע מוזר, לניר כספי אף פעם לא היה פלאפון. ניר נפצע במלחמת יום כיפור, ואיבד את שתי ידיו, שהוחלפו בפרוטזות מכניות (עם קרסים). הוא מעולם לא היה יכול להשתמש בסמארטפון, בשל העובדה שהסמארטפונים דורשים מגע אדם. במסגרת הפרויקט נפגש ניר עם שיר גרמה וחן בוגין, והציג להם את בקשתו – להשתמש בסמארטפון. באמצעות שימוש בהדפסת תלת ממדית, יצרו השניים עבור ניר תוסף לאייפון, שמאפשר לו להרים את האייפון, לפתוח אותו (לעשות סלייד), להפעיל את SIRI ועוד. עבור ניר, היתה זו הפעם הראשונה שהוא יכול להשתמש באייפון על מנת לתקשר עם שני ילדיו ואישתו.

המצאות של סטודנטים ב-HIT (צילום: HIT)
ניר כספי משתמש בתוסף לאייפון | צילום: HIT

 

בועז הוכשטיין, שנפצע במהלך צוק איתן בסג'עייה, ואיבד את מרבית התפקוד ביד ימין, לא יכול לשלם על הקפה בבית הקפה, משום שפתיחת ארנק מחייבת אותו לעשות שימוש בשתי ידיים. בועז נפגש במסגרת הפרויקט עם הסטודנטים מנדי וטים, והציג להם את הבעיה. השניים עיצבו עבורו ארנק לשימוש ביד אחת.

המצאות של סטודנטים ב-HIT (צילום: HIT)
הארנק שעוצב עבור בועז הוכשטיין שנפצע ב"צוק איתן" | צילום: HIT

משה טבשי משותק בחלק גופון העליון, והוא מבקש להרכיב את בתו הקטנה, שיר, על כסא הגלגלים על מנת להביא אותה לגן. אבל הוא לא יכול, משום שהוא חושש ששניהם יתהפכו עם הכסא בשל המהמורות שבדרך. משה סיפר על כך לסטודנטים נעם בן צבי ומאיה לילו, אשר ייצרו עבורו חגורת בטיחות לכיסא גלגלים עבור בתו.

המצאות של סטודנטים ב-HIT (צילום: HIT)
משה טבשי ובתו, שיכולה עכשיו להיחגר לכיסא שלו ולנסוע איתו | צילום: HIT

 

כאמור, כלל הפתרונות, ועוד רבים אחרים, נעשו במסגרת פרויקט ייחודי במחלקה לעיצוב תעשייתי בהנחיית פרופ' גד צ'רני ויעל אבני. פרופ' צ'רני מספר: "פרויקט "פיקספרטס" הוא תרגיל שבו פותרים הסטודנטים באופן מעשי בעיות של אנשים עם מוגבלויות ונכויות. הפרויקט הוא חלק מיוזמה בינלאומית הזוכה לחשיפה נרחבת ולהד ציבורי מרגש. הסטודנטים מאתרים "שותפ/ה" (fixpartner) בעל בעיה תפקודית יומיומית. לאחר זיהוי הבעיה מייצרים הסטודנטים מוצר עובד, פשוט ופורץ דרך, הפותר אותה או המייצר הקלה תפקודית, ומכינים סרטונים המתארים את תהליך הפתרון ואת מסירת התוצר לשימוש השותף. במקרים רבים, הסטודנטים מגשימים להם חלום".

אין ספק שאנחנו יכולים להיות גאים בסטודנטיות ובסטודנטים הישראלים שמצליחים לחבר בין טכנולוגיה, דאגה לזולת, רגישות ויצירתיות. נקווה שההמצאות היפות הללו יסייעו גם לאנשים ברחבי הגלובוס שוודאי זקוקים להן.