רק השבוע נחשפה פרשה חמורה בה נטען כי עובד ארגון סיוע של האו"ם סייע עבור החמאס בעזה. הפרשה מצטרפת לזו משבוע שעבר, בה נעצר עובד ארגון סיוע בינלאומי הפועל ברצועה, בחשד שהעביר כספים לחמאס.

הפרשה האחרונה מעלה את השאלה על תפקודו בשטח של ארגון האומות המאוחדות. לא אחת נשמעת ביקורת כלפי הארגון מכיוון ישראל, הן על האופן בו הוא מתפקד בפועל וכן על חוסר הפרופורציה של ההתעסקות בישראל ביחס למדינות אחרות.

בתגובה לביקורת עליו, יצאה לאחרונה סדרת קריקטורות של פרויקט הקריקטורות הישראלי, TICP – The Israeli Cartoon Project, המציגה את התנהלותו של האו"ם בסכסוכים טריטוריאליים - שהם לא הסכסוך הישראלי-פלסטיני. יוצר הפרויקט, ולדיק סנדלר, עושה זאת דרך ארבעה איורים שמשאירים הרבה מקום למחשבה על הפער שבין האידיאלים והמילים היפות לבין תפקודו של הארגון בשטח.

ולדיק סנדלר
יוצר הסדרה, ולדיק סנדלר

הקריקטורות מציגות את "הפיל שבחדר" - הדבר שכולם יודעים אבל לא מדברים עליו. "כישראלי שמכיר את העולם ויודע שיש הרבה סכסוכים טריטוריאליים, תשומת הלב המיוחדת של האו"ם לישראל פשוט זועקת לשמיים. כאמן, בחרתי "לרתום כמה מ"הפילים שבחדר" שבוודאי נעלבים מדי יום מהתעלמות מוסדות האו"ם מקיומם", הוא מספר.

"אז אתם נגד "הכיבוש"? ספרו לנו עוד על המלחמה שלכם לשחרור צפון קפריסין מידי תורכיה"

"מחלוקות על שטח דורשות התערבות של כל העולם! אלא אם מדובר על רוסיה, שכובשת את חצי האי קרים כמובן..."

מיזם ההסברה היצירתי הוקם על-ידי אורי פינק, שי צ'רקה, יוסי קלאר ואסף פינקלשטיין, וזאת במטרה להילחם באנטישמיות ובתעשיית השקרים של ארגוני החרם על מדינת ישראל. האמצעי שנבחר הוא מה שהחברים יודעים לעשות הכי טוב – לאייר ולהביע ביקורת נוקבת דרך דימויים צבעוניים ומלבבים. כן, הסרקזם כבר בפנים.

"הפרויקט שלנו נועד לחמש את האנשים מכל קצות המפה הפוליטית שמאמינים שדה-לגיטימציה לישראל אינה שאיפה לשלום ואינה מסייעת במציאת פתרון לסכסוך. היא למעשה רק מחזקת את הקיצוניים בשני הצדדים", אומר לנו אורי פינק, אחד הקריקטוריסטים האהובים בישראל. "הקריקטורות שלנו מאפשרות להציג את העמדה הישראלית בהומור מבלי להיגרר להסתה והשמצה, כי אנו מאמינים שקריקטורה טובה לא צריכה את אלה כדי לגעת ברגש ובשכל של מי שרואה אותה".

"אתם בעד חרם על מוצרים מישראל, אבל קונים בסהרה המערבית הכבושה?"

""הכיבוש" באמת נוראי... אולי הגיע הזמן לשחרר את טיבט מידי סין?"

"הקריקטורה היא כמו סוס טרויאני, היא מעלה חיוך. חיוך הוא פרצה בחומת האטימות, שמאפשרת למסר שלנו לחדור פנימה. התפקיד של קריקטורה במאבק כזה, הוא לא לספר כמה אנחנו טובים, אלא לחשוף את הצביעות, הגיחוך והמוסר הכפול של הצד השני. הם משתמשים בדם, זוועה ופאתוס. הנשק שלנו הוא ההומור", אומר שי צ'רקה, שנחשב גם הוא לקריקטוריסט אהוד ביותר.

"הומור חד ונוקב תמיד ימצא את הדרך לחדור את קמפיין השקרים, השנאה והדה-לגיטימציה ולהוות משקל נגד", מוסיף יוסי קלאר, אחד המייסדים, "וזה הנשק הסודי של העם היהודי".

סגן דובר משרד החוץ, איתן וייס התייחס לסדרת האיורים ואמר כי "מדינת ישראל הנה מדינה דמוקרטית אשר מכילה ומכבדת מגוון נרחב של דעות ועמדות כלפי נושאים רבים. דרך חשובה להביע דעות אלו מצויה בהומור ובקריקטורות. אנו רואים בכך כדבר מבורך וזה כל עוד לא נחצים קווים ברורים אשר נועדו למנוע פגיעה בקבוצות ובפרטים. דוגמא בולטת לניצול שלילי של פלטפורמת הקריקטורות ניתן למצוא בתחרות הקריקטורות להכחשת השואה שמתקיימת אחת לשנה באיראן ושנותנת במה לאנטישמיות, להכחשת שואה ולדה לגיטימיזציה של מדינת ישראל והכל במימון המשטר האיראני".

וייס הוסיף כי "יש להדגיש כי אף על פי שלישראל יש לא מעט אתגרים בקרב חלק ממוסדות האו"ם ובדגש על מועצת זכויות האדם, יש לציין ששיתוף הפעולה בין ישראל לאו"ם רק התחזק בשנים האחרונות במיוחד לאור ההבנה בקרב הקהילה הבינלאומית שישראל יכולה לתרום רבות בתחומים רבים בהן היא נחשבת למובילה עולמית, למשל בתחומי החקלאות, רפואה, ביטחון ומדע ועל כך אנו מברכים".

(למעלה משמאל עם כיוון השעון: יוסי קלאר, שי צ'רקה, אסף פינקלשטיין ואורי פינק - מייסדי TICP)

אסף פינקלשטיין, המייסד הרביעי, ביקש להעביר לסיום מסר ברור: "אנו קוראים לכולם להיות מעורבים, לשתף את הקריקטורות, ובכך לסייע במאמצי ההסברה של ישראל בעולם. קריקטורה היא כלי מאוד צבעוני וקל להבנה, ובתוך ים של דיבורים יש לנו משהו חדש להציע. קשה יותר להחרים קריקטורה, ובגלל זה אנחנו עושים מה שאנחנו עושים". אנחנו כבר סימנו לייק, ומה אתכם?

קרדיטים: צילום אורי פינק - יעל צור, צילום יוסי קלאר - משה בן שחר, קריקטורה או"ם - איציק סמוחה

>> ממשיכים לחגוג עם ירדן ג'רבי
>> הצטרפו לפייסבוק שלנו!