_פרויקטים
LOVE ISRAEL

מי אוהב את השבת? קבלות שבת ברחבי הארץ

קבלות השבת הפכו מזמן להיות משהו ששייך לא רק לאמא ואבא שבת בגן. המגמה היום היא קבלות שבת המוניות המחברות בין כלל גווני האוכלוסייה ברחבי הארץ. רשת קהילות ניצנים אחראית לכל הטוב הזה ברחבי הארץ, וכדי שתיכנסו לאווירה הכנו עבורכם גלריית תמונות מהממת

ניצן סניור שניאור | Love Israel | פורסם 08/09/16 13:32 

רשת קהילות ניצנים עורכות בשנים האחרונות אירועי קבלות שבת עם יותר ממאה חמישים אלף משתתפות ומשתתפים בישובים ובערים ברחבי הארץ. קבלות השבת עוסקות ביהדות, ישראליות והערכים שהמילים הללו מביאות איתן לחיינו. מטרת הפעילים בקהילות לפתח חברה אזרחית סבלנית, מכילה, מכבדת ומשגשגת – בזמנים בהם החברה הישראלית מאיימת להתפורר. "ישנן מגוון דרכים למצב מחדש את יום השבת כיום הרוח, התרבות והקהילה בהוויה הישראלית כיום שמחבר בין קבוצות, קהילות וציבורים בשונים בישראל. אנו עושים זאת באמצעות שפה, תודעה, ערכים משותפים והסכמה חברתית רחבה - לכל ציבור וקהילה בדרכה שלה, ללא פטרונות של מגזר אחד על השני", אומר אלי גור, מנהל הפעילות הארצית של קהילות ניצנים. שבת שלום!

קבלת שבת - גן יבנה
קבלת שבת - גן יבנה|צילום: אורית גוטמן

תכנית זיקה | גן יבנה: על מדשאותיה הירוקות של גן יבנה היפיפייה, נערכות קבלות השבת של משתתפי התכנית היישובית "זיקה: זהות יהודית קהילתית ישראלית". בתכנית חברות משפחות צעירות רבות ולצידן בני גיל הזהב ותנועות הנוער של הישוב. מאות התושבים שמגיעים מהקצוות השונים של המועצה המקומית, רואים בקבלות השבת הזדמנות נהדרת לעצור את המולת השבוע, לפגוש במכרים או שכנים ותיקים, ואף להכיר תושבים חדשים. מטרתם היא לתת מקום ראוי ליום השבת, ולהבדילו משאר ימות השבוע. הרצון המשותף הוא לקדש אותו יחדיו, בצוותא ובקהילתיות, ״באהבה וברצון״ כפי שנאמר בקידוש ליל שישי.

קבלת שבת - גן יבנה
קבלת שבת - גן יבנה|צילום: אורית גוטמן

"זיקה" עוסקת בקידום הרב גוניות החברתית כמקור לעוצמה. כך קבלות השבת משלבות תושבים מכל הקשת החברתית, הנפגשים יחד לרגע של אתנחתא לפני כניסת השבת. קבלות השבת מלוות בשירה וניגון, בסיפורים ובדברי תורה מעצימים, כאשר התכנים נרקמים על ידי מגוון המתנדבים ובעלי התפקידים בזיקה כדי לאפשר משמעות וערך לכל אדם ואדם.

קבלת שבת - גן יבנה
קבלת שבת - גן יבנה|צילום: אורית גוטמן

"החוויה של שישי בצהריים בה משפחות וילדים מגיעים לשיר, ללמוד על פרשת השבוע, להתחבר למקורות, מרגשת אותי כל פעם מחדש. קבלות השבת מקרבות בין אנשים, סביב המשותף לנו – התרבות היהודית-ישראלית אשר שייכת לכולנו", אומרת ירדנה אוקמן, סגנית ראש המועצה המקומית גן יבנה, מחזיקת תיק החינוך ויו"ר תכנית זיקה.

קבלת שבת - חולון
קבלת שבת - חולון|צילום: תומר גול

חיבורים | חולון: למרות תחושת הניכור הקיימת בין בניני הבטון הכבד, אפשר למצוא את יושביו מקבלים יחד את השבת. קבלות השבת ב"חיבורים חולון: תרבות יהודית ישראלית בחולון", נעשות עם מגוון רחב של תושבים מכל קצוות העיר, סביב תוכן יהודי-ישראלי אקטואלי לאותו השבוע או לתאריך העברי. מזמורי השבת נבחרים תוך שימת דגש על גיוון זהויות ועדות. :את לכה דודי למשל, אנחנו שרים בשלושה נוסחים שונים: גן הילדים, אשכנזי וספרדי", מספרת ציפורנית פז, מנהלת "חיבורים בחולון".

קבלת שבת - חולון
קבלת שבת - חולון|צילום: אפי יוספי

"אחרי הצהריים בימי שישי, מתחילה להיות אווירה של קדושה שמזמנת מפגש קהילתי חולוני מקומי. גם מי שפחות מחובר אל התרבות היהודית-ישראלית, יכול להתחבר לפעילות שכזאת. הנועם והמשפחתיות גורמים למשתתפים להתחבר בקלות", מוספיה ציפורנית. "קבלת השבת לקראת חג השבועות הייתה חגיגה אמיתית. שמנו במרכז החוויה את כבודו ומרכזיותו של חג השבועות, חג שמקדש את החסד וקבלת האחר".

קבלת שבת - חולון
קבלת שבת - חולון|צילום: תומר גול

"בקבלת השבת הראשונה אליה הלכתי, לא הכרתי את מרבית האנשים. הגיעו הרבה משפחות, ילדים, מבוגרים, נערים ונערות ואף עוברי אורח סקרנים", מספרת טל, מחנכת בחטיבת הביניים ופעילה מובילה בקהילה. "וכשהם מגיעים, הסקרנים, אנחנו מקבלים את פניהם בחיוך. "התרצו לשבת?", אנחנו שואלים. בהתחלה יש היסוס או סירוב, אבל איכשהו הוא הופך להסכמה... בלי שהם שמים לב. לאט לאט את יכולה לראות אצלם את המגנוט. "אפשר כסא?", הם מבקשים. ואנחנו כמובן נותנים. זה מדהים. זאת הזדמנות לחוות חוויה קהילתית, משהו שנדיר היום".

קבלת שבת - עמק חפר
קבלת שבת - עמק חפר|צילום: נורית מוזס

תכנית זית | עמק חפר: בימי שישי בשעות אחר הצהריים על גדות נחל אלכסנדר, לובש המרחב הירוק מלבוש לבן וחגיגי כשאליו מתאספים מאות מתושבי עמק חפר והסביבה וחוגגים את בואה של השבת. קבלת השבת המוזיקלית של "זית: זהות יהודית תרבותית" בעמק חפר, נעשית בהובלת 'הרכב הבית של זית', הכולל 12 נשים וגברים ביניהם תמצאו קיבוצניקים, תושבי מושבים דתיים, עירוניים, צעירים, מבוגרים ועוד, אשר כולם התלכדו להרכב חדשני המשלב מזמורי שבת ומסורתיות בשירים ישראלים ובמקצבים מודרניים שונים.

קבלת שבת - עמק חפר
קבלת שבת - עמק חפר|צילום: נורית מוזס

בקבלת השבת של "זית" הפועל כחלק מהמועצה האיזורית עמק חפר, מתארחים מפעם לפעם אמנים מוכרים, ביניהם ניתן למצוא את אלינור אהרון, יהלי סובול וחמי רודנר. בשבת האחרונה קיבלו את השבת כ-700 משתתפים בהופעת אורח עם האמן והיוצר ארז לב ארי, כחלק מפסטיבל "גשרים בנחל". "יש לנו אג'נדה מיוחדת בהרכב הבית - גברים ונשים שרים יחדיו. זה חידוש להרבה אנשים, על אף המגוון הרב הקיים בקרבנו והיות הקבוצה מורכבת מזהויות רבות וקרבה שונה לדת ולמצוות", אומר אהוד רבין, זמר בהרכב הבית של זית וקיבוצניק מפולפל בשנות השבעים לחייו. "קהילתיות היא שם המשחק בקבלות השבת".

קבלת שבת - עמק חפר
קבלת שבת - עמק חפר|צילום: נורית מוזס

הרבה לילה וסיד, פעילה גם היא ב"זית" אומרת ש"זה עניין של קבלת האחר. קבלות השבת הללו מרוממות את הנפש, על ידי השפה העיקרית לפתיחת הלב - המוזיקה. אחר כך כל אחד ואחת מנצלים את יום המנוחה אחרת - אחד בצפייה מול הטלוויזיה, אחת בתפילות בבית כנסת, אחרים בארוחת ערב רגילה בחדר האוכל הקיבוצי, או אפילו ב"יציאה" לבילוי בערב שישי".

קבלת שבת - חוף הכרמל
קבלת שבת - חוף הכרמל|צילום: נעם סבאג

חופים | מועצה אזורית חוף הכרמל: גם בתכנית היישובית חופים שבמועצה האזורית חוף הכרמל, מקבלים את השבת באופן שייחודי רק לה. כל קבלת שבת מאופיינת על פי הזהות והערכים של מפיקיה. למשל, בקבלת השבת האחרונה בבת שלמה, שנעשתה בשיתוף אגף החינוך והחברה להגנת הטבע, בחירת שירי השבת והמזמורים העבריים והכנת המפות לשולחן השבת – נעשו כולם על-ידי ילדי הגנים.

קבלת שבת - חוף הכרמל
קבלת שבת - חוף הכרמל|צילום: נעם סבאג

בקבלת השבת שבחאן יותם - ארגון המושתת על מתנדבים ונותן במה ראשונית לאמנים בתחילת דרכם, הופיעו נשות "חופים" עם מזמורי שבת נעימים ושירי ארץ ישראל היפה. אל קבלות השבת מגיעות מאות משפחות מכל יישובי חוף הכרמל - קיבוצניקים, מושבניקים ועירוניים מצטרפים לחגיגה, ואפילו חיפאים מתמידים להגיע. "הרכב הבית של חופים" מאגד בתוכו שבעה פעילים ופעילות: עורכת דין, אדריכל, מחנך בבית-ספר יסודי ועוד, המנגנים על גיטרות, מפוחית ותופים אותנטיים. אפרת בן דרור, זמרת ונגנית מפוחית בהרכב הבית חופים מספרת "יש לי חיבור כפול לקבלות השבת הקהילתיות. העבודה שלי היא מוזיקה - אני עובדת כתרפיסטית באמצעות מוזיקה עם ילדים בחינוך מיוחד. בתקופה האחרונה חיפשתי משהו שאוכל ליצור בו, שאוכל להיות חלק ממשהו ערכי שאני באמת מאמינה בו. אני מאוד מאמינה בקירוב לבבות בין אוכלוסיות שונות, ואיזו דרך טובה יותר מאשר מוזיקה?"

קבלת שבת - רמת הגולן
קבלת שבת - רמת הגולן|צילום: איתם קציר

חגים | רמת הגולן: למעלה מארבע שנים שקבלות השבת האיזוריות מתקיימות במרכז חגים והן מספקות חיבור אל השורשים היהודיים והישראליים לכלל יישובי רמת הגולן. בקבלות השבת, שמתקיימות בתמיכת המועצה האזורית ומתנ"ס גולן, ניתן לראות חיבור בין דתיים וחילוניים, ילדים, צעירים ומבוגרים ותושבים ממקומות שונים. ביחד על הדשא, מכל קצוות הגולן מתקבצים החברים לשירה משותפת. הם עורכים יחדיו קידוש ומקשיבים לפרשת השבוע. בין ישובי הגולן תוכלו למצוא את מיצר, נוה אטיב, כפר חרוב, אודם ואפיק, אשר יערכו את קבלות השבת בישובים עצמם וזאת במטרה להתאימן כמה שיותר לאוכלוסיית הישוב.

קבלת שבת - רמת הגולן
קבלת שבת - רמת הגולן|צילום: איתם קציר

נטע קציר, מנהלת מרכז חגים מספרת כי "קיום קבלות השבת דווקא בישובים ולא במרכזים ציבוריים, יוצר חיבור מתבקש להמשך קיום קבלות שבת באותה קהילה בה אנו מתארחים. כל יישוב ברמת הגולן, מביא את הזהות שלו ואת מערכת היחסים שלו עם היהדות והמצוות. ופעמים רבות האירוע מהווה פלטפורמה ו"עושה חשק" לתושבי היישוב להמשיך, ליצור ולעצב את המסורת הייחודית שיצרנו". רותם קבלו מקדמת צבי אומרת ש"ביום שישי האחרון הגענו בפעם הראשונה לקבלת השבת עם הילדים. התרגשנו לראות שאנחנו חלק ממגוון רחב של תושבים שהגיע מכל קצוות הגולן. שנוצרת כאן וגדלה קהילה עם ערכים וייחוד. זו חוויה להיכנס כך לשבת, מפגש חוצה מגזרים ועם שילוב של מוזיקה קסומה, דברים על פרשת השבוע, קידוש, והרבה-הרבה שמחה. מחכים לקבלת השבת הבאה".

 >> המשיכו לעקרוב אחרי ערוץ LOVE ISRAEL גם בפייסבוק
>> הסברה דרך ממים - מה זה בעצם?
תגיות: אהבת ישראל   יהדות   ציונות   שבת  
תגובות סגור
...טוען
מקרא: = תגובה ללא תוכן   = תגובה עם תוכן