בקיץ 2014 יצאנו לצילומי לילה, אני ושני השחקנים שלי, רות רסיוק ואדי קבטנר, במסגרת סדנת אמן של הצלם הגרמני פרד קלמן, בחוג לקולנוע באוניברסיטת תל-אביב. רות ישבה על ספסל ותלתה עינים גדולות באדי, שרקד על שולחן פיקניק של הקרן הקיימת. הוא בדיוק פתח במונולוג על התקפת טילים שתפסה אותו במהלך הטירונות בימי "עופרת יצוקה". ואז נשמעה אזעקת "צבע אדום".

לא בסרט, במציאות.

רצנו למבנה הקרוב. "עזוב את המצלמה!" צעקתי לצלם - שהחזיר לי צעקה "אין לי זמן לזה!" והיה האחרון להצטרף אלינו. חיכינו קצת, לא היתה אזעקה נוספת, וחזרנו לצלם.

מהסצנה הזאת צמח תסריט לסרט בן 25 דקות. שנה לאחר מכן יצאנו, עם צוות גדול ונפלא, שהכוח המניע שלו רובו נשים, לצילומי סרט הגמר שלי, "מה קרה ילדה? טבעו לך הספינות?". גם הפעם רקד אדי על השולחן, אבל הפעם לא שמענו אזעקה.

הסרט מספר את סיפורה של יולי (רות רסיוק), צלמת צבאית קטנה ומצחיקה שמאוהבת במיכאל המסתורי (אדי קבטנר), חייל מהבסיס שלה. ערב אחד, יולי עדה לריב בינו לבין בת הזוג שלו נסטיה (אנסטסיה פיין) ומחליטה לעקוב אחריו. הסרט מתמקד ברגעים הקטנים של החיים בצבא, בשיחות על הספסל בבסיס ובהופעה המי יודע כמה של להקה צבאית מזדמנת.

השירות הצבאי שלי לא תמיד היה פשוט, אבל ללא ספק מלא בחוויות מצחיקות, כמו הפעם שבה מרוב קור, התחלתי לרקוד סטפס באמצע השמירה. רגעים כאלה הובילו אותי ליצור סרט שגיבוריו הם בני ובנות נוער ישראלים שהפכו פתאום לחיילים. אחת הכוונות המרכזיות היתה לעבד את חוויות התקופה הזו ולעשות זאת בחיוך.

מה קרה ילדה (צילום: מישה קמינסקי)
אלה כהן, יוצרת הסרט | צילום: מישה קמינסקי

באוטובוס לילי בדרך חזרה מהצגה של תיאטרון גשר, בו אני עובדת, סיפרתי לרות על גיבורת הסרט. גילינו שמלבד האהבה המשותפת שלנו לצ'פלין ולפליני, הסיפורים שלנו מהצבא היו דומים מאוד, ושתינו התלהבנו מהרעיון לשלב אספקטים צ'פליניים בסרט צה"לי. רות הציעה ללהק את אדי קבטנר לתפקיד מיכאל, והתרומה של שניהם לתסריט היתה עצומה.

החלטתי שהסרט שאני יוצרת יהיה תמהיל של חווית ישראליות מעודכנת ואישית. מחצית מצוות ההפקה והשחקנים הם יוצאי ברית המועצות לשעבר, והסרט עצמו דובר עברית ורוסית. אחד הדברים היפים בעיני בארץ הוא שקיים בה עירוב משוגע של תרבויות. ניסיתי להתייחס לערבוב הזה בסרט, בין השאר גם בבחירות המוסיקליות. כמו כן הסרט מכיל יצירות של נעמי שמר וסשה ארגוב, שמהוות חיבור יפהפה בעיני בין מוסיקה רוסית ל"ישראליות" של פעם.

מה קרה ילדה (צילום: Sasha Prilutsky for DVISION)
אדי קבטנר ורות רסיוק | צילום: Sasha Prilutsky for DVISION

לפני כשבועיים קיבלתי מכתב ממייג'ור לורה לאו מילט, הנשיאה של ה-GI Film Festival בוושינגטון די סי. היא שמחה לבשר לי שהסרט התקבל לתחרות הבינלאומית בפסטיבל. "מה קרה ילדה? טבעו לך הספינות?" הוא הנציג הישראלי היחיד בפסטיבל, שמוקדש כולו ל"שיפור תדמיתם של ווטרנים בעולם" ונחשב ל"סאנדנס של החיילים". הפסטיבל מתמקד בסרטים שמספרים את סיפורם של חיילים וחיילות מרחבי העולם. אחלו לנו בהצלחה!

"מה קרה ילדה? טבעו לך הספינות?"
כתיבה בימוי ועריכה: אלה כהן. הפקה: הילה ויסמן. צילום: מישה קמינסקי. שחקנים: רות רסיוק, אדי קבטנר, אנסטסיה פיין (הקאמרי), שיר שנער (גשר), יעל פולמן, טובית סמאי, גל בן (אפס ביחסי אנוש) עמית רגב, אורי עטיה (פול מון), יובל אוריון ודני חנוך.