קשה להישאר אדישים לנשות הכותל. מדובר בתנועה שמבקשת דברים שייראו לחלקנו פשוטים כמו הזכות להתפלל בקול רם או להתעטף בטלית, אך עבור הנשים האמיצות הללו מדובר במאבק של עשרות שנים. את השיחה עם לזלי זקס קיימתי בכלל בקשר לפרויקט "לימוד" בו היא לקחה חלק ולימדה. הפרויקט הייחודי שהתקיים לאורך כל השבוע, אורגן על-ידי Limmud TLV וכלל מרצות ומרצים מתחומי דעת שונים שדיברו על נושאים מגוונים ומרתקים. המטרה הייתה ללמוד ביחד ולהרחיב את האופקים, ולזלי זקס, מנכ"לית תנועת "נשות הכותל" סיפרה לי באריכות על ההתרגשות לקראת ה"לימוד".

נשות הכותל
מיצג במסגרת מיזם "לימוד". קירוב לבבות אמיתי

בסדנא שהעבירה דיברה על הארגון אותו היא מובילה כבר שנים, על האתגרים וההצלחות. אבל, המציאות בישראל משתנה במהירות, והכתבה שעסקה בלימוד, הפכה כהרף עין למניפסט ציוני-דיפלומטי-יהודי-פמיניסטי שמסביר בצורה מצוינת את ההשפעה של נשות הכותל על תדמית ישראל בארצות הברית בפרט ובעולם בכלל.

"אני מאמינה שהגדולה של המאבק הזה היא שהוא נמצא בדיוק בקו התפר בין הדרישה לשיויון  מגדרי וחופש דת. מדובר בקבוצת נשים מול ממסד חזק וארכאי שלא מייצג אף אחד חוץ מקבוצה מאוד קטנה בישראל ובוודאי בעולם", אומרת זקס, שאי אפשר שלא להרגיש את הכריזמה והאנרגיות הגבוהות שלה גם בשיחת טלפון. "המאבק של נשות הכותל מתקיים כבר 27 שנים. השנים הראשונות היו קשות לתפעול מבחינה תקשורתית, אבל בסופו של דבר הצלחנו. היום אין אחד שלא מכיר או מכירה אותנו והתמיכה אדירה, למרות אולי מה שאפשר לחשוב"

אני שומעת עליכן בעיקר ביקורות

"בוודאי, יש הרבה גורמים אינטרסנטיים בכל הסיפור הזה. יש לדעת כי המאבק שלנו הוא מאבק פוליטי. לא דתי, כמו שאחרים היו רוצים לצייר אותו. זה מאבק פוליטי על חלוקת משאבים, על כוח ועל כסף - התקציב השנתי של הקרן למורשת הכותל הוא למעלה מ-80 מיליון שקל לשנה. מדובר בהרבה מאוד כסף. המאבק שלנו גם מערער את יסודות השליטה של הממסד החרדי בישראל. הכותל הוא אמנם אתר קדוש יהודי, אבל אסור להתבלבל ולחשוב שההתנגדות אלינו נובעת ממניעים דתיים כיוון שחברות בנשות הכותל גם נשים אורתודוכסיות וכל הפעילות נעשית בתוך מסגרת ההלכה".

מה אתן בעצם מבקשות?

"בין השאר לא לתת לגברים לקבוע עבור נשים מה צנוע ומה לא. צניעות היא ביטוי של פונדמנטליזם דתי, שתמיד מנסה לשלוט על נשים דרך הלבוש או ההתנהגות. להישאר בבית, לא לדבר ברדיו, לא לרוץ לתפקיד ציבורי, להתכסות מכף רגל ועד ראש . זו דרך לשמור על הגמוניה. צניעות זה כלי שליטה מאוד מאוד חזק. קחי לדוגמה את האוטובוס הראשון המופרד אשר יצא מהכותל. זה התחיל אחרי שנשות הכותל הפסידו בבג"צ ובעיני היה ביטוי לרגרסיה להתקדמות שאנחנו ביקשנו".

יחס משפיל שאינו מקובל בתפוצות

"אין לי שום ספק שנשות הכותל הן הנושא המחבר לישראל", אומרת זקס בביטחון. "מדובר בנושא המרגש ביותר שהצליח לגעת בהקל היהודי הרחב ביותר בחו"ל במשך שנים רבות. רוב יהדות העולם ליברלית ולכן החיבור החזק. המקום הזה, הכותל, הקיר שנשאר, הוא הסמל הכי עמוק של היהדות לכל יהודי ויהודייה באשר הם. עבור יהודי התפוצות היחס המשפיל כלפי נשים בכותל הוא דבר שאינו מקובל. זה הדבר שאיחד אותם מאחורי נשות הכותל", היא מוסיפה.

נשות הכותל
מבקשות להתפלל בהתאם לבחירתן

זקס מספרת על פריצת הדרך בה נשות הכותל גרמו לממשלת ישראל לקיים איתן משא ומתן על דרישתן להתפלל על פי דרכן בכותל, ולקשר עם יהדות התפוצות השפעה לא מועטה כלל על החלטה זו. "כאשר היה שגריר ישראל בארהב אמר מיכאל אורן (כיום ח"כ) לראש הממשלה נתניהו שהוא חייב לפתור את הבעיה של נשות הכותל. כיום, מי שיצא למסעות הסברה בארה"ב נדיר שלא נתקל בשאלות על נשות הכותל. אנשים דרשו לדעת - מה הסיפור איתן? למה לא נותנים להן להתפלל?", היא אומרת.

למה זה כל כך חשוב להם?

"זה נושא בנפשם של יהדות ארצות-הברית. לפני פסח האחרון הייתי שם במסע הרצאות ובקהל ישבה אישה בשורה הראשונה וממש בכתה על הנושא הזה. היא אמרה לי "אתן הגיבורות!" וחיזקה אותי מאוד. בכל מקום בו דיברתי על נשות הכותל, אנשים הרגישו שאנחנו מובילות את המאבק לא רק עבורנו - אלא גם עבורם. נשים וגברים כאחד. התמיכה אדירה וקשה להבין עד כמה, כי כאן בישראל קיימת גם התנגדות – וזה מה ששומעים רוב הזמן".

ומה ההשפעה בפועל חוץ מהתמיכה הגורפת בחו"ל?

"יש לי סיפור מעניין בקשר לזה. לפני ארבע שנים קיבלנו שיחת טלפון מהמשטרה, בה נאמר לנו (לה ולענת הופמן יו"ר "נשות הכותל") שמפקד המשטרה החדש במרחב דוד, המרחב בירושלים שהכותל הוא חלק ממנו, רוצה לדבר איתנו. נפגשנו איתו כמובן, כשהוא מלווה בפמליה גדולה. הוא ביקש מאיתנו לספר לו על הארגון, וזאת פעם ראשונה שהיה לנו שיח כזה עם המשטרה.

נשות הכותל (צילום: מיכל פטאל)
זקס עם ספר התורה בכותל | צילום: מיכל פטאל

כאשר הבענו את ההערכה שלנו על כך שהגיעה וביקש לשמוע על נשות הכותל, הוא אמר שחזר עכשיו ממשלחת מארה"ב, במסגרתה ביקר בכל מיני קהילות יהודיות ברחבי המדינה.הוא אמר שכאשר סיפר לחברי הקהילה שבמסגרת תפקידו הוא יהיה אחראי על מרחב הכותל – הם ממש התנפלו עליו. תוך שנייה כל האולם דיבר על זה. הם לא הפסיקו לשאול אותו מה הסיפור ולמה לא מאפשרים לנו להתפלל כמו שאנחנו מבקשות. שם הוא הבין את החשיבות של המאבק שלנו ליהדות התפוצות ולכן רצה לשמוע מאיתנו, ממקור ראשון, על המאבק".

מתנגדות בחריפות לחרמות

זקס נושאת באמתחתה סיפורים מרגשים רבים ממאבקים שונים לקידום מעמד הנשים בישראל. החל מאירועים תקשורתיים בהן קשרו עצמן בשרשראות ברזל וכלה בתפילות מיוחדות שהיו להן בכותל. הנושא של יחסי ישראל-ארה"ב כתלות באפשרות שלהן להתפלל בחופשיות ברור אמנם, אך נראה שלא נעשה מספיק מהכיוון הדיפלומטי, כדי לרתום עוד יותר את הקהילה היהודית האמריקאית למען ישראל.

נשות הכותל (צילום: מיכל פטאל)
מלווה באנשי ביטחון. לא מחזה נדיר | צילום: מיכל פטאל

"יהדות ארה"ב לא תוותר על הזכות של נשים להתפלל בכותל. אנחנו קבוצה אמיצה ונחושה של נשים שמוכנות לשאת בתוצאות של אמונתן ומוכנות אפילו להיעצר עבור זה. אנחנו קבוצה ציונית שאוהבת את ישראל ואת הביקורות שלנו אנחנו משמיעות בעולם היהודי, בבית".

מה בנוגע לתמיכה בתנועות החרם? מה עמדת התנועה?

"אין בכלל שאלה! נשות הכותל מתנגדות באופן נחרץ וחריף לחרמות. אנחנו רוצות שהמדינה שלנו תהיה טובה יותר שוויונית וכך גם חזקה יותר אנחנו פועלות למען תיקון עולם. בחו"ל אנחנו מסבירות על המאבק, אבל לא נפעל לעולם במסגרות שיפגעו בישראל . זו החלטה מודעת וברורה שלנו. את חושבת שלא הזמינו אותנו לאו"ם לדבר על המאבק? וודאי שכן. אך לא הסכמנו ללכת".

אז את מודעת לכך שמנסים להשתמש בכן ככלי ניגוח בישראל?

"אנחנו לא שם. אנחנו לא תמימות ומבינות את המשחק הפוליטי. אנחנו מאמינות בדמוקרטיה ודמוקרטיה בעינינו כוללת גם שוויון מגדרי וחופש דת ומצפון. עבורנו המאבק הזה הוא חלק מחיזוק הדמוקרטיה ולא כדי לפגוע בישראל".

נסיים בנימה אופטימית?

"בוודאי. אחת השאלות הנפוצות בהרצאות שלי היא האם אני אופטימית? אני עונה שמי שמכיר את החברות ב"נשות הכותל" ואת עשרות ומאות התומכות והתומכים שלנו יודע שלא נוותר, ושהסכם שמקבל גם עלינו חייב להימצא - כי אנחנו לא נוותר על הזכות שלנו לשוויון".

>> המשיכו לעקוב אחרינו גם בפייסבוק