עם יד על הלב - מה הדבר הראשון שאתם חושבים עליו כשמדברים על אוסטריה? לרוב עולה לנו המילה שעל פי חוק כבר אסור לכנות בה אדם אחר, זו שנוהגים לעשות בה שימוש כשמדברים על העיתון ההוא של הסמולנים או כשסתם רוצים להעביר מסר של "אנחנו לא מפחדים".

גם אני לא ידעתי יותר מידי על אוסטריה לפני שביקרתי בה לפני שבועיים. הייתי מעדיפה לטוס למדינה קצת יותר אקזוטית ובוודאי יותר חמה, הרהרתי עם עצמי בזמן שהכנסתי עוד חולצה תרמית למזוודה, אבל לרגל חגיגות 60 שנות יחסים דיפלומטיים בין שתי המדינות, יצאנו קבוצה של 29 ישראליות וישראלים למשלחת "מנהיגים צעירים" בת חמישה ימים. לחגוג, אלא מה?

אוסטריה גדולה פי ארבע מישראל, אבל בעלת מספר תושבים כמעט זהה לשלנו. חמישית מתושביה מתגוררים בעיר הבירה וינה, שהייתה יעדנו העיקרי. שלושת הימים שהיינו שם היו עם לוחות זמנים היו צפופים וכמעט בלתי אפשריים. לאוסטרים היה חשוב שנכיר את החלקים שיכולים לקדם שיתופי פעולה עתידיים בין ישראל לאוסטריה. אחריות.

יעל בורשטיין (צילום: Lauder Business School)
המשלחת הישראלית - מנהיגות ומנהיגים צעירים | צילום: Lauder Business School
אז איך ישראל נראית בעיניים אוסטריות? האמת שממש טוב. אנחנו מייצגים בעיניהם מעצמת הייטק וסייבר, אומת הסטארט-אפים, מנהיגות, יצירתיות וחוכמה שהתקבצו בקבוצה אחת קטנה. ואכן, באוסטריה "טעמנו" מהכל – הייטק, אקדמיה, עסקים, יזמות, תעשייה, כי אלו התחומים שאנחנו אמורים לקדם בעתיד.

למדנו שאוסטריה היא המדינה המדורגת במקום השלוש עשרה בעולם מבחינת עושר והשישית באירופה. שהם אלופים בייצוא וזהו מקורם של שישה אירו מכל עשרה, שיש להם מותג מוביל של וופלים כבר כמעט 100 שנה ולכן מובן לתושבי אוסטריה לגמרי למה מבקרים בה כל שנה כעשרים מיליון תיירים. הם הראו לנו איך הם עושים אינטגרציה, איך בונים תכניות במטרה לאחד, לפתח ולקדם. אחד מפרוייקטי הדגל באוסטריה כיום הוא פיתוח קורסים בגרמנית, היא השפה המקומית, שמיועדים למהגרים ומועברים עם מתורגמנים בחמש שפות שונות. הקורסים זוכים למאות משתתפים כל שנה ויש אפילו קורס ייעודי לאימאמים - ראשי מסגדים.

יעל בורשטיין (צילום: יאיר קלר )
בודקים את שירותי הכיבוי האוסטרים | צילום: יאיר קלר
פגשנו 'סיפור הצלחה' מרגש בסיור במפעל הפלדה בעיר Linz. המדריך שלנו, בן למהגרים מאלבניה שהגיע לאוסטריה כשהיה ילד, סיפר בהתלהבות על פעילות המפעל, על לימודי ההנדסה במסגרתם הגיע לעבוד שם, על החיים הכל כך שונים מאלה שציפו לו באלבניה - גם בזכות אותה אינטגרציה.

אנחנו צופים בפסי הפלדה הארוכים שעוברים במכונות בדרכם להיות פסי רכבת, ומעבר לקונוטציה הברורה, אני חושבת שהלוואי והיינו מכירים קצת יותר מודלים כאלה שעובדים בעולם, אלה שמאפשרים למיעוטים להשתלב בחברה דרך עשייה חברתית, למידת השפה והתרבות המקומית, קבלה והכלה. אולי היינו מסתכלים קצת אחרת על אלו שלנו. בין כל הפעילויות הספקנו לעצור למשקה האלכוהולי המסורתי שחימם את האוויר והאווירה לקראת חג המולד, ולהתרשם מיופייה של העיר כשהיא נעטפת פתיתי שלג קטנים. לא היה צריך הרבה יותר מזה כדי לשוחח גם על הדברים שמחכים לנו בארץ, בהם האוסטרים כלל לא נגעו, ואפילו שהגענו מרקעים, מקומות ועיסוקים שונים - כבר עם הנחיתה התגבשה לה קבוצה והתפתח שיח.

יעל בורשטיין (צילום: באדיבות המצולמת)
דגלים על הצלחות. אנחנו בסיור דיפלומטי להזכירכם | צילום: באדיבות המצולמת
כאלה אנחנו הישראלים. לפעמים צריך לשלוח אותנו למקום אחר בעולם, הרחק מהביצה המקומית שלא תמיד מאפשרת לימנים לדבר עם שמאלנים, לדתיים לשוחח עם חילוניים, לשומרי הכשרות לפטפט עם אלה שאוכלים הכל. בנסיעת אוטובוס אחת כמעט ופתרנו את הסכסוך הישראלי פלסטיני, סיימנו את הכיבוש ומינינו ראש ממשלה חדש. רב הקהילה היהודית של וינה שעומד בראש קהילה מגובשת של כ-8,000 יהודים, לגמרי יכול להיות כזה. בשקט הם מקדמים לא מעט שיתופי פעולה עם מגוון קהילות אחרות.

יעל בורשטיין (צילום: אלחנדרו סטיבלמן)
גם כתבנו עידו דניאל השתתף במשלחת. גאווה לאב ישראלית | צילום: אלחנדרו סטיבלמן
בפגישה שערכנו איתם הם דיברו בפתיחות על קבלת האחר, על התנערות מאלה שקובעים מי יהודי ומי לא, שאומרים איך להתנהג או עם מי לדבר, מהם יחסים תקינים וממה צריך להיזהר. כמה שמחתי על המילים הללו. דווקא שם הרגשתי גאווה ושייכות. המילים היו מקרבות, מכבדות ושוויוניות. שיח בו כל אחד ואחת יכולים להרגיש חלק, גם אם אינם משתייכים לדת "הנכונה".

זו בעיניי יהדות אמיתית ומחבקת שגורמת געגוע חילוני למשהו שכבר לא מכירים כאן, וכשאלה שגרירנו בתפוצות, לא פלא שאנחנו אהודים כל כך. האוסטרים כבר גאים בנו, עכשיו זו האחריות של כולנו להמשיך ולשמור על זה, או בפרפרזה לשלמה ארצי - "רק אם נאט, אם נביט, אם נשים לב לפרטים, עוד נגיע לארץ חדשה..."

ערוץ LOVE ISRAEL הינו שיתוף פעולה של אתר mako וקבוצת אלדד פרי, בו אנו מבקשים לספר לעולם את האמת על ישראל. הצטרפו אלינו בפייסבוק לעוד תכנים באנגלית, שתוכלו לשתף עם חבריכם בחו"ל.