מרבית הישראלים פותחים את הבוקר שלהם בחדשות קשות, בין אם מדובר בתאונות דרכים, פיגוע, נער שהרביץ לקשיש או איזה מטורף שהתעלל בבעל חיים. באופן אוטומטי, הסיפורים הקשים גורמים לנו להיסגר כלפי החברה ולהיות אטומים לסובבים אותנו. זה יכול להגיע למצב בו מישהו מושיט לנו יד בבקשה עזרה ואנחנו פשוט מתעלמים. לא, לא כי אנחנו אנשים רעים, אלא כי הנפש שלנו מלאה בצרות חיי היום יום שלנו, ולנו לא נותר עוד מקום להכיל בעיות של אחרים.

הלפ אפ (צילום: באדיבות HelpApp)
איתי מתיתיהו, יו"ר HelpApp | צילום: באדיבות HelpApp

המצב הזה לא אידיאלי, אבל אני יודע מה אפשר לעשות כדי לשנות אותו. למדתי על בשרי את התשובה. אני טוען שהתנדבות היא התרופה לכל זה. ההתנדבות היא זו שתפתח לכם את הלב כלפי האנשים סביבכם ותפחית את הפער בין מה שאתם מרגישים שאתם רוצים לעשות, לבין מה שאתם יכולים. ואם תהיתם, ממש לא המצאתי את הגלגל. מחקרים מוכחים שהתנדבות תורמת למתנדב יותר מאשר לנזקק, מעלה את תוחלת חיים וגורמת למתנדב להיות מאושר יותר. בארה"ב למשל, בני נוער עם בעיות התנהגות מקבלים מרשם רופא להתנדבות עם אוכלוסיות מוחלשות. 

הלפ אפ (צילום: באדיבות HelpApp)
במסע התנדבות חובק עולם | צילום: באדיבות HelpApp
אבל הבעיה האמיתית היא לא למצוא אנשים שיתנדבו, אלא לאפשר להם לעשות את זה. שמעתי פעמים רבות על מי שקמו בבוקר עם אנרגיות מטורפות להתחיל ולעשות, לתת מעצמם לסביבה ולאנשים אחרים, אבל התהליך הביורוקרטי ארוך ומייגע. הם נכנסים לגוגל במטרה לחפש עמותה או ארגון להתנדבות, משם לאתר, משם לעמוד הפייסבוק, לאחר מכן שולחים מייל, מתקשרים לטלפון קווי ולעתים רבות מוותרים תוך כדי הדרך בשל הקשיים שבדרך.

בדיוק בשביל זה הקמנו את HelpApp, אפליקציה שמחברת בין מי שרוצה להתנדב ומי שצריך מתנדבים. אנחנו נמצא עבורכם את המקומות הכי מתאימים עבורכם להתנדבות, לפי ההגדרות שמתאימות לכם. זה יכול להיות המיקום, האופי והזמן שיוקדש להתנדבות, כשאת כל התקשורת תעשו עם מנהל או מנהלת ההתנדבות בארגון. הכי פשוט שיש.

הלפ אפ (צילום: באדיבות HelpApp)
עם הצוות | צילום: באדיבות HelpApp
בשנתיים האחרונות חרשנו הצוות ואני את ישראל לאורכה ולרוחבה. נסענו מקרית-שמונה ועד אילת והכל במטרה לרתום כמה שיותר עמותות וארגונים העובדים עם מתנדבים להצטרף לפלטפורמה שבנינו. לשמחתי הצלחנו לרתום כ-170 ארגונים ועמותות לפרויקט. רוב הארגונים הגיבו בהתלהבות אבל כמו ישראלים טובים שאלו "אוקי, כמה זה עולה לנו". לקח לי זמן להסביר להם שההצטרפות בחינם, שהפלטפורמה לא נועדה ליצירת רווחים ושהמטרה שלנו זהה לשלהם - הגדלת מערך המתנדבים. אנחנו רוצים לסייע לעמותות להמשיך ולבצע את עבודת הקודש שהם עושים.

הלפ אפ (צילום: באדיבות HelpApp)
אשתו של איתי, אור, בארגון ארוחת חג של עמותת "לשובע" | צילום: באדיבות HelpApp
אנשים שאני פוגש שואלים אותי אם אין לי משהו יותר טוב לעשות. "לא חבל על הזמן שלך? לא עדיף שתעשה כסף בהייטק?". לכולם אני מחייך ומסביר שלפני ארבעה חודשים נולד לי בן מקסים בשם דניאל, מה שהפוך את ניהול הזמן שלי לאתגר לא פשוט עוד יותר. עם זאת, דווקא בגלל שהעתיד שלו נמצא לנגד עיני, אני מבין שאין לי ברירה אחרת ועליי האחריות לגורלו. אני מבין שעלינו האזרחים לקחת יוזמה. אנחנו לא יכולים להביט למעלה אל חברי הכנסת והשרים ולומר "הם אשמים". נכון, יש להם תפקיד חשוב, אבל הם לא יהפכו אותנו לאנשים ערכיים יותר. זה התפקיד שלנו. 

לצערי, אני מרגיש שבשנים האחרונות החברה שלנו הולכת למקום פחות טוב. מקום בו ה"טוקבקיזם" תופס חלק מרכזי, היושבים מאחורי המקלדת לא חושבים פעמיים לפני שהם יורים, וישנן המון דעות חשוכות בחברה הישראלית. אני מאמין בלב שלם שהן נובעות מחוסר הכרות עם הצד השני.

וזוהי מטרתנו. אנחנו שואפים לצמצם ולבטל דעות חשוכות, כך שבסופו של דבר הם ישנו את השיח החברתי בישראל, זאת באמצעות העלאת השיח ההתנדבותי על סדר היום והנגשת ההתנדבות עצמה.

אני יודע, החלום שלי קצת אוטופי ואולי אפילו תמים, אבל כמו כל דבר גדול בהיסטוריה, אני מאמין שצריך סבלנות ודבקות במטרה. השינוי לא יקרה ביום אחד, אבל אנחנו בונים יסודות טובים לשנים הבאות, כך שבסופו של התהליך, החיים פה יהיו טובים יותר.

ולכם אני אומר, אף פעם לא מאוחר מדי, אתם רוצים לעשות שינוי? תהיו השינוי!

הלפ אפ (צילום: באדיבות HelpApp)
האפליקציה החדשה המחברת בין עמותות למתנדבים | צילום: באדיבות HelpApp

איתי מתיתיהו הוא יו"ר הלפ-אפ HelpApp - הדרך הקלה להתנדבות, המחברת בין 165 עמותות לבין אנשים המעוניינים להתנדב ולתרום. כל השותפים בחברה לתועלת הציבור (חל"צ) פועלים בהתנדבות מלאה.

עמוד הפייסבוק של הארגון ואתר האינטרנט שלו