"לרוב האנשים בישראל אין מושג מה קורה בלוד", מספר מאיר ליוש המתגורר בעיר, ושהסב את תשומת ליבי יחד עם חברו ד"ר רפי ורד לחג החשוב שהתקיים בשבוע שעבר ברחובותיה. "אחד מהאירועים החשובים שמתקיימים כאן מידי שנה, הוא "חג לוד" ב-16 לנובמבר מגיעים לכאן מאות ואלפי אנשים מכל העולם לכנסיית ג'ורג' קוטל הדרקון, חוץ מזה שמידי שנה יש כאן לפי הערכות כעשרה אחוזים מהצליינים המגיעים לישראל".

חג לוד (צילום: ד"ר רפי ורד)
החג מתחיל במיסה רבת משתתפים בכנסייה | צילום: ד"ר רפי ורד
החג, שנחגג עבור סנט ג'ורג', הקדוש הכי חשוב בנצרות האורתודוקסית העולמית, מאורגן על-ידי הכנסייה הנוצרית האורתודוקסית בישראל. הוא מתחיל בשעות הבוקר המוקדמות, ונפתח במיסת רבת משתתפים שנערכת בכנסייה. מובילה אותה בכיר הקהילה הנוצרית האורתודוקסית בישראל - הבישוף היווני אורתודוקסי שמגיע במיוחד מירושלים. במהלך היום נערכות תהלוכות של 11 שבטי הצופים האורתודוקסים, אשר ג'ורג' קוטל הדרקון הוא פטרונם, מ-11 ערים שונות בישראל כשבראשן לוד, רמלה ויפו.

מה הסיפור שעומד מאחורי החג?

"על פי האמונה הנוצרית העיר של הקדוש ג'ורג' היא לוד", מספר ד"ר ורד. "גאוריגיוס הצעיר נולד וגדל בלוד של סוף המאה השלישית לספירה. הוא גדל יתום מאב, שנהרג כחייל בשרות הקיסר הרומאי. גאורגיוס, שגודל על ידי אימו, הלך בדרכי אביו והתגייס אף הוא לצבא האימפריה. שם עלה במעלות הקצונה, עד שהצטרף למשמרו האישי של הקיסר דיוקלטיאנוס. באותה התקופה, נלחמה האימפריה הרומאית בדת החדשה - הנצרות - שהחלה להתפשט כאש בשדה קוצים בכל רחבי האזור. דיוקלטיאנוס שלח את משמרו האישי להעלות באש כפר שתושביו המירו את דתם אל הדת החדשה, אולם גאורגיוס שלנו שבסתר ליבו נטה אף הוא לנצרות, לא יכול היה לבצע את הפקודה.

חג לוד (צילום: ד"ר רפי ורד)
תהלוכה בה משתתפים גם "הצופים" בעיר | צילום: ד"ר רפי ורד
כאשר חשף בפני מפקדיו את אמונתו הנוצרית, הועלה אחר כבוד אל גלגל העינויים ושם הופרד מראשו. לאחר מותו הועלה גאורגיוס לדרגת מרטיר - קדוש, ואף הוצמד לו סיפור אודות חיסול דרקון שנהג לטרוף צעירים. המקור דרך אגב הוא המעשייה היוונית על אנדרומדה. כך הוא גם זכה לכינוי ג'ורג' קוטל הדרקון".

זה ממש מרתק. אז ג'ורג' נולד בלוד ולכן חוגגים את החג פה?

"כן. אחרי שראשו נערף ג'ורג' בותר ל-12 חלקים אשר נשלחו לכל קצוות האימפריה, אולם ראשו נקבר בעיר הולדתו, לוד. הביזנטים בנו כנסיה סביב הקריפטה שעל קבר ראשו, שנהרסה מאוחר יותר על ידי הפרסים, שוקמה על ידי הצלבנים שהצליחו להדוף תחת הגנתה את צבאות צלאח-א-דין, הוחרבה על ידי הממלוכים, ונבנתה שוב על ידי הרוסים. אכן, השם ההולם ביותר את המקום הוא 'כיכר השלום'", הוא מוסיף.

ומה היה בחג עצמו? מעניין, כי יש כאן אירועים די מצמררים

"אל דאגה. זה חג מאוד נחמד אחרי הכל. אחד מהטקסים משובבי הנפש המתקיימים במהלך החג הוא טקס נפנוף השרשרת. יש תור ארוך של מאמינים שמחכים שהכומר ינופף סביבם את שרשרת הברזל הכבדה של ג'ורג', אשר נשמרת בכנסייה עבור החג בלבד.

השרשרת במקור, אגב, נועדה לטיפול בחולי נפש ברמות שונות וגם בסתם אנשים שהחברה לא ידעה להכיל. האנשים האלה נכבלו בשרשרת הברזל לקירות מרתף הכנסייה, שם הורעבו והוכו עד שבאורח פלא התרפאו ממחלות הנפש שלהם. לאותה שרשרת נקשרו סגולות ריפוי שונות, ומאמינים רבים מקווים להיוושע באמצעותה".

איזה מזל שלא עושים את זה היום

"כן. את יודעת, יש התקדמות קלה", הוא מוסיף בחיוך. ליוש, שמתגורר בעיר כבר בשלוש שנים האחרונות ופועל למען העיר וקידומה, הוא בכלל יהודי חובש כיפה שמצר על התדמית הגרועה של לוד ומעוניין לחשוף את היתרונות הרבים שלה - לישראלים ולעולם.

חג לוד (צילום: אביה ריש)
אלפי מאמינים מכל העולם מגיעים ללוד. למה לא שמענו על זה? | צילום: אביה ריש
"סיפורה של לוד הוא שיש כאן פוטנציאל תיירותי ענק שמבוזבז, ובמיוחד לאור כך שלוד מאוד קרובה לשער הכניסה לישראל, נתב"ג. היא עיר שקדושה לכל העולם, ומצבה התדמיתי לא טוב בלשון המעטה", אומר.

ואתה אומר שמגיעים ללוד בחג אלפי אנשים?

"בהחלט. לטקס המיסה ולתהלוכות שאחריו מגיעים מאות ואלפי מאמינים נוצרים ותיירים הבאים לחזות בחג הצבעוני הזה. בשנה שעברה הגיעו למעלה משלושים שגרירים זרים ועימם עשרות כתבים מחו"ל בכדי לקחת חלק בחג". ולסיום, מה המסר של לוד לעולם? "לדעתי היא מסמלת סובלנות כלפי כל הדתות. זה בהחלט דבר שחשוב שישראל תבטא החוצה".

ראש העיר של לוד, עו"ד יאיר רביבו, מסר כי: "לוד היא אחת הערים העתיקות ביותר בארץ ישראל, בעלת פוטנציאל תיירותי אדיר, אשר עולה מדי שנה על מפת התיירות הארצית והעולמית במסגרת חגיגות סנט ג'ורג'. עיריית לוד שמחה להירתם מדי שנה כשותפה להצלחת האירוע וכן מסייעת בתמיכה כספית לעמותה הנוצרית אורתודוקסית המנהלת את חיי הדת והקהילה לנוצרים בעיר". 

ערוץ LOVE ISRAEL הינו שיתוף פעולה של אתר mako וקבוצת אלדד פרי, בו אנו מבקשים לספר לעולם את האמת על ישראל. הצטרפו אלינו בפייסבוק לעוד תכנים באנגלית, שתוכלו לשתף עם חבריכם