"אנחנו מתכנתות, יזמיות, סטודנטיות מכל הפקולטות, מהנדסות וחברות. מה שמאחד אותנו הוא תחום עניין משותף – טכנולוגיה!" כך נכתב בעמוד הבית של קהילת הנשים המתכנתות הגדולה בישראל, she codes (שי-קודס, ובתרגום חופשי – "היא מקודדת/מתכנתת"). הנשים הצעירות והשאפתניות מחזקות את אחיזתן בסביבה שנשלטת לרוב על-ידי גברים, ועל הדרך מחזקות את עולם ההייטק הישראלי, שידוע בעולם כיצירתי, חדשני ופורץ דרך.

"ישראל מיצבה את מקומה בעולם כסטארטאפ ניישן ועולם ההייטק הישראלי מכיל מגוון עצום של חברות שנמצאות בטופ העולמי", אומרת רות פולצ'ק, יושבת ראש ומייסדת she codes. "ישראלים נמצאים בעמדות מפתח בחברות כמו גוגל ופייסבוק ויש לנו גם סטארטאפים קטנים של אנשים בודדים בתחומים רבים כמו פיתוח אפליקציות ואתרים, מוצרי תקשורת, חומרה ועוד. תחום ההייטק גדל ומתפתח באופן מתמיד וצמא לאנשי מקצוע טכנולוגיים טובים, אך מפתיע לגלות כי בשוק זה שנחשב מתקדם ומתגמל נשים, כיום מהוות רק כ- 15% ממפתחי התוכנה וכ-34% מעובדי ההייטק בכלל", היא מוסיפה.

ובאמת, יכול להיות שהשילוב של נשים והייטק לא מוכר לכם, אך הקהילה האיכותית אותה מובילה פולצ'ק הולכת וצוברת כוח – ובעיקר באירועים כמו זה שהתקיים בשבוע שעבר, האקתון תכנות, בו עבדו יותר מ-120 נשים במשך 48 שעות מסביב לשעון, למען הקמת פרויקטים טכנולוגים כגון אתרים, אפליקציות ותוכנות. המטרות הן רבות – גם תרומה לישראל ולהתעצמותה הטכנולוגית וכמובן גם לקידומן של נשים ב"סצנת התכנות" המקומית. פולצ'ק מוסיפה שההאקתונים ידועים בעולם ככלי מצוין ליצירת מיזמים, והם מאפשרים חיבור בין נשים וגברים מתחומי תוכן שונים.

she codes (צילום: she codes)
נשים יהודיות, ערביות, צעירות ומבוגרות הגיעו להאקתון | צילום: she codes
she codes מונה כיום 28 סניפים ברחבי הארץ, הנמצאים באוניברסיטאות מובילות וחברות הייטק מהשורה הראשונה. גוגל, צ'ק פוינט, סיסקו, IBM, ומיקרוסופט הם רק חלק מהשמות שמשתפים פעולה עםshe codes. ההאקתון השנה היה בסימן Gamification, 'מִשׂחוּק' – שהוא יישום עקרונות וכללי עיצוב משחקיים בהקשרים שאינם משחקיים מובהקים. "בהאקתון הנשים התחלקו לקבוצות פיתוח, תכננו וקודדו פרויקטים משחקיים".

בין תכנות אחד לשני, שמעו המשתתפות הרצאה מעוררות השראה של ד״ר קירה רדינסקי, מדענית ויזמת הייטק ישראלית, שלאחרונה עשתה אקזיט בסך 40 מיליון דולר ל-eBay. כמו כן בערב הפתיחה הוכרזו רשמית שלוש הסמנכ״ליות החדשות של הארגון והן שיר פרי, קרני וולף ורוני יעקבסון-לוי. בהמשך נהנו המשתתפות מהרצאות מקצועיות בתחומים שונים כגון פיתוח אתרים אינטראקטיבי בג'אווה סקריפט, פיתוח ל-iOS והרצאות מקצועיות של בכירות באינטל ומייקרוסופט.

she codes (צילום: she codes)
עובדות מסביב לשעון | צילום: she codes
בסוף האירוע הציגו קבוצות הפיתוח השונות את הפרויקטים שפיתחו, והוכרזה הקבוצה המנצחת. האפליקציה שזכתה במקום הראשון נקראת "Walk With Us" והיא מדמה טיול במקומות ברחבי העולם בכל פעם שעושים הליכה או ריצה. האפליקציה נותנת למשתמשים ניקוד גבוה יותר ככל שמטיילים יותר וניתן לעבור שלב בזכות צבירת ניקוד מסוים. "הצוות הזוכה היה מגוון. החל מנשים שהן רק בשלבים מתקדמים בקורסים אצלנו ועד דוקטורנטיות מנוסות בתכנות. היופי היה שכל אחת עבדה על חלק בפרויקט המתאים לרמת הידע והיכולת שלה וביחד יצרו מוצר הרמוני שהכיל עבודת צוות מלאה של כולן", מוסיפה פולצ'ק.

she codes (צילום: she codes)
הזוכות במקום הראשון - Walk With Us | צילום: she codes
היוצרות מספרות כי הרעיון לאפליקציה נולד משתי אהבות גדולות שלהן - לטייל בעולם ולעסוק בפעילות גופנית. בגלל שקשה להתמיד בפעילות גופנית לאורך זמן הן ניסו למצוא דרך שתמריץ אותן לעשות זאת, וזאת על ידי טיול וירטואלי בעולם יום יום.

she codes (צילום: she codes)
עם קירה רדינסקי (מימין) | צילום: she codes
she codes (צילום: she codes)
מימין: לאה פולצ'ק, שיר פרי, רוני יעקבסון לוי, קרני וולף ורות פולצ'ק | צילום: she codes
"המטרה שלנו היא להביא למצב בו יש יותר מ-50% נשים מתכנתות בתעשיית ההייטק הישראלית בתוך עשור. זה מרגש בכל פעם מחדש לראות כמה ביקוש יש לפלטפורמה מקצועית לנשים טכנולוגיות. כאשר יש את הסביבה הנכונה, אלפי נשים נהנות ורוצות לתכנת במשך עשרות שעות בתחרות, להגיע לערבי תכנות ולהזניק את הקריירה שלהן הן מבחינה מקצועית והן מבחינה כלכלית", סיכמה פולצ'ק.

>> במה שמעון פרס האמין בכל ליבו?
>> אנחנו גם בפייסבוק