"היהודונית המכוערת ארין שרודי נורתה באופן מבדר בכדור גומי, בזמן שעשתה צרות בשמם של קבוצת אדומי העור עם האיי.קיו הנמוך מצפון דקוטה"

"אני פשוט עצוב שהיו אלה כדורי גומי, כאילו העולם צריך עוד פסיכופתית תלמודית (מלשון תלמוד) נוספת"

"קליעים לא עובדים על המכרסמים האלה. נסה ציקלון בי".

ההודעות האלה הן רק מדגם קטנטן ממה שעבר על ארין שרודי, בחורה יהודייה בת 25 ממחוז מארין בקליפורניה. הסיפור הזה לא קל; הוא מכעיס ומעציב ונותן הצצה למתקפות אישיות חריפות שעברו על שרודי, עיתונאית, אקטיביסטית סביבתית וחברתית ופוליטיקאית. שרודי כתבה על חוויותיה מהחודשים האחרונים במאמר שהתפרסם ב"האפינגטון פוסט", אחד מאתרי התוכן הפופולריים בעולם, ואנו נביא חלק ממנו מתורגם לעברית. היא הסכימה להתראיין לערוץ לאב איזראל בפתיחות ובכנות, כי חשוב לה שנדע.

את ארין, בחורה שהמילה "אמיצה" מתארת יותר מכל, אני תופסת לשיחה כשהיא בברלין אחרי ביקור במחנה ריכוז. הטיימינג בו היא מותקפת בצורה אלימה כל כך ברשת עקב היותה יהודייה, והעובדה שהיא פוגשת באחד מהמקומות האכזריים והעצובים ביותר בעולם שהיה חלק ממערך השמדה מתוכנן היטב של העם היהודי – מחזיר את שתינו למציאות ולהבנה שהשנאה כלפי יהודים עדיין בוערת. היא כנראה לא הלכה לשום מקום. 

מייל שקיבלה ארין שרודי, בו היא מתבקשת לעזוב את ארה"ב ולעבור לישראל. או לתנור. (צילום מסך מתוך תיבת המייל של שרודי)

אנרגיה, אופטימיות, עוצמה וביטחון נשמעים מקולה של ארין. כך אנחנו מתחילות את השיחה, שבסופה שתינו דומעות. אישה יהודייה צעירה כל כך שעוברת אלימות קשה מאוד ברשתות החברתיות, שמרחוק יכולה להיראות סתמית וזניחה – אך מי שעובר אותה יודע עד כמה זה כואב.

"אני אקטיביסטית. כך אני מגדירה את עצמי", היא אומרת. "אני מייסדת ארגון ללא מטרות רווח למען הסביבה. גדלתי ב"בועה הירוקה" של סן פרנסיסקו. הכל סביבנו היה ידידותי לסביבה כדי להילחם בחוסר הצדק הסביבתי. אמא שלי נטעה בי את הזרעים של מאבק נגד חוסר צדק מאז שאני קטנה. היא אמרה לי שקבוצות קטנות הן אלו שמשנות את העולם ואני אימצתי את האמרה הזו".

ארין מספרת שהיא התנדבה בהאיטי אחרי רעידת האדמה שהייתה בה בשנת 2010. "משהו בתוכי אמר לי ללכת. הייתי שם, עבדתי בבית חולים שדה וניהלתי פרויקט בבית ספר. אני מאמינה בכוחו של החינוך להביא את השינוי שאנחנו רוצים לראות בקהילותינו ובעולמנו. שם, איפה שאפילו דפים ועפרונות כדי ללמד לא היו לי, הבנתי מה זה לשנות עולם. הבנתי איך אני מאפשרת לאנשים אחרים להיות השינוי שאנחנו רוצים לראות. לכן אני מתמקדת באנשים צעירים והולכת לדיונים לקביעת מדיניות. כל הדברים הללו יעזרו לנו ליצור את השינוי".

מה שחשוב להם זה דבר אחד – שאני יהודייה

היא הגיעה לישראל בשבוע שעבר לבקר חברה טובה כשהסערה ברשת ממשיכה להתחולל סביבה. היא לא פסקה אלא שככה מעט, אך ספק אם זה מנחם את שרודי. הכל התחיל לפני שנה, כשהיא קיבלה הצעה להצטרף לרשימה הדמוקרטית במחוז בו היא מתגוררת, ולהתמודד בבחירות המקומיות. שרודי היא פעילה סביבתית וחברתית מוכרת, יש לה עשרות אלפי עוקבים ברשתות החברתיות ורבים נושאים אליה עיניים בתקווה כמנהיגה צעירה ומבטיחה.

"איך נכנסתי לפוליטיקה? אנשים שמעו על הפעילות שלי, והתחילו לשאול אותי מתי אני נכנסת. אמרתי להם שזה בכלל לא בשאיפות שלי, זה אף פעם לא היה, אבל מה שקרה הוא שבסופו של דבר התמודדתי כי הבנתי כמה זה חשוב", היא מספרת.

מספר ימים לפני הבחירות התפרסמו על שרודי שתי כתבות שלא הסתירו את זהותה היהודית. מכאן הכל התדרדר. "אני יודעת שקשה להאמין, אבל מה שקרה הוא שהתעוררתי בבוקר לאחר פרסום הכתבות למטח של הודעות קוליות, תגובות ביוטיוב, בפייסבוק, באימייל ובטוויטר שאומרות "תשרפי בתנור, יהודייה". "כולם יודעים שזה הזמן של אמריקה", "מרושעת", "מפגרת", "זונה" וזה לא הפסיק. עברתי מתקפה אנטישמית בשל העובדה הפשוטה שאני יהודייה. זה רוע בלתי ניתן לתיאור, זה מעבר לאנטישמיות", היא מספרת בכאב.

שרודי לא שתקה, והגיבה בחריפות במאמר בהאפינגטון פוסט: "כידוע לכם ציקלון בי היה הגז הרעיל בו השתמשו הנאצים בזמן מלחמת העולם השנייה כדי לרצוח יהודים בהמוניהם במחנות הריכוז וההשמדה ברחבי פולין וגרמניה. אני מקבל הודעות מנאצים. גזענים. קנאים. סקסיסטים. מדובר במפלצות, לא פחות ולא יותר. אתם הנאצים של העת העכשווית ואתם הקו קלוקס קלאן. אלה שתוקפים אותי באופן אישי עם ארס מחריד שאינו חדל, באכזריות בלתי נסלחת תוקפים לא רק אותי אלא גם אחרים רק כי הם יהודים, נשים, להטב"קים, עולים, מוסלמים, והרשימה עוד ארוכה".

חשבתם שהדימויים הללו חלפו מן העולם? תחשבו שוב. (תמונה שנשלחה לשרודי) 

חלק מהטוקבקים המרושעים וההשפלות שעברה ברשת היו קשורים לעובדה שנורתה מכדור גומי במהלך הפגנה למען שבט ילידים בצפון דקוטה, נגד הקמת צינור נפט שהיה עלול לזהם את מקורות המים של השבט. טענתה של שרודי כי נפגעה מכדור הוכחשה על ידי המשטרה. להלן וידאו המתאר את האירוע, ב-00:30 ניתן לראות את הפגיעה:

הפוסט ששרודי פרסמה בעקבות המאורע, שקיבל אלפי שיתופים בפייסבוק:

שרודי מקשרת את המתקפה עליה לקבוצת הימין הקיצוני הגזענית, "אלט רייט", שמפיצה אידיאולוגיה של עליונות הגזע הלבן, ואשר הביעה תמיכה בטראמפ. התמיכה הזו הובילה למחאה ציבורית רחבה ולדרישה מטראמפ שיתנער מהם. הוא עשה זאת לבסוף, אך יש שיאמרו שמעט מידי ומאוחר מידי. גם יועצו הבכיר של טראמפ, סטיב באנון, שנאמר כלפיו שהוא גזען ואנטישמי, היווה סיבה לדאגה עבור מיעוטים בארה"ב.

שרודי מצידה לא ממהרת לשמוח ומתייחס למינוי של באנון כאל תמרור אזהרה גדול. "הוא אמר דברים כמו 'גלולות נגד הריון הופכות נשים ללא מושכות ומשוגעות' או 'זכויות להומואים הפכו אותנו למשוגעים, זה הזמן לחזור לארון'". היא לא חוסכת ביקורת מטראמפ וצוותו הנבחר, ויודעת שהמתקפות עליה לא הולכות להיגמר כל כך מהר.

 "אם סיימת עם האלט-רייט יהודונית מטונפת, תזדייני מפה לישראל ופשוט תיכנסי לתנור. הבעיה נפתרה". (צילום מסך מתוך טוויטר)

"זה ברור שאת הבעיה, יהודונית המתחמקת מהתנור שלא שייכת לאמריקה אלא לגיהנום". (צילום מסך מתוך טוויטר)

ועדיין, היא אנושית. שרודי מספרת שהייתה מזועזעת ופגועה מהמתקפה האנטישמית עליה, למרות שקיבלה תמיכה אדירה מיהודים מרחבי תבל. "מכל העולם אמרו לי – ארין, אנחנו מגבים אותך בלי קשר לתגובות שאת מקבלת. זה היה ממש משמעותי עבורי בתוך רגעים קשים של חושך". היא הגישה תלונה במשטרה על איומים והסתה והגיעה עד ל-FBI, אך שרודי טוענת שאינה אופטימית למרות הרצינות שבטיפול, כי ההטרדות אינן מפסיקות. 

האם קיבלת תמיכה מישראלים?

"בוודאי. זה היה מחזק מאוד להרגיש את התמיכה הזו מיהודים מכל העולם ומישראל. אני אוהבת את המדינה שלי ואני גאה להיות אמריקאית, אבל אני מרגישה ברת מזל שיש לנו את מדינת ישראל. חלק מהתגובות האנטישמיות אמרו לי לעוף לישראל, וכמה שזה היה עלבון, שמחתי שיש לנו את המדינה שלנו. יש לנו מקום להיות בטוחים ולחיות. לא רק לשרוד. לחיות ולשגשג".

ויש גם נקודות אור. תגובות מחזקות ששרודי מקבלת בעמוד הפייסבוק שלה. (צילום מסך פייסבוק)

עכשיו את עדיין מותקפת?

"כן. זה עדיין לא נפסק. עברתי מתקפות אנטישמיות קשות מאוד, איומים על חיי ובקשה שאעזוב את ארה"ב. זה פשוט מפחיד. זו אמריקה עכשיו ב-2016. אני לא יודעת מה יהיה, אני חוששת שהאנטישמיות תגבר כי יש לה לגיטימציה. שהגזענות, הסקסיזם והשנאה יתעצמו". 

את כותבת הכל בפוסטים ובמאמרים. מדוע?

"אני מחויבת לספר על מה שקורה לי. אני לא אדם פחדן ולא פסימית. אני אדם אופטימי, אבל לראות מה קורה באמת מבחינת הכמות והאינטנסיביות, אלו דברים שאת לא יכולה להתעלם מהם. עלינו לזהות שזה מה שקורה עכשיו. יש כל כך הרבה אנשים שמרגישים כך. יש לנו אחריות.

מה אנחנו יכולים לעשות נגד זה?

"לדבר על זה. לא לשתוק. אל תקראו לזה 'מספר קטן של אנשים'. מדובר בקבוצות שהולכות ומתרחבות, ואנחנו לא יכולים לגרום לזה להפוך למקובל באמריקה. עלינו כיהודים לראות את השלטים של הסכנה הזו שעומדת מולנו".

לקריאת המאמר המלא של ארין שרודי לחצו כאן

אפשר לכתוב לארין שרודי באתר שלה, בעמוד הפייסבוק האישי או בטוויטר

תודה רבה לזוהר דובלין על הסיוע בהכנת הכתבה

ערוץ LOVE ISRAEL הינו שיתוף פעולה של אתר mako וקבוצת אלדד פרי, בו אנו מבקשים לספר לעולם את האמת על ישראל. הצטרפו אלינו בפייסבוק לעוד תכנים באנגלית, שתוכלו לשתף עם חבריכם