האם השם הרולד גרינספון מצלצל לכם מוכר? רוב הסיכויים שלא. יחד עם זאת, יכול להיות שבזכות הרולד גרינספון הגדלתם את אוצר המילים שלכם ואתם כותבים קצת יותר טוב. הפילנטרופ היהודי פועל בשיתוף משרד החינוך ותורמים נוספים למען חלוקת ספרים למשפחות, גני ילדים וגופים שונים בישראל, שייהנו מהרחבת האופקים שמתרחשת בזכות קריאת ספרים לצד יתרונות רבים נוספים.

>> מחכים לכם בפייסבוק

תכניות "ספריית פיג'מה" ו"מכתבת אל פאנוס" שואפות לקדם את אהבת הספר מגיל צעיר ולעודד שיחות בגן ובבית אודות ערכים, מורשת ודילמות המעסיקות ילדים. התוכניות מעניקות שמונה ספרים בשנה לכל אחד מילדי הגנים המשתתפים בהן, כאשר הספר מוענק לכל ילדה וילד על-ידי הגננת או הגנן, לאחר פעילות מיוחדת המתקיימת בגן. כך יוצא שבמשך שלוש שנותיו בגן, מקבל כל ילד 24 ספרים שונים.  

רוב ספרי ספריית פיג'מה עוסקים במורשת יהודית-ישראלית, ועל יוצרי הספרים נמנים הסופרים והמאיירים המובילים: לאה גולדברג, דבורה עומר, אורה איל, מאיר שלו, מיריק שניר ועוד. "האקדמיה האמריקאית של רופאי הילדים הצהירה לפני כשנה כי חשוב לקרוא לילדים מגיל צעיר מאחר וזה השלב בו יכולת הקליטה שלהם מיטבית, וקריאת ספרים לפעוטות תורמת להתפתחות השפתית שלהם בשנים מאוחרות יותר", טוען גרינספון. "בנוסף, יש חשיבות רבה לקשר הרגשי המגיע בהתכרבלות של ההורים עם ילדיהם בזמן הקריאה המשותפת, והראיות לתועלת שמפיקים הילדים חותכות. וזה נפלא גם להורים כמובן!", הוא מוסיף.

אין תמונה
עידוד הקריאה בישראל ובעולם. גרינספון וילד המשתתף בתכנית
גרינספון, יהודי המתגורר בארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות שרק לאחרונה חג את יום הולדתו ה-87 (מזל טוב!) אומר שהוא מאוד אוהב את ישראל, אבל לא חשב לעבור לכאן. "יש יותר מידי דברים שקושרים אותי לארצות-הברית". כשנשאל למצבו של העם היהודי בעולם, ועל הקשר בין ישראל ליהדות הפוצות אמר כי "אני חושב שאנחנו, העם היהודי, חיים בתקופה מאתגרת מאוד. יש לנו מדינה מדהימה ומתפתחת, קחו לדוגמה את המדבר שישראל פיתחה בצורה מדהימה. אבל יש גם דברים שדורשים תשומת לב מיוחדת כמו העובדה שיהדות ארצות-הברית מתרחקת מבתי הכנסת ויש שיעור גדול מאוד של נישואי תערובת בקרב קהילות שאינן אורתודוקסיות".

אין תמונה
מעל 8,000 גני ילדים בישראל משתתפים בתכנית
גרינספון מספר שזו הסיבה העיקרית שהחליט להתמקד בחינוך יהודי ובהעברת חוויות על תרבות יהודית. הוא ייסד את תכנית Library PJ אשר מעניקה ספרי ילדים איכותיים למשפחות יהודיות באמריקה, דרום-אמריקה, אנגליה, אוסטרליה ורוסיה ובנוסף מסייע בפיתוחם של מחנות הקיץ לקהילות היהודיות, מסגרת פופולרית בחופשת הקיץ, שמחזקת את הקשר ליהדות ולישראל.

 

לא ליהודים בלבד

בנוסף לתרומתו לחברה היהודית הישראלית בישראל ובעולם, נענה גרינספון ליוזמת משרד החינוך ובשיתוף פעולה עם קרן פרייס, ייסדו תכנית המיועדת לילדים בחברה הערבית בישראל. בתכנית "מכתבת אל פאנוס" משתתפים כל הילדים הלומדים בגני הילדים הממלכתיים בחברה הערבית (כ-3,000 גנים), כאשר הספרים בערבית מדגישים ערכים אוניברסליים. חלקם נכתבו במקור בערבית ואחרים תורגמו מעברית, אנגלית, שוודית וגרמנית.

אין תמונה
קראו בצוותא - ההנאה מובטחת
בנוסף, השנה אף הורחבה הפעילות והושקה תכנית "ספריית פיג'מה לקטנטנים" בשיתוף ארגונים מובילים המפעילים מעונות יום בישראל, במסגרתה מוענקים ספרי פעוטות לילדים בגילאי שנתיים ושלוש, וזאת באמצעות מעונות היום. כאשר הגיע גרינספון לביקור בישראל, הוא נפגש עם מאיירים מובילים. "אני חושב שלמאייר חשיבות עצומה בספרי ילדים ויש בישראל מאיירים מבריקים. אשמח לראות את עבודתם גם באמריקה ותמיד משמח אותי לראות שישראלים מוכשרים משאירים את חותמם בעולם".

גרינספון מספר כי בשל הצלחתו הפרויקט הולך ומתרחב לחלקים נוספים בעולם, ובכך אפשר אולי לראות את  "תיקון העולם" הצנוע והמרגש שהוא עושה.  

>>יודעים מה מתוק, דביק וציוני?
>> רוצים ערב מהמם של אהבה ישראלית?