"שלום חברים, שלום חברים, שלום, שלום", שרים הילדים היפנים בקול מתוק ובסדר מופתי. האחראית לכך היא סליה דונקלמן, שגרמה לכך שבחבל הארץ טוהוקו שביפן יושבים עשרות צעירים מגילאי הגן ועד התיכון, בכיתה שמעוטרת בדגל ישראל. הם לא יהודים, וגם מעולם לא ביקרו בארץ, ועדיין - הם לומדים על המסורת היהודית וערכיה, שרים בגאון שירים כמו "כל העולם כולו גשר צר מאוד", ואפילו מתכננים את הטיול שיעשו בישראל בסיום לימודיהם. על הפרויקט מנצחת דונקלמן, יפנית שנולדה באינדונזיה והתגיירה.

כדי להבין איך הכול התחיל צריך לחזור כמעט שש שנים אחורה, לצונאמי שפקד את יפן במרץ 2011. האסון גבה מחיר כבד: הדיווחים הרשמיים מונים כ-15,889 הרוגים, 2,597 נעדרים, ו-6,152 נפגעים; הרס מוחלט נגרם ליותר מ-100 אלף בתים, ונזק כבד לקרוב ל-300 אלף בתים ולמאות כבישים. השיקום הארוך שנדרש באזור היה ברור, כשחלק משמעותי ממנו היה השיקום הנפשי של קהילה שלמה שנפגעה.

שגריר ישראל ביפן דאז, אלי כהן, התקשר לחברתו הקרובה, סליה דונקלמן, לעזרה. אבל עכשיו אנחנו צריכים לחזור עוד קצת אחורה. סליה דונקלמן נולדה באינדונזיה, ומגיל צעיר בלט הכישרון המוזיקלי שלה. בילדותה, ניגנה בטקסי יום ההולדת של קיסר יפן בכלים אינדונזיים מסורתיים; השגריר היפני באינדונזיה הבחין במוזיקאית המחוננת, שהייתה אז בגיל תיכון, והבטיח להוריה חיים טובים עבורה ביפן. כך, את שנות התבגרותה בילתה דונקלמן עם הדיפלומט שטיפל בה, לדבריה, כאילו הייתה בתו; בשנות העשרים המוקדמות לחייה, פגשה ברכבת התחתית ביפן את מי שיהפוך להיות בעלה, בחור יהודי-אמריקני.

דונקלמן, שעד אז הייתה חסרת דת, התגיירה ("היה ברור שנגדל את הילדים שלנו בבית יהודי"), וכך למעשה החל הקשר שלה ליהדות. נקודת המפנה מבחינתה הייתה לפני יותר מעשרים שנה, כשהרב שלה סיפר לה כי השגרירות הישראלית ביפן מחפשת מוזיקאי שינגן בטקס יום הזיכרון שהיא עורכת. מאז, הקשר שלה עם ישראל ועם השגרירות הישראלית התחזק, היא למדה על ההיסטוריה של ישראל ושל העם היהודי, התחברה לקהילה היהודית המקומית וניגנה באירועים דיפלומטיים רבים.

סליה דונקלמן (צילום: באדיבות גלעד קבילו, StandWithUs)
מעגלי השיח של סליה | צילום: באדיבות גלעד קבילו, StandWithUs

ובחזרה לצונאמי. משלחת החילוץ הישראלית הייתה בין המשלחות הראשונות להגיע ליפן, וכבר מההתחלה היה ברור כי השיקום הנפשי הוא חלק אינטגרלי מהסיוע. שיחת הטלפון של השגריר כהן לדונקלמן, הובילה להקמה של פרויקט "מנורה", שילוב של יוזמה ואלתור. מטרת הפרויקט היא לסייע בשיקום הנפשי של ילדי טוהוקו, ובפועל, הפרויקט מחנך תלמידים באזור מוכה האסון ליוזמה, מנהיגות ואחריות אישית ברוח ישראל. מגיל הגן, תוכלו לשמוע את התלמידים שרים שירים בעברית ונשענים על ערכים ישראליים כחלק מתהליך השיקום. "מנהיגות היא דבר חשוב מאוד", אומרת דונקלמן, "ובייחוד באזורים מוכי אסון".

עם סיום הלימודים בתיכון, הבוגרים המצטיינים של פרויקט "מנורה" נוסעים למדינת ישראל, ועבור הרוב המוחלט, מדובר בהפתעה משמעותית. בתחילת דצמבר, הגיעה משלחת מצומצמת של בוגרים שנחשפו לראשונה באופן בלתי אמצעי לחיים בארץ. "ציפינו להגיע למדינה מלאה בגמלים ובחול מדברי, ההורים שלנו לא רצו שניסע, תחילה", סיפרו הצעירים היפנים. דונקלמן מסבירה: "התקשורת היפנית לא מציגה את ישראל האמיתית. ישראל מצטיירת כארץ מדברית שמתנהלת בה מלחמה, כזו שמסוכן מאוד לנסוע אליה".

סליה דונקלמן (צילום: באדיבות גלעד קבילו, StandWithUs)
חינוך לערכים יהודים וישראלים | צילום: באדיבות גלעד קבילו, StandWithUs

במסגרת הנסיעה, נפגשו הבוגרים היפנים עם צעירים ישראלים מארגון "לפיד", שעברו שנת הכשרה של דיפלומטיה ציבורית; זאת, במסגרת שיתוף הפעולה עם ארגון StandWithUs, ששם לו למטרה לקדם את החינוך אודות מדינת ישראל. או אז, בלטו הבדלי התרבויות בין העמים, בייחוד בכל הנוגע ללימודים, כשהיפנים, שרגילים לאווירת לימודים נוקשה, גילו את הבלגאן, אפשר לומר, בכיתה הישראלית הממוצעת.

"התלמידים שאני בוחרת הם אלה שאני מאמינה שיתחברו לישראל", משתפת דונקלמן. "אנשים שלא יתייחסו לנסיעה הזו כאל חופשה, אלא כאל מסע ויהיו אחר כך שגרירים של ישראל. יש כאלה שכבר חושבים על עלייה". ואמנם, אחת התלמידות, קייקו, נרשמה ללימודים באוניברסיטה העברית בשנה הבאה, ותלמיד אחר, פומיה, מתכנן את הטיול הבא לארץ. הוא סיכם את רשמיו מישראל במשפט: ״הישראלים אף פעם לא מודאגים, למרות שיש להם הרבה צרות". 

גלעד קבילו, ממרכזי הפעילות של StandWithUs באסיה, פגש את דונקלמן כשהיה ביפן בשנה שעברה. ״שמעתי על סליה כשחיפשתי שותפים לדרך בקידום יחסי ישראל-יפן״ אומר גלעד. ״סליה הצליחה להעביר משהו מתרבות היוזמה והמנהיגות הישראלית לתלמידים היפנים, והיא ממש משנה לאנשים את החיים. אלו תלמידים שחוו דברים קשים והיא נעזרת ברוח הישראלית כדי לעזור להם להאמין בעצמם. זו שליחות, ואנחנו גאים להיות חלק ממנה".

סליה דונקלמן (צילום: באדיבות שגרירות ישראל ביפן)
תושבי טוקוהו מגיעים לשגרירות ישראל ביפן בזכות סליה | צילום: באדיבות שגרירות ישראל ביפן

לאחרונה, קיבלה דונקלמן, שפועלת בנוסף לפרויקט "מנורה" גם במסגרת ארגון Japan Israel Fellowship Council, שמעודד תיירות יפנית בישראל, מעמד של שגרירת כבוד ממשרד החוץ על פועלה. "סליה דונקלמן היא ידידה של השגרירות זה שנים רבות, במהלכן זכינו להכיר אישה יוצאת דופן בעלת אהבת אמת למדינת ישראל, ואנחנו גאים לתמוך בפעילויותיה", נמסר מהשגרירות הישראלית. "הרוח הטובה שלה מפיצה אהדה לישראל ומזכה אותנו בתומכים רבים ביפן".

מבחינתה של דונקלמן, בכל אופן, זו רק ההתחלה: "אני מתכננת לפעול גם למען החיבור של העם האינדונזי לישראל. מבחינתי, לא התגיירתי רק ליהדות, אלא גם לישראל. אני מרגישה חלק מהעם היהודי, ואני אגן על מדינת ישראל ואסביר אותה כי היא חלק ממני".

סליה דונקלמן (צילום: באדיבות שגרירות ישראל ביפן)
עם סגנית השגרירה אירית סביון וידרגורן ודובר השגרירות יהונתן לבל | צילום: באדיבות שגרירות ישראל ביפן