בטח שמעתם על אחד מבתי הספר המובילים בעולם לטכנולוגיה ועסקים, MIT, ולא מפתיע שגם לשם חברות סטארט-אפ ישראליות הגיעו. כיום מתקיים בבית הספר היוקרתי פרויקט במסגרתו סטודנטים מבית הספר לניהול של MIT, שנקרא MIT Sloan, עובדים יחד עם שמונה חברות סטארט-אפ ישראליות. שיתוף הפעולה מתקיים זו השנה השנייה, לאחר שבשנה שעברה החלה לראשונה מעבדת היזמות עם שש חברות ישראליות, והצליחה מעבר לציפיות.

מטרת התכנית החדשנית היא לסייע לתעשיית ההייטק הישראלית. בכל זאת, יש לנו טייטל מחייב. בפועל, שמונה חברות סטארט-אפ ישראליות שנבחרו לאחר מיונים קפדניים, נכנסו למעבדה הישראלית של MIT. שם, לאחר בחינה מדוקדקת של פוטנציאל הצמיחה, ההצלחות שקצרו והעתיד הצפוי, קיבלו החברות תובנות והתמחות בתחומים חשובים כמו צמיחה אסטרטגית, חדירה לשווקים חדשים, תמחור, שיווק, גיוס כספים ואסטרטגיות פיננסיות. הסטודנטים מצד שני, זוכים בהזדמנויות חסרות תקדים ליישם את הידע המתקדם שהביאו איתם מבית הספר, על חברות אמתיות. האתגרים מציאותיים ומוחשיים ועוזרים לחזק את החברות הצעירות.

במהלך העבודה, צוותים בני שלושה עד ארבעה סטודנטים וסטודנטיות הלומדים ב-MIT Sloan, מקבלים חברה "לטיפול", כאשר במחזור הנוכחי הקשר עם הסטארטאפים הישראלים החל עוד בשלהי 2016 במסצ'וסטס, היכן שנמצא מכון MIT, ובחודש האחרון הגיעו הצוותים לארץ על מנת לעבוד במשרות מלאות במשרדי החברות.

מעבר לעובדה שמעוניין בתמיכה מבורכת לתעשייה הישראלית, אותנו סיקרנו גם הסטודנטים מ-MIT, שעבור חלקם זה הביקור הראשון בישראל. שאלנו ארבעה מהם מה הם חושבים על העבודה עם הישראלים, האם אנחנו כאלה טובים כמו שנראה לנו, והאם יש סיכוי שהם יעשו עלייה וימשיכו ללוות את ה"בייביז" שלהם לנצח (או לפחות עד המיליארד הראשון)?

סטודנטים של MIT (צילום: שנטל אסאסיו)
ג'ייסון פיבריי | צילום: שנטל אסאסיו

ג'ייסון פיבריי (Jason Febery) סטודנט לתואר שני בבית הספר לניהול MIT Sloan, עבד עם חברת הסטארט-אפ הישראלית, Reporty | Reporty משתמשת בחכמת ההמונים ומחוללת מהפכה בדרך בה צוותי חירום וסוכנויות לביטחון הציבור מנהלים אירועים בשטח בזמן אמת.

 

איך היה לעבוד עם החבר'ה הישראלים?

"היה נהדר. נהניתי גם מרחוק כאשר עבדנו איתם כמה שבועות במהלך הסמסטר מארה"ב וגם בשלושת השבועות בישראל".

מה למדת על ישראל מהשהות כאן?

"למדתי המון על התרבות הישראלית, על המערכת האקולוגית של סטרטאפים בישראל ועל תחום מערכת החירום בישראל".

נראה לך שתחזור לכאן אחרי שלושה חודשים אינטנסיביים בחממת הסטרטאפים שלנו?

"זאת הייתה הפעם השנייה שלי בישראל ונהניתי ממנה בשני הביקורים. הביקור הראשון שלי היה ביחד עם עוד 150 סטודנטים מ-MIT, אז ראינו אתרים היסטוריים ותרבותיים רבים. אני בהחלט אשקול לחזור לבקר בישראל."

ומה הכי אהבת?

"אני לא מקורי, אבל ברור שאת האוכל. וגם את האנשים ואת מוסר העבודה הגבוה של יזמים בישראל, כמו החברים שהכרתי שעובדים בריפורטי. בנוסף, אהבתי את המעורבות הפוליטית שראיתי בישראל. השתתפתי בצעדת הנשים מחוץ לשגרירות ארה"ב בתל אביב, שתוזמנה להתרחש בדיוק באותו הזמן עם מאות מיליוני נשים נוספות ברחבי העולם. הייתי גאה לצעוד ביחד עם מאות נשים וגברים בתל אביב- ומיליונים נוספים ברחבי העולם - למען אהבה, שוויון וצדק חברתי".

ואם יציעו לך להישאר בישראל ולעבוד בחברה, תסכים?

"לא. קיבלתי הצעת עבודה בתור מנהל מוצר בחברת גוגל ואני אתחיל לעבוד שם מיד אחרי שאקבל את התואר בקיץ הקרוב".

סטודנטים של MIT (צילום: שנטל אסאסיו)
שנטל אסאיו | צילום: שנטל אסאסיו

שנטל אסאסיו (Chantal Acacioסטודנטית לתואר ראשון בבית הספר לניהול MIT Sloan, עבדה עם חברת הסטארט-אפ הישראלית, Reporty.

 

איך היה לעבוד עם הצוות שלך? נראה שג'ייסון מאוד נהנה מישראל.

"כן. היה מעולה עם החברים הישראלים. הצלחתי להכיר את הצוות שלי ברמה הרבה יותר עמוקה. חלקנו יחד דירה ובילינו הרבה זמן ביחד, אבל תמיד ידענו מתי להיות ב"מוד" של עבודה ומתי אפשר להשתחרר וליהנות מהעיר ביחד".

מה את לוקחת מהפרויקט הזה? האם את חושבת שאת יודעת עכשיו יותר ממה שידעת לפני?

"כמי שהגיעה עם הכי פחות ניסיון בצוות, אני חושבת שהרווחתי הכי הרבה בלחיות את "חיי העבודה" של היומיום. הרעיונות שלי נלקחו ברצינות והרגשתי שתמיד יש לי מקום לחלוק את המחשבות שלי".

מה את חושבת על ישראל? האם תבואי לבקר שוב?

"אני בהחלט רוצה לבוא לבקר שוב! סיפרתי לכל החברים שלי על החוויה הנהדרת שהייתה לי בתל אביב ועכשיו כולם חייבים לחוות קצת מישראל גם. לרגע לא הרגשתי לא שייכת ותמיד היה משהו לעשות".

מה אהבת כאן במיוחד?

"אהבתי בעיקר את חיי הלילה. העיר לא ישנה אפילו בלילות של אמצע השבוע ותמיד הרגשתי בנוח לשוחח עם אנשים חדשים".

ואולי איתך יהיה לנו סיכוי לעלייה?

"לא כרגע. מפתיע מאוד לראות כמה מעט התקדמו שירותי החירום בשנים האחרונות ואני מבינה את החשיבות, אבל אשמח להיות חלק ממנה בשלב מאוחר יותר של חיי".

סטודנטים של MIT (צילום: שנטל אסאסיו)
ג'סי ליו | צילום: שנטל אסאסיו

ג'סי ליו (Jesse (Xiaohua) Liu) סטודנטית לתואר שני בבית הספר לניהול MIT Sloan, עבדה עם חברת הסטארט-אפ הישראלית, Reporty.

 

מה את חושבת על ישראל? האם תבואי לבקר שוב?

"ישראל היה מדינה מסתורית וקסומה. למרות שהייתי בה שלושה שבועות, שזה לא מעט זמן, אני לא יכולה להגיד שהבנתי אותה עד הסוף. עבדתי בתל אביב, אבל ביקרתי גם בירושלים, חיפה והגליל. כל מקום הרשים אותי מאוד עם הסיפורים והנוף השונה שלו. אני בהחלט אחזור לבקר שוב".

מה אהבת במיוחד בישראל?

"אם אני צריכה לבחור 'מה הכי אהבתי, יהיה לי קשה להכריע בין המראות הנהדרים שראיתי או האוכל הטעים שאכלתי. אהבתי מאוד את שניהם. בפעם הראשונה שראיתי את מצדה, התרשמתי מאוד מהנוף המופלא. פרסמתי את התמונה באחת מהרשתות החברתיות שלי וקיבלתי מאות לייקים ותגובות. והאוכל הוא מדהים. לקחתי מונית במיוחד לגלידרייה 'אניטה' כדי להספיק לאכול גלידה שעתיים לפני שטסתי חזרה הביתה".

איך היה לעבוד עם הצוות שלך?

"זאת הייתה חוויה מרשימה. אנחנו מארצות שונות ולמרות זאת הייתה לנו מטרה משותפת כאשר עבדנו יחד. זאת גם הייתה חוויה יוצאת דופן לחלוק חדר עם שנטל- "אחותי הקטנה", מה שגרם לי להיות דברנית גדולה ואוהבת מוסיקה לאחר מכן".

מה את לוקחת מהפרויקט הזה? האם את חושבת שאת יודעת עכשיו יותר ממה שידעת לפני?

"הרווחתי המון מהפרויקט. זה ברור שעכשיו אני יודעת הרבה יותר על שירותי הביטחון ועל החיבור בינו לבין היי-טק. כמו כן, למדתי יכולות של מחקר, חשיבה יצירתית ושיח יוזם, כדי לתרום יותר לעבודת הצוות".

סטודנטים של MIT (צילום: צילום ביתי)
אנדרס גייבל | צילום: צילום ביתי

אנדרס גייבל (Andreas Gabl), סטודנט בבית הספר לניהול MIT Sloan, עבד עם חברת הסטארט-אפ הישראלית, Revelator | Revelator היא ספקית מהפכנית לשירותי ניהול מידע בענן, המספקת פתרונות מערכתיים לארגוני מוזיקה, מדיה וזכויות יוצרים ברחבי העולם. Revelator מספקת פתרונות כוללים לאיסוף, עיבוד, דיווח וניתוח מידע בצורה פשוטה, ברורה ויעילה לכל בעל זכויות היוצרים והשותפים בתעשייה.

 

איך היה לעבוד עם חברת Revalator?

"אהבתי מאוד לעבוד עם החברה. המנכ"ל של החברה, ברונו, הוא אדם מדהים עם חזון גדול. אתה יכול לדעת מהדקה הראשונה שאתה פוגש אותו, שהוא מחויב 100% להפוך את החברה לגדולה. הוא דמות מדהימה שעובד עם צוות מסור ומדהים לא פחות ממנו. גם החברים ב-Revalator התייחסו אלינו מאוד יפה. היינו ממוקמים בלב העיר ירושלים והייתה לנו חוויה נהדרת, גם אם זה היה סתם ללכת בשוק מחנה יהודה בכל בוקר. הנוף מהדירה שלנו היה כנסת ישראל".

יש הבדלים בתרבות העבודה?

"יכול מאוד להיות שכן. היינו מאוד חופשיים. העבודה שלנו הייתה לפענח כיצד לעזור לחברה הכי טוב וכיצד לשפר את היכולות שלנו, וזה הפך את הדינמיקה למאוד מעניינת, בהתייחס לכך שהרקע שלנו הוא מהתחום הפיננסי והשיווקי. עדיין, הבעיות איתן התמודדנו בעבודות הקדומות שלנו היו דומות, למרות שהמשקל היה שונה. עבורי, היה נהדר לעבוד עם אנשים שרוצים להשיג משהו יוצא דופן. בתור בנקאי השקעות אני רגיל לעבוד בסביבה מהירה בה אתה משנה את הדרך בה חברה פועלת, אבל עם Revelator הרגשתי שהתרומה האישית שלי תוכל להוביל אפילו להשפעה גדולה יותר".

מה אתה חושב על ישראל? האם תבוא לבקר שוב?

"אני כבר מתכנן את הטיול הבא שלי עם כמה חברים. עכשיו שאני מכיר את המדינה אני יכול להדריך אותם. האביב או הסתיו יהיו התקופות האידאליות ביותר לבוא לבקר. לפני שהגעתי לכאן, ישראל הייתה מדינה שרוב הזמן הייתי שומע עליה בחדשות- בדרך כלל בהקשר רע. עכשיו, אחרי שהכרתי את הארץ וחשוב מזה, את האנשים בה, אני יכול להתייחס אליה כמו שצריך ולהגיד שהיא מצאה חן בעיני. היופי הטהור של המדינה והשוני בכל הקשור לדת ולעדות של האנשים, הוא לא כמו שום דבר שראיתי בעבר".  

מה אהבת במיוחד בישראל?

"אהבתי שישראל כל כך קטנה. בתוך שעתיים אתה יכול לנהוג מקצה אחד לאחר. אף פעם לא ראיתי מקום עם כל כך הרבה מגוון. בתוך יום אחד אתה יכול לראות גם את המדבר וגם את השלג בהרים. זה היה מדהים ממש ושלושת השבועות בהם ביליתי בישראל אפשרו לי לראות חלק גדול מהמדינה".

במידה וחברת Revalator תציע לך תפקיד בשורותיה, האם תסכים?

"כנראה שלא. קיבלתי כבר הצעת עבודה בקיץ האחרון, אז אני לא שוקל כרגע אפשרויות נוספות".