"התערוכה הזאת לא מעניינת הרבה אנשים באיראן", טוענת אסתר אשרוף, מקימת הארגון PR.zone שמתמחה בהסברה בשפה הפרסית לקהל יעד איראני. היא הרבה יותר "פופולרית" בעולם ומעוררת עניין במדינות אחרות -מאשר באיראן. בניגוד למצופה, רוב האזרחים האיראנים ובעיקר הצעירים שבהם מסרבים להיות אנטי ישראליים, זאת למרות ניסיונות בלתי פוסקים של המשטר לקדם תעמולה אנטי-ישראלית. הסיבה העיקרית היא שקיימת ספקנות גדולה בכל מסר שהמשטר מנסה להחדיר לאזרחים", מסבירה אשרוף.

כפי שדווח לא מעט בימים האחרונים, תערוכת הציורים והקריקטורות בנושא השואה נפתחה באיראן בערב שבת האחרון, הוא יום העצמאות ה-68 של מדינת ישראל על-פי התאריך הלועזי. התערוכה מכילה 150 עבודות מ-50 מדינות ברחבי העולם - העוסקות בשואת העם היהודי באופן ביקורתי כמובן.

בתערוכה מוצגות בין השאר קריקטורות המלעיגות את הקשר שבין השואה והקמת מדינת ישראל, איורים בהם מגחיכים את מנהיגי מדינות המערב, ביניהם ראש הממשלה נתניהו, כמשווה להיטלר או כחבר בדאעש וכן טענות מוכרות לצביעותה של ארצות הברית כמדינה שוחרת שלום, כשבפועל היא אחראית למלחמות והרג אזרחים חפים מפשע.

תערוכת קריקטורות על השואה באיראן (צילום: ATTA KENARE, GettyImages IL)
כמות מבקרים נמוכה מאוד - תערוכת הקריקטורות של השואה | צילום: ATTA KENARE, GettyImages IL

מארגני התערוכה טענו כי מטרת התערוכה אינה להכחיש את השואה אלא להציג את האופן הציני בו ישראל מנצלת את השואה לצרכים פוליטיים, וכן את הסטנדרטים הכפולים של מדינות המערב. שר החוץ האיראני הביע התנערות מהתערוכה וטען שאין לה קשר למשטר האיראני וכי היא יוזמה עצמאית של הקבוצה המארגנת.

התגובות הישראליות לא איחרו לבוא. ראש הממשלה בנימין נתניהו פרסם פוסט גינוי חריף בעמוד הפייסבוק האישי שלו ויו"ר הכנסת יולי אדלשטיין שלח מכתב למזכ"ל האו"ם, באן קי מון, בו הביע תרעומת על קיום התערוכה. הסערה בקרב הציבור הישראלי לא שככה - אך עולה השאלה מה משמעותה של התערוכה באיראן והאם יש לה השפעה.

אשרוף, מומחית לאיראן ומתמחה בתקשורת האיראנית בעשור האחרון, טוענת כאמור כי "בישראל עושים הרבה רעש אבל זה לא באמת מעניין את האיראנים. הפופולריות של זה מאוד נמוכה. אני לא אתפלא אם שילמו לאנשים ללכת לתערוכה ולהצטלם כמו שמשלמים לאנשים ללכת להפגנות אנטי-ישראליות ולצעוק "מוות לישראל". העם האיראני לא יוצא לרחובות ומוחה כי הוא לא רוצה להיהרג".

תערוכת קריקטורות על השואה באיראן (צילום: ATTA KENARE, GettyImages IL)
"הצעירים מתנגדים למשטר אבל לא יוצאים לרחובות", אסתר אשרוף | צילום: ATTA KENARE, GettyImages IL

תערוכת קריקטורות על השואה באיראן (צילום: AFP/GettyImages)
מבקר בתערוכה באיראן - האם שילמו לו כדי שיגיע? | צילום: AFP/GettyImages

בעיתון האיראני הפופולרי "עסר" ("אחר הצהריים") נכתב בכותרת: "התערוכה הבינלאומית השנייה לציורים וקריקטורות של השואה". ניתן לראות כי אין תמונות רבות בידיעה מלבד תמונה פותחת, כמו במרבית האתרים. כמו כן, כמעט ולא היו איזכורים של התערוכה בקרב גולשים איראנים ברשתות החברתיות", מוסיפה אשרוף.

"יחד עם זאת צריך להבין מה האינטרס להקמת תערוכה כזו, והוא הכחשת השואה. המנהיג העליון באיראן מכחיש שואה, כמו גם הנשיא הקודם אחמדיניג'אד. הם מכחישים אותה כדי לנתק את הקשר בין היהודים למדינת ישראל, כיוון שהתפיסה היא שהשואה היא הגורם להקמת מדינת היהודים", מסכמת אשרוף. 

>> עמוד הפייסבוק שלנו באנגלית
>> סרטון התגובה שמנפץ את השקרים האנטי-ישראליים