אם בעבר משכה ישראל עולים חדשים בעיקר בזכות ערכי הציונות, כיום נוסף לאלה גורם משיכה חדש: הדימוי הנוצץ, התוסס והמוצדק של ישראל כאומת הסטארטאפ. בפריפריה של ישראל מתגוררים כיום עולים רבים, הרחוקים מאד מדימוי העולה של פעם: יזמים, מפתחי אפליקציות, מגייסים מיליוני דולרים, חיים ונושמים טכנולוגיה ודיגיטל.

מחר ימצאו את עצמם חלק מהעולים-יזמים האלה מתחרים זה בזה. כמו תמיד, התחרות היא על גיוס משקיעים ועל כך שמישהו "יגלה" את המיזם שלהם – מתוך תקווה שמאותו רגע, השמים הם הגבול. המוטיבציה בקרב המשתתפים בתחרות גבוהה מאוד: הסטארטאפים המצליחים של האקסלרטור באשדוד גייסו עד היום יותר מעשרה מיליון דולר במצטבר, והם מעסיקים מעל 100 עובדים בכל רחבי הארץ – כמחציתם באזור אשדוד. שניים מהסטארטאפים אף צמחו בכוחות עצמם, ללא גיוס הון חיצוני, והם מכניסים כיום מיליוני שקלים בשנה ממכירות ברחבי העולם. לקראת התחרות, הנה טעימה קטנה מהמיזמים המעניינים במיוחד שישתתפו בה ומהעולים החדשים בפריפריה, שהפכו ליזמיות ויזמים מבטיחים:  

Pic-a-Cake

עולים יזמים (צילום: מיכאל אלוורז-פריירה)
מימין: קטיה צלמאייר ומיכל סקורניק | צילום: מיכאל אלוורז-פריירה
Pic-a-Cake היא מערכת עריכה דיגיטלית ליצירת תמונות אכילות לציפוי עוגות לילדים והוריהם. כמה ימים לפני יום ההולדת, הילד וההורה יכולים להכנס לאתר המיזם ולעצב בעצמם את ציפוי העוגה בהתאם להעדפות ולטעם הכי אישי שלהם. התמונה תישלח למאפייה, וביום האירוע תחכה למשפחה עוגה חגיגית במיוחד עם הציפוי שעוצב דיגיטלית. המיזם הוא פרי שיתוף פעולה בין קטיה צלמאייר, שעלתה לישראל מסן פטרסבורג ב-2004, לבין מיכל סקורניק, שנולדה בארץ. השתיים נפגשו כאשר עבדו ביחד בחברה בישראל. קטיה הקימה וניהלה ברוסיה בגיל צעיר רשת חנויות נעליים מצליחה בת עשרה סניפים, שנמכרה לרשת גדולה במוסקבה. כשרק עלתה לישראל ובקושי ידעה עברית היא כבר התקבלה ללימודי תואר שני באוניברסיטה העברית ואף זכתה בשתי מלגות הצטיינות לתכניות MBA יוקרתיות בחו"ל. מיכל היא מומחית לעיצוב משחקים ומרצה באוניברסיטה הפתוחה ואף השתתפה בתכנית יוקרתית של MIT בתחום עיצוב המשחקים. מזל טוב. 

Unleash the Light by Organooz

עולים יזמים (צילום: מיכאל אלוורז-פריירה)
מימין: מיכאל מרג'ן ודוד בנאוליאל | צילום: מיכאל אלוורז-פריירה
תארו לכם שאפשר יהיה להאיר עיר חשוכה במערב ארה"ב באנרגית אור שמגיעה ממזרח ארה"ב המוארת. הפטנט שלהם הוא העברת אנרגיה סולארית משדות סולאריים כאנרגיית אור ולא כאנרגיה חשמלית, שיעילותה פוחתת ככל שהמרחק גדל. מעבר האור מתבצע באמצעות סיבים אופטימיים מיוחדים, והאור הגנוז משתחרר. מאוד אהבנו את השם, דרך אגב. 

Unleash the Light by Organooz הוזמנו להשתתף כחלק מקבוצה של 100 סטארטאפים מבטיחים מהעולם בכנס שנערך בחודש אוקטובר באסטנה, קזחסטן. בעקבות הכנס נבחר המיזם גם להשתתף בתערוכת EXPO 2017 שתתקיים באסטנה בשנה הבאה. מייסדי המיזם הם מיכאל מרג'ן ודוד בנאוליאל, עולים מצרפת. השניים עלו לארץ בנפרד, מיכאל בגיל 18 ודוד בגיל 25. בירושלים הם הפכו לשכנים, ומשם צמחה השותפות בהקמת המיזם. מיכאל הוא מדען מוערך באוניברסיטת תל-אביב ואף נחשף בכתבת שער במגזין Science Magazine עם ההמצאה שפיתח לחומר ננו-פוטוני בלתי נראה.

Comroads

עולים יזמים (צילום: מיכאל אלוורז-פריירה)
רועי גולומביק | צילום: מיכאל אלוורז-פריירה
Comroads היא פלטפורמה חברתית שמאפשרת לתעד בווידאו אירועים מהכביש בלחיצת כפתור. קטעי הווידאו מופיעים לפי מיקום גיאוגרפי ומאפשרים למשתמשים לתעד אירועים בהם הם מעורבים מצד אחד, ולהשיג קטעי וידאו שחשובים להם שבהם הם מצולמים לצרכי ביטוח, תאונות וכדומה. לא עלינו, אבל חשוב בהחלט. היזמים המובילים את Comroads הם רועי גולומביק ובן גל. רועי עלה לישראל מדרום אפריקה בגיל 11, ולאחר שירות צבאי בהנדסה קרבית, השתלב בתעשיית ההייטק בענף המוליכים למחצה. בן גל הוא יליד הארץ, עורך דין בהשכלתו, המגיע ממשפחה של יזמים ומנהלים בכירים במשק. 

AdFlurry

עולים יזמים (צילום: מיכאל אלוורז-פריירה)
דני מוסקוביץ | צילום: מיכאל אלוורז-פריירה
AdFlurry היא מערכת ליצירת מודעות פרסום דיגיטליות באופן אוטומטי לפי כתובת של אתרי אינטרנט. המשתמש מכניס את כתובת האתר שהוא מעוניין לקדם, המערכת מנתחת את האתר ומציעה לו מבחר מודעות ייחודיות לבחירה. בחזית המיזם עומד דני מוסקוביץ, אשר עלה מניו-יורק לישראל לפני שלוש שנים עם אשתו ושבעת ילדיו. דני למד ארכיטקטורה ועיצב את הבתים שלו במו ידיו, אך עיסוקו המרכזי היה כיועץ שיווק לחברות מובילות בארה"ב דוגמת קוקה-קולה ומסטרקארד. שותפו של דני למיזם הוא לא אחר מאשר אביו, הווארד מוסקוביץ, חוקר שיווק בעל שם בארה"ב. האב והבן משתפים פעולה כבר שנים בשורה של מיזמים עסקיים.

Archwith

עולים יזמים (צילום: מיכאל אלוורז-פריירה)
מרסלה טורליו | צילום: מיכאל אלוורז-פריירה
Archwith היא היא מערכת המפגישה מעצבי פנים וארכיטקטים עם לקוחות לאספקת שירותי עיצוב ותכנון בכל מקום בעולם ובמחירים זולים. מייסדי המיזם הם מרסלה טורליו ובעלה מרסל דרוקר, זוג צעיר של עולים מברזיל המתגוררים כיום ברחובות. השניים הקימו עוד בארץ מוצאם אתר לשירותי עיצוב ברשת והחליטו שהעלייה לישראל היא הזדמנות לשדרג את העסק מבחינה טכנולוגית ולהפוך אותו לגלובלי. מרסלה היא מעצבת פנים בהכשרתה ומרסל עובד בתחום הפרסום הדיגיטלי.

"הקמה וניהול של סטארטאפ מצליח הם אתגר עצום עבור כל יזם", אמר לנו טל קלם, מנהל האקסלרטור The Hive של גבהים, עמותת בת של קרן רש"י. "מדובר באתגר עצום כפליים לעולה חדש מהפריפריה. היזמים שנבחרו להשתתף בתחרות באשדוד הם קבוצה יוצאת דופן ומעוררת השראה של עולים חדשים וישראלים וותיקים, כולם מוכשרים, חדורי אנרגיה ושופעי יכולות, המוכיחים כי היזמות היא שפה גלובלית וחוצת גבולות. אנחנו גאים להיות חלק מהמפעל המרגש הזה ולסייע במתן הכוונה וכלים מקצועיים שיסייעו לכל המתחרים, לא משנה מי מהם ינצח הפעם, להצליח".

כאמור, בתחרות ישתתפו מיזמים שהוקמו ומנוהלים בלעדית על-ידי עולים חדשים, לצד מיזמים אותם ייסדו במשותף עולים וותיקים. התחרות תיערך במסגרת חממת היזמים TheHive- אשדוד של גבהים, עמותת בת של קרן רש"י, המלווה בין היתר יזמים עולים וישראלים בפיתוח מיזמיהם הטכנולוגיים. לתחרות שותף גם האגף לפיתוח תעשיה בעיריית אשדוד וקרן JNF-UK, קק"ל בריטניה. גם אנחנו מוסיפים את איחולי ההצלחה שלנו - ושהטובים ביותר ינצחו.