אומרים שהצורך הוא אבי ההמצאה, וזה לא יכול להיות יותר נכון לישראל. הבעיות הרבות שאנחנו מתמודדים איתן כל יום יצרו צורך אמיתי לחדשנות פורצת גבולות. אז כולם יודעים שטפטפות זה שלנו, וגם הדיסק און קי, אבל יש גם עוד המון המצאות מצילות חיים שעושות שינוי של ממש בעולם הרפואה. הנה 13 מהפיתוחים הישראלים המדהימים שהופכים את העולם למקום טוב יותר.

1. התפלת מים: יוצרים יותר מים לשתייה

מתי לאחרונה ראיתם פרסומת ל"ישראל מתייבשת"? כנראה שמדובר בלפני כמה שנים, משום שאת בעיית המים שלנו הצלחנו לפתור בעזרת שילוב בין יבוא של מי שתיה ממדינות אחרות והתפלה של מי ים לצורך שתיה. וחוץ מזה, ישראל היא גם מעצמה של מחזור מים, בהם משתמשים בעיקר לצורכי חקלאות. צמאים? יש סיכוי של 50 אחוז שמה שאתם שותים הוא מים מותפלים.

2. נגד לוחמת סייבר: מבזבזים להאקרים את הזמן

לסטארט-אפ הישראלי "רשתות מדומות" (illusive networks) יש דרך פשוטה להגן על מידע רגיש ולהתנגד ללוחמת סייבר, הם פשוט גורמים להאקרים להאמין שהם הצליחו לפרוץ למחשב, ומספקים להם מידע מזויף וחסר כל חשיבות כדי לבזבז להם את הזמן.

3. מנצחים את הסרטן: הקפאת גידולים למוות

שיעורי סרטן השד הגבוהים בישראל גרמו לפיתוח חדשני בתחום, והתרופה קרובה יותר מתמיד. החברה IceCure פיתחה תהליך שיכול להרוג גידולים ממאירים בחזה על ידי הקפאה שלהם. ההליך הזה אינו פולשני, לא כואב ולוקח 15 דקות.

4. בשביל הספורטאים: הברך המלאכותית שתעזור לכם ללכת

קצת ספורט יכול להיות יפה לבריאות, אבל כשעושים את זה באופן מקצועי יש סכנות של ממש. בקרב ספורטאים, פציעה בברך, ובעיקר ברצועה הצולבת הקדמית, יכולה להוות בעיה של ממש בהליכה וביציבות. המצאה של שתל חדשני יאפשר לספורטאים להחלים מהר יותר מהפציעה.

5. נגד הפקקים: אפליקציה לניווט קהילתי

במה ישראלים יותר טובים מאשר לעזור אחד לשני לא לצאת פראיירים? וייז, הגאווה הלאומית, עושה בדיוק את זה – נותן הוראות נסיעה לפי עומסי התנועה, וכך מווסת אותה כדי שלא ייווצרו פקקים גדולים מדי. גוגל כבר קנו אותם, אבל זה לא אומר שצריך להפסיק להתפאר בכך שזו המצאה ישראלית.

6. נגד הסרטן: מערכת לייעול טיפולי כימותרפיה

טיפולי הכימותרפיה הומצאו על בסיס עבודה עם גז חרדל במלחמת העולם השנייה, והעיקרון נותר זהה – למלא את הגוף ברעל שיהרוג את התא הסרטני, אבל לא את האדם עצמו. הגאגומר (Gagomers) הוא המצאה ישראלית שמייעלת את הטיפול הכימותרפי בכך שממקדת אותו רק לתאים הרעים, ומגנה על שאר תאי הגוף. לשיטה הזו יש פוטנציאל לצמצם את תופעות הלוואי הקשות של הטיפול הכימותרפי.

 7. נגד זיהומים בבית החולים: בד דוחה חיידקים

הבעיה בבתי חולים, מלבד כל החולים שנמצאים שם, היא שהרופאים מעבירים את החיידקים האלה מחולה אחד לשני בלי ידעתם. זה קורה למרות שמירה על ההיגיינה וחיטוי הידיים האינטנסיבי, פשוט דרך הבגדים. פרופ' בבר אילן החליט לפתור את הבעיה על ידי המצאה של בד אנטיבקטריאלי כדי לצמצם את ממדי הבעיה.

8. לא פולשני: קולונוסקופיה בסטייל

המעיים הם איבר מאוד עדין וארוך, ואין גישה לכל אורכו דרך ההליך המקובל של קולונוסקופיה. וחוץ מזה שמדובר בהליך מוגבל, הוא גם מאוד לא נעים, בלשון המעטה. אבל זה כבר לא צריך להדאיג אתכם, כי חברה ישראלית בשם PillCam המציאה מצלמה בגודל של גלולה שפשוט בולעים, והיא כבר משדרת את מצב המעי שלכם. ככה פשוט, אם הגעתם לגיל 50, לא תלכו להיבדק?

9. נהיגה בטוחה: המצלמה שתעזור לכם לנהוג

מצלמת המובילאיי הומצאה כבר בשנת 1999, וכיום היא סטנדרט ברוב המכוניות החדשות. חוץ מלחנות ברוורס כמו מומחים, היא גם עוזרת לשפר ביצועי נהיגה, מתריעה כאשר סוטים מהנתיב או כאשר יש סכנה מיידית בכביש.

10. לקום וללכת: שלד מכני שיעזור למשותקים ללכת

עדיין אין פתרון לפצועי עמוד שדרה ומשותקים, אבל יש רובוט שיכול לעזור להם ללכת. ב-2014 הפיתוח ReWalk אושר על ידי משרד הבריאות האמריקני, והוא המכשיר הראשון שמשמש כשלד חלופי בשביל משותקים שאינם יכולים לעמוד בצורה עצמאית. העתיד כבר כאן.

11. משטרת המחשבות: קורא מחשבות של טרוריסטים

איך מזהים טרוריסטים לפני ההתקפה הבאה? יש כל מיני רמזים עדינים של לחץ נפשי ומצוקה שניתן לראות על טרוריסטים לאחר מעשה. כעת, פיתוח ישראלי חדש בשם "אנחנו רואים אותך" (WeCU) שואף לעצור התקפות טרור בשדות תעופה על ידי פענוח של הסימנים ללחץ נפשי וסימנים רגשיים נוספים עוד לפני ההתקפה.

12. כמו דג: לנשום מתחת למים בלי בלוני חמצן

כמו שדגים יכולים להפיק חמצן מתוך המים, כך בקרוב יוכלו גם צוללנים ישראלי. פיתוח של המדען הישראלי אלן בודנר כולל טכנולוגיה שיכולה להשאיר אנשים מתחת למים ליותר זמן, וזה עובד גם בצוללות.

13. בשביל הפוקוס: השתלת טלסקופ

ניוון שרירים היא מחלה קשה אשר בסופו של דבר מונעת מאדם את השימוש בכל השרירים בגוף, אפילו בשרירי העין. כדי לשפר את איכות חייהם של החולים, החברה הישראלית VisionCare פיתחה שתל זעיר של מיקרוסקופ שיעזור לחולים למקד את הראייה שלהם.

איורים: וויליאם סמית', באזפיד

Illustrations: William Smith, @BuzzFeed

ערוץ LOVE ISRAEL הינו שיתוף פעולה של אתר mako וקבוצת אלדד פרי, בו אנו מבקשים לספר לעולם את האמת על ישראל. הצטרפו אלינו בפייסבוק לעוד תכנים באנגלית, שתוכלו לשתף עם חבריכם בחו"ל.

מקור