אש מאסיבית סביבנו. כל פרט חשוב. אלו החיים שלך. עוצרים, מחכים. הזמן הוא קריטי. לשים שכפ"ץ, לתפוס מחסה, לכרוע ברך, לשכב, הליכה איטית. השמש עדיין בשמיים ואנחנו מתקדמים. פיצוצים עזים נשמעים כל דקה. טעות אחת קטנה ואתה מת. מדי פעם עוברים עצמים חשודים. את החשיבות של אסטרטגיה, שיתוף פעולה ותקשורת עם הצוות - מבין רק מי שנכח בסיטואציה של לפני כניסה לקרב - ולעולם אי הוודאות. שמי ליאור, בן 21 מראשון לציון. לוחם הנדסה קרבית, ושחקן בנבחרת הצעירה הישראלית של הברידג'. 

האסון בנחל והעדויות (צילום: דובר צה"ל, חדשות)
מבצע "צוק איתן" בקיץ לפני שנתיים | צילום: דובר צה"ל, חדשות
אתם וודאי חושבים - מה הקשר בין לוחם בצה"ל וברידג'. ובכן, עד שהתגייסתי לכאורה לא היה שום קשר. עד שנאלצתי לתקשר עם הצוות שלי בלי מילים, עד שהבנתי את החשיבות האמתית של אסטרטגיה אבל יותר מהכל - עד שמצאתי את עצמי פועל למען שיפור מעמדה של ישראל בעולם במסגרת אליפות העולם בברידג' - לא הבנתי מה הקשר בין היותי לוחם בצה"ל לבין חבר בנבחרת הברידג' הישראלית.

"צריך להחרים את ישראל"; "איך אתם מצליחים לחיות בין אזעקה לאזעקה?"; "זה נכון שלא הייתם באליפות שנה שעברה כי המדינה אסרה עליכם ;""שמעתי בחדשות שישראל פושעת מלחמה";  אלו רק חלק מהאמירות ששמעתי בין משחק למשחק באליפות העולם בברידג', שהתקיימה בנורבגיה ביולי 2015, שנה אחרי צוק איתן. בין משחק למשחק וגם במהלכם, המצב בישראל ריתק את השחקנים מרחבי העולם. כלוחם ישראלי, שחווה על בשרו את המצבים הבלתי אפשריים בלחימה הרגשתי כאב פיזי כשמישהו קבע שבישראל חיים לא פחות מפושעי מלחמה.

כחבר בנבחרת הברידג' הבנתי שהמשחק, כשמו, יכול להוות גשר - בין מדינות ובין אנשים. הגשר של ישראל לעולם. התחלתי בקטן - בכל תחילת משחק הייתי משחיל עובדה נחמדה על ישראל. פעם אחת התייחסתי לכך ש-WAZ  היא המצאה ישראלית, בפעם השנייה סיפרתי שתל אביב היא העיר בעלת ריכוז הסושיות הגבוה ביותר בעולם אחרי טוקיו וניו יורק (באמת, מוזמנים לבדוק). 

ליאור אורמן (צילום: התאגדות ישראלית לברידג')
במהלך אליפות אירופה, משחק (מימין) מול זוג שחקנים זרים עם שותפו אורן טולדנו | צילום: התאגדות ישראלית לברידג'
לא נכנסתי לוויכוחים - דיברתי תמיד ברוגע, תכונה שרכשתי בזכות הברידג'. הסברתי להם מה המשמעות של להיות לוחם בישראל - או יותר נכון מגן. שאנחנו עם ששואף וישאף לשלום, בלי פוליטיקה מאידך אבל בלי חשש מהפוליטיקלי קורקט מצד שני. דיברתי מהלב.

"מעמדה של ישראל בעולם", מונח די גבוה שהמשמעות שלו, בסופו של דבר, היא הדרך בה כל אחד ואחת מאיתנו יכול ליצור גשר עבור אלה שאין להם מושג מה קורה פה. הדרך בה כל "לוחם הנדסה קרבית" יכול לשוחח עם צרפתי שיופתע להיווכח שהנבחרת הישראלית לברידג' מורכבת מחיילים, אך יותר מכך, שחיילים הם גם שחקני ברידג', בדיוק כמוהו.

ליאור אורמן (צילום: התאגדות ישראלית לברידג')
יחד עם הנבחרת עד גיל 21 , לאחר הזכיה במקום השלישי באליפות אירופה בטרומסו 2015 | צילום: התאגדות ישראלית לברידג'
ליאור אורמן (צילום: התאגדות ישראלית לברידג')
2011, על הפודיום באליפות אירופה (ראשון מימין) | צילום: התאגדות ישראלית לברידג'
הדרך בה כל אחד ואחת מאיתנו מתנהגים בחו"ל, כחלק מנבחרת ישראלית או כיחידים, משמעותית לאין שעור. התרבות והספורט יוצרים גשר לעולם ואת זה כדאי לזכור. שנה אחרי "צוק איתן" קטפה נבחרת הברידג' הישראלית את מדליית הארד בתחרות. נכון, הגענו להישגים מרשימים ואפילו לצמרת הטבלה העולמית בענף, (וכאן זה גם הזמן להודות לתמיכתה של ההתאגדות הישראלית לברידג', הפועלת במסגרת התאחדות "אילת" לענפי הספורט התחרותיים הלא אולימפיים בישראל) אבל יותר מכך, שם בנורבגיה, הוכחנו שישראל היא הרבה מעבר למבצעים וטרור. שם בנורבגיה, צעירים ישראלים עשו את מה שהם יודעים לעשות מצוין - לקרב לבבות ולעשות שמח. 

בחודש שעבר נערך פסטיבל הברידג' הבינלאומי ה-50 בגני התערוכה בתל אביב. נבחרות מכל העולם הגיעו לישראל כדי לחגוג תרבות, ספורט ולפתח את החשיבה. הם באו לכבוד הברידג' אבל גם ביקרו בירושלים, בכנרת ובצפת. הברידג' בסופו של דבר, הוא עוד גשר לעולם. גשר חזק יותר מכל דיווח שיקרי, סטיגמה או דעה מיושנת.

>> מחכים לכם בפייסבוק
>> לפעמים האהבה מנצחת