שמי ארז כגנוביץ ואני המייסד של פרויקט Humans of Tel Aviv.

אני תושב תל אביב ובארבע השנים האחרונות אני מתעד את החיים של תושבי תל אביב שאני פוגש ברחבי העיר. אני מצלם אותם, מקיים ראיון קצר ואז מפרסם את הסיפור שלהם ברשתות החברתיות. עד כה פרסמתי יותר מ-1,000 סיפורים אנושיים שהגיעו למיליוני אנשים ברחבי העולם.

המטרה היא פשוטה: להעניק לאנשים מרחבי העולם מבט פנימי על חייהם של התל אביבים ולספר את סיפורה של ישראל, על כל המורכבות שלה, על ידי האנשים שאני פוגש. במהלך הדרך גיליתי שאין דרך טובה יותר להציג את הרב תרבותיות, הגיוון והחברה האזרחית המשגשגת של ישראל מאשר להציג את הסיפורים האישיים של אלה שחיים בה.

האנשים של תל-אביב (צילום: צילום ביתי)
לא מנסה "להלבין" את מדינת ישראל. ארז כגנוביץ | צילום: צילום ביתי
התחלתי את Humans of Tel Aviv בעקבות התגובות שקיבלתי כישראלי ברחבי העולם. האשמות כמו: "ישראלים הם פושעי מלחמה" או שמדינת ישראל היא "מדינת אפרטהייד" פשוט הוציאו אותי מהכלים. תמיד אמרתי לעצמי שאם הייתה לי האפשרות להביא את אותם אנשים לארץ על מנת שיראו את המציאות היום יומית שלנו, הגיוון התרבותי והערכים הדמוקרטים - (אולי) אני אצליח לשנות במידה מסויימת את נקודת המבט שלהם על ישראל.

להביא את אותם אנשים לישראל אמנם לא הצלחתי, אך כיום באמצעות הרשתות החברתיות אני מצליח להגיע לכ – 500,000 איש ברחבי העולם, ביניהם  עשרות אלפי עוקבים מרחבי העולם הערבי הנחשפים בפעם הראשונה בצורה בלתי אמצעית לחברה הישראלית.

האנשים של תל-אביב (צילום: ארז כגנוביץ)
שתי נשים | צילום: ארז כגנוביץ
חשוב לי להדגיש שזו לא "הסברה", "pink-washing" או כל ניסיון אחר "להלבין" את מדינת ישראל. אני מציג את המציאות כפי שאני תופס אותה עם המצלמה שלי ומאפשר לאנשים ברחבי העולם לחבר את הנקודות בעצמם. בפרויקט ניתן לראות את כל המרכיבים של החברה הישראלית: יהודים, ערבים, נוצרים, היפסטרים, חרדים, חברי הקהילה ההגאה, פליטים מאפריקה ובורגנים משדרות רוטשילד. What you see is what you get. העובדה שאני מציג את כל המרכיבים של החברה הישראלית ללא יוצא מן הכלל מעניקה אמינות רבה לפרויקט ומראה את ישראל כפי שהיא באמת.

תל אביב היא אכן "בועתית" במובנים מסויימים אבל אחרי שצילמתי יותר מאלף איש ואישה לפרויקט גיליתי שתל אביב היא מיקרוקוסמוס של ישראל. היא מצליחה להכיל בתוכה את כלל המרכיבים של החברה הישראלית ומאפשרת לכולם לחיות בכבוד הדדי. בעיניי זה הקסם של העיר העברית הראשונה.

האנשים של תל-אביב (צילום: ארז כגנוביץ)
עם ישראל חי | צילום: ארז כגנוביץ
אני מקבל תגובות מאנשים מכל רחבי העולם על כך שזו הפעם הראשונה שהם רואים את הצד האחר של ישראל. צד שהם לא הכירו. התגובות הכי מרגשות הן מהעולם הערבי והאסלאמי שבהן אתה שומע את התדהמה של המגיבים: 'לא חשבנו שישראל היא כזאת', 'חינכו אותנו לחשוב שישראל היא השטן, שלישראלים יש קרניים וזנב אדום'. אבל אחרי שהם נחשפו לפרויקט שלי הם גילו ישראל כל כך אחרת.

הדמויות שאני מצלם הן דמויות שאני פוגש ברחוב ואין לי "טייפקאסט" ספציפי שאני מחפש. לכל אדם יש סיפור מעניין ואם ניגשים אליו בכבוד ובענווה הוא יהיה מוכן לשתף אותו. למרות שביהדות אין "תא וידוי" אני יכול להגיד שHumans of Tel Aviv  הוא סוג של "תא וידוי עירוני" שבו כל אחד יכול לשתף את העולם בסיפורו האישי בצורה מכבדת ומעוררת השראה.

האנשים של תל-אביב (צילום: ארז כגנוביץ)
רק בישראל | צילום: ארז כגנוביץ
אני תמיד משתדל לייצר תמונה שמתכתבת עם הסיפור של האדם שאני מצלם, כך הסיפור מקבל תהודה גדולה יותר. באחד הסיפורים על חשיבות ברית המילה בישראל ועל הדיון המתקיים בשנים האחרונות על האם לקיימו, צילמתי דמות שאחזה במסור חשמלי על מנת להעצים את המסר. פשוט עברנו ליד אתר בנייה ואמרתי לעצמי ש'זה יכול להיות אחלה פריים', אם היא תהייה מוכנה לאחוז במסור - מה שהפך את התמונה והסיפור לויראליים.

בסיפור אחר על חזרה בתשובה והקשיים הכרוכים בכך צילמתי את הדמות ליד גרפיטי של בחור ישיבה שראיתי יום קודם לכן ברחוב. השילוב ביניהם העצים את הסיפור שאותה דמות רצתה לספר.

מאחר וחשוב לי שאנשים יכירו את ישראל התחלתי לאחרונה להעניק הרצאות על Humans of Tel Aviv ולספר את הסיפור הישראלי לכל מי שמעוניין להקשיב. אם זה בקרב קהילות יהודיות ברחבי העולם (שרוצות מאוד שהדור הצעיר יתחבר לישראל), קמפוסים, ובתי ספר שונים ברחבי ארה"ב וישראל.

האנשים של תל-אביב (צילום: ארז כגנוביץ)
השדרה | צילום: ארז כגנוביץ
בהרצאות השונות אני משתף את הקהל במה שלמדתי על תל אביב וישראל כשצילמתי למעלה מאלף סיפורים אנושיים שונים. אני מציג תמונות שונות מהפרויקט המראות את הרב תרבותיות הישראלית ומשתמש בהן כמעבדה לחקר גבולות הדמוקרטיה, זכויות האדם והמרחב הציבורי. ישנה אפילו סדנת "תיקון עולם" בה אני מעניק לקהל כלים בסיסים איך לתפוס "רגע Humans of Tel Aviv" משלהם ובכך להעביר מסרים חברתים דרך שימוש בצילום. במהלך הדרך גיליתי שההרצאות מפתיעות גם את הישראלים עצמם.

אני תמיד אומר לאנשים בחו"ל שישראל היא לא מדינה מושלמת והיא מתמודדת עם קונפליקטים לא פשוטים, מה שהופך אותה למקום מרתק שבו גבולות הדמוקרטיה עומדים למבחן כל יום. אני שמח שב - Humans of Tel Aviv אני מצליח לספק לאנשים צוהר לחברה הישראלית ולהעניק להם את האפשרות להכיר אותנו טוב יותר.

אני עושה את זה כבר יותר מארבע שנים בהתנדבות מלאה מאחר שהמקום הזה חשוב לי. זה הבית שלי. אחרת לא הייתי משקיע כל כך הרבה זמן, אנרגיה וכסף בפרויקט הכל כך חשוב הזה.

האנשים של תל-אביב (צילום: ארז כגנוביץ)
פסיפס אנושי מהפנט | צילום: ארז כגנוביץ

ארז כגנוביץ, צלם, יוצר Humans of Tel Aviv ומרצה. בהרצאותיו מעניק ארז מבט פנימי על חייהם של התל אביבים ומספר את סיפורה של ישראל, על כל המורכבות שלה, על ידי  1,000 האנשים שהוא תיעד במהלך הפרויקט. מידי שבוע ערוץ LOVE ISRAEL יביא את סיפורה של ישראל דרך המיזם של ארז.