שבוע המצוינות - אסותא (צילום: באדיבות הרוח הישראלית)
צילום: באדיבות הרוח הישראלית


השאיפה למצוינות היא תכונה בסיסית, שמלווה את ההיסטוריה האנושית עוד מימי הוגי יוון העתיקה, ועד לימינו אנו. היא באה לידי ביטוי ב'פרפקציוניזם' – אותו מנגנון שמסביר באופן פילוסופי את שאיפתו של האדם לשלמות.

"בעולם הרפואה, השאיפה למצוינות היא זו שמובילה את האנושות להישגים מרחיקי לכת", אומר גידי לשץ, מנכ"ל אסותא מרכזים רפואיים. "הישגים אלה מתבטאים בעשורים האחרונים בעלייה בתוחלת החיים, ירידה בסיכון למחלות, כמו מחלות לב, וירידה בקטלניות של מחלות אחרות כגון סרטן, לצד שיפור מתמשך באיכות החיים".

לדבריו, "במערכת הבריאות – השאיפה למצוינות היא הכוח שמניע אותנו בחתירה יומיומית ומתמשכת לפיתוח של תהליכים ומודלים רפואיים ומוסדות ושירותים מתקדמים, שיהיו משמעותיים יותר לקידום בריאותם ורווחתם של המטופלים".

השאיפה למצוינות היא אחד העקרונות המובילים בארגון, עוד מאז הקמת בית החולים הראשון של 'אסותא' לפני 89 שנים. כיום, בחזון 'אסותא' מוצבת המצוינות כערך עליון, לצד ערכי איכות ומקצוענות. "נקבע בו כי אנו מתחייבים לשמש מודל מצוינות לקידום הבריאות וחוויית הטיפול בישראל ולהיות ראויים לאמון ולתקווה שהמטופלים ומשפחותיהם מפקידים בידינו", מדגיש לשץ.

המצוינות כדרך חיים

השאיפה למצוינות מלווה את אסותא גם בהתנהלות היומיומית – בפעילותם של צוותי המרכזים הרפואיים. "למצוינות זו היבטים רבים: רפואיים, שירותיים, חברתיים, ערכיים ואנושיים", מונה לשץ.

מצוינות רפואית – משמעותה פעילות רפואית שמשלבת לדבריו את טובי המומחים הרפואיים באסותא, אשר יוצרים סביבת עבודה מתקדמת ברמה רפואית בינלאומית, "תוך מתן טיפולים בהתאמה אישית ושימוש בטכנולוגיות פורצות דרך מהמתקדמות בעולם", מסביר לשץ.

מצוינות שירותית – נושאת בחובה את המוטו של 'אסותא' בהצבת המטופלים במרכז, "וזאת תוך מתן שירות מותאם אישית לכל מטופל, ובשילוב ערכים של אנושיות, כבוד, אמפתיה, דאגה, חמלה, רגישות, אכפתיות ופתיחות, שמלווים את הטיפול בכל שלביו", הוא אומר.

מצוינות חברתית – מתבטאת במיקום הגבוה של אסותא כארגון היחיד בענף הבריאות והשירות שקיבל את הדירוג "פלטינה+" של ארגון הגג 'מעלה' על רקע ערכיו המובילים, שכוללים בין השאר גיוון בתעסוקה, התנדבות בקהילה ושיפור של איכות הסביבה.

המצוינות הערכית והאנושית מתבטאת בקוד האתי של אסותא, שהושק בשנת 2019, ולדברי לשץ, "לאורו עובדים כלל צוותי המרכזים הרפואיים. הקוד האתי הוא המצפן והמצפון של עובדי אסותא בבואם להעניק טיפול למטופלים תוך מתן קשב אנושי לצרכיהן ולצרכי המשפחות, לצד מקצועיות ומקצוענות בדרגה הגבוהה ביותר".

למצוינות אין גבולות. "במשפט שמלווה אותי מזה שנים, שחקוק בלוח על שולחן העבודה שלי, מודגשת המחויבות למצוינות כדרך חיים שמלווה בהשתדלות ומאמצים. נכתב בו כי 'השאיפה למצוינות היא מידת הרצון, הגשמת המצוינות היא מידת ההשקעה. השמיים הם הגבול, והדרך – דרך ארץ", אומר לשץ.

מצוינות ברפואה היא בבסיסה הצלת חיים ומסירות מתמשכת למען המטופלים. "במרכזים הרפואיים של אסותא", הוא מסכם, "החתירה למצוינות מקדמת את הארגון לאופקים חדשים".