״כשקהילה וביזנס מתחברים - זה הסיפוק הכי גדול״, אומרת לימור שאקו, סמנכ״לית משאבי אנוש בחברת ישראכרט. בעולם העבודה המשתנה, הערך של החברה לקהילה הוא לא רק בונוס, אלא ממש שיקול של עובדים צעירים מדור הזד שבוחרים את מקום העבודה שלהם. ובמדינה כמו שלנו, החיבור בין העסקים לקהילה חשוב מאין כמוהו - מלחמת חרבות ברזל הדגימה זאת באופן מצוין. 

הפעילות הקהילתית היא חלק בלתי נפרד מה-DNA של חברת ישראכרט. לצד פרויקטים הפונים לקבוצות שונות באוכלוסייה, ישראכרט מקיימת שיתוף פעולה עם עמותת עיגול לטובה כבר 12 שנים. הרעיון פשוט וגאוני: החיוב בכרטיס האשראי מעוגל מעלה לשקל הקרוב - וההפרש נתרם לעמותה לבחירתכם. אם שילמתם, למשל, 9.90 שקלים, 10 אגורות ילכו לתרומה. זה אולי נשמע כמו סכום קטן, ועבור הלקוחות עצמם הוא אכן בלתי מורגש. אבל כשאתם חברת האשראי הגדולה בישראל, התרומה המצטברת היא ענקית - וכך לאורך שיתוף הפעולה עם עיגול לטובה, לקוחות ישראכרט תרמו סכום עצום של יותר מ-88 מיליון שקלים. 

שלומי צדקי מנכ"ל עיגול לטובה  (צילום: קרדיט אילן בשור)
שלומי צדקי מנכ"ל עיגול לטובה | צילום: קרדיט אילן בשור

עובדים כדי לתרום לקהילה

ישראכרט מעודדת את עובדיה לתרום ולהתנדב זה שנים. בשנתיים האחרונות היא עושה זאת בצורה ייחודית - ומתאימה לכל חטיבה עסקית עמותה או פעילות הקשורות לתחום שלה. ״חטיבת מניעת הונאות, למשל, עובדת הרבה כדי למנוע הונאות לרבות לאוכלוסיית הקשישים - ולכן הכי טבעי שעובדיה יתנדבו בעמותה שקשורה לכך באופן ספציפי״, מסבירה לימור שאקו, סמנכ״לית משאבי אנוש בישראכרט. ״לחטיבת העסקים יש היכרות עמוקה עם עסקים קטנים, בינוניים וגדולים, ולכן החטיבה הזו הוצמדה לעמותת ׳יוזמות עתיד׳, התומכת ביזמיות צעירות שפותחות עסקים קטנים. העובדים שלנו מלווים אותן בתהליך ביסוס התנהלות עסקית נבונה לטובת צמיחה, בחירת מוצרים ושירותים בעולמות המימון והתשלומים לעסק ובדגש על ניהול תזרים מזומנים - כל מה שהם עוסקים בו ביומיום בעבודה שלהם, ולכן מבינים בו״. 

את ״עיגול לטובה״ אימצה באופן דומה חטיבת לקוחות פרטיים. עובדי ישראכרט ונותני השירות נמדדים ומתוגמלים על צירוף לקוחות לפרויקט - כלומר, העשייה החברתית היא ממש חלק מהעבודה שלהם, מה שמעניק תחושת גאווה ושליחות. ״העובדים רוצים להיות חלק מהפעילות הזו״, מתגאה אפרת לייזר, סמנכ"לית חטיבת לקוחות פרטיים. ״שיתוף הפעולה שלנו עם העמותה הפך מעל לרבע מיליון בעלי כרטיסי אשראי בישראכרט לחלק בלתי נפרד ממעגל הנתינה. מאות הנציגים שלנו פועלים לא רק לטובת החברה, אלא גם לטובת החברה הישראלית. הערך החברתי הוא תרומה גם לחברה, גם ללקוח וגם לעמותות - ממש ווין ווין לכולם״. 

אפרת לייזר סמנכל חטיבת לקוחות פרטיים  (צילום: תמי בר שי )
אפרת לייזר סמנכל חטיבת לקוחות פרטיים | צילום: תמי בר שי

לא רק תרומה - אלא גם ידיים עובדות

במעמד ההצטרפות ל״עיגול לטובה״, כל לקוח מוזמן לבחור עמותה ספציפית לתרום לה, כדי לחזק ולתמוך בנושא או באוכלוסייה הקרובה ללבו. עם פרוץ מלחמת ״חרבות ברזל״, הבינו בישראכרט את גודל השעה - ואת הרצון של הלקוחות לתרום ולעזור. אמריקן אקספרס ישראל  החליטה לצאת ביוזמה מיוחדת: כל לקוחותיה הוזמנו לתרום את נקודות ה-Membership Rewards שלהם לטובת סיוע לתושבי הדרום שנפגעו מאז תחילת המלחמה. על כל 100 נקודות שהעבירו, ישראכרט התחייבה לתרום 100 שקלים לעמותה לבחירתם. ״ההיענות הייתה מדהימה״, אומרת לייזר, ״הרבה לקוחות הביעו רצון לתרום אפילו יותר, אז החברה פתחה מסלול נוסף של תרומה של 1000 נקודות. הקמפיין למהלך בערוצי התקשורת השונים, בדיגיטל, בדיוור ובהודעות הגיע ל-10 מיליון חשיפות, וככה נתרם סכום ענק: 343,000 נקודות, שהומרו על ידי אמריקן אקספרס ישראל ל-343,000 שקלים״. 

וזה לא הכול: ישראכרט החליטה לתרום לא רק כסף, אלא ממש ידיים עובדות. ״בתחילת המלחמה הבנו שהבלגן גדול ושהמדינה צריכה את ההתגייסות שלנו, המגזר העסקי״, מספרת שאקו, סמנכ״לית משאבי האנוש של החברה. ״יצרנו יוזמות משלנו, אבל אז חשבנו: הידע לא מרוכז במקום אחד. למה שאנחנו נדע יותר טוב מהעובדים מה צריך לעשות?״.

לימור שאקו סמנכל משאבי אנוש  - קרדיט תמי בר שי (צילום: תמי בר שי)
לימור שאקו סמנכל משאבי אנוש - קרדיט תמי בר שי | צילום: תמי בר שי

החברה הבינה שכדי לתת עזרה בשטח, צריך להתחיל מהשטח. ״העברנו את היוזמות לעובדים: כל עובד שבא עם יוזמה קיבל מאתנו את המשאבים להגשים אותה״, אומרת שאקו. ״בשכונה, בבית הספר של הילדים, בגדוד המילואים - היוזמות באו מהשטח. לא הכתבנו בעצמנו לעובדים איך ומה לתרום, אלא נתנו להם את המשאבים לעשות טוב בסביבה שלהם. עד היום, כל עובד שרוצה להתנדב עושה זאת על חשבון החברה״. 

בנוסף לפעילות הזו, חטיבת משאבי אנוש בישראכרט ביחד עם החטיבות העסקיות הקימה חמ״ל ושלחה עובדים מהשירות ומהדיגיטל לכל מרכזי המפונים ברחבי הארץ. ״שלחנו סיירות של עובדים למלונות ולמרכזי מפונים כדי לתת שירות ומענה מידי ונדרש״, שאקו מספרת. ״מדובר באנשים שברחו מהתופת או פונו מהבית שלהם ואין להם גישה לכל הניירת - צריך לעזור להם למשל עם הנפקות דיגיטליות של כרטיסים. ברור שזו העבודה שלנו, אבל יש בזה משהו מאוד ערכי וקהילתי - לשלוח נציגים שלנו לאילת שיעברו מלון מלון וייתנו סיוע. העובדים הם ממש חלק מהעשייה החברתית״. 

הזדמנות לכולם לעשות משהו קטן וטוב

״הרעיון של עיגול לטובה הוא פשוט וגאוני: לקחת את כרטיס האשראי, ה-סמל של תרבות הצריכה, ולהפוך אותו לסמל של ערבות הדדית״, מסביר שלומי צדקי, מנכ״ל העמותה. ״בכל פעם שאני קונה משהו לעצמי, אני עושה משהו קטן וטוב לחברה״. 

עובדי ישראכרט במרכזי מפונים (צילום: באדיבות ישראכרט)
עובדי החברה במרכזי מפונים | צילום: באדיבות ישראכרט

השותפות בין העמותה לבין חברת ישראכרט נוצרה עוד בתחילת דרכה של העמותה. ״זה דרש היערכות טכנית: להתאים את מערכות הליבה כדי לעזור לאנשים לעגל לטובה״, הוא מספר. ״אבל ישראכרט התגייסו גם מבחינה מקצועית: בכל שנה החברה יוצאת במסע גיוס במוקדים הטלפוניים, באתר, בדיוורים. כיום אנחנו מדברים על 280,000 כרטיסי אשראי של ישראכרט שמחוברים אלינו, שרק בשנה שעברה תרמו יותר מ-14.2 מיליון שקל - הכול מ-20 אגורות פה ו-30 אגורות שם. הסכום הכולל שגויס לאורך השנים הוא 88 מיליון שקלים. האגורות האלה לא מורגשות כשלעצמן, אבל האימפקט החברתי שמיוצר מהן הוא חסר תקדים״. 

שיתוף הפעולה עם ישראכרט התרחב לשני ערוצים נוספים. הראשון פונה לעובדים: עובדי החברה מקבלים אפשרות להצטרף ל״עיגול בשכר״ - עיגול של המשכורת לסכום העגול כלפי מטה, כשההפרש מועבר לתרומה. הערוץ השני נפתח ממש לאחרונה, וקשור לכרטיס הקאש-בק המדובר של ישראכרט. מחזיקי הכרטיס יכולים לתרום את כל הכסף או את חלקו לעמותות שחברות בעיגול לטובה. למשל ל לחיילים בודדים, לניצולי שואה, לנשים במצוקה או לכל קבוצת אוכלוסייה אחרת.

״מבצע הגיוס השנתי של המוקדים נערך בחודשים האחרונים של השנה, וישראכרט החליטה לא לוותר עליו למרות המלחמה - אלא דווקא להאריך אותו, ולתת ללקוחות אפשרות לתרום לעמותות הקשורות למצב: סיוע לחיילים, למפונים, לאוכלוסיות מוחלשות שנפגעו״, מעיד צדקי. ״ככה נראית אחריות תאגידית. לעולם העסקים יש את המשימות שלו, ולהצליח בתוך כל זה ליצור קשר משמעותי כל כך לנושא החברתי זה ייחודי״.

גם לכם יש הזדמנות לעשות משהו טוב עם האגורות שלכם - תרומה שכמעט לא מורגשת בכיס, ויכולה לעשות כל כך הרבה טוב לאלו שנזקקים לה. לקוחות ישראכרט יכולים להצטרף ל״עיגול לטובה״ בקלות באתר החברה וכאן בלינק.