בשנת 1913 הכריז המושל העות'מאני של ארץ ישראל על הרחבת המושבה ראשון לציון. אז הוחלט להוסיף שטח למושבה – מהבאר ההיסטורית של ראשון לציון ועד לחוף הים והחולות סביבו. אבל זה ממש לא נגמר שם: מאז ועד היום ראשון לציון לא מפסיקה לצמוח, לגדול ולהתפתח.

"ראשון לציון היא עיר שלא עוצרת לרגע, וכבר היום נתוני הלמ"ס מראים כי העיר מובילה במדדים רבים של איכות חיים", מספר ראש עיריית ראשון לציון רז קינסטליך, "לכן, אני רואה קו מחבר בין ההיסטוריה והחלוציות של ראשון לציון לפני יותר ממאה שנים, למה שאנחנו מבצעים בעיר היום".

צריפין – לא מה שחשבתם

תוכנית ההתעצמות של ראשון לציון משרתת בראש ובראשונה את תושבי העיר, ואת כל מי שמחפש פתרונות דיור במרכז הארץ, והיא עתידה למעשה לשנות את מפת הדיור של האזור כולו.

12 אלף יחידות הדיור החדשות שמתוכננות לקום בצריפין יאפשרו את התרחבות העיר, קליטה של כ-50 אלף תושבים חדשים וגיוון של אפשרויות הדיור. "יצאנו משולחן השרטוטים ומשלב התכנון אל השטח והמציאות מדברת בעד עצמה", מכריז קינסטליך.

"יחד עם מתחם צריפין, עתידים להגיע בשנים הקרובות לעיר עוד כ-120 אלף תושבים, שיהפכו את ראשון לציון לעיר השלישית בגודלה בישראל. למעשה, כבר עכשיו אנחנו מתכוננים לצעד הזה עם תנופת פיתוח אדירה וקידום פרויקטים של תחבורה מהגדולים בארץ".

"לא מאפשרים הקמת שכונות חדשות בלי תחבורה ציבורית ראויה"

קינסטליך מכיר בעובדה שמרבית מתושבי תושבי ראשון לציון עובדים מחוץ לעיר ותלויים בתחבורה ציבורית מאתגרת. הפתרון? "היום אנחנו לא מאפשרים הקמת שכונות חדשות מבלי לדאוג לתחבורה ציבורית ראויה. זה תחום שלוקה בחסר בישראל, ואנחנו כל הזמן שואפים לשפר אותו", הוא מסביר.

וזה לא הכול: "צריך לזכור שתהליך ההתחדשות מחייב לצד שדרוג תשתיות תחבורתיות גם יצירת מקומות עבודה, שיפחיתו את העומס בכבישים וישפרו הן את איכות החיים והן את זמן האיכות של התושבים", מפרט ראש העירייה.

"נכון להיום, יותר מ-60% מתושבי העיר לא עובדים בראשון לציון. רובם עובדים בתל אביב וצפונה ונאלצים מדי יום לעמוד בפקקים איומים. אני רוצה לשנות את המשוואה הזו, כך שתושבים רבים יוכלו לגור ולעבוד בסמיכות - ואני מאמין שתוך מספר שנים נוכל לעשות זאת. לשם כך, אנחנו יוצרים מקומות עבודה ותעסוקה.

"ההסתכלות שלנו כרגע היא כיצד אנו מייצרים 150 אלף מקומות עבודה חדשים עם גיוון תעסוקתי, בשלושת המתחמים המרכזיים שאנו מקימים בימים אלו: מתחם ה-1000, ראשון איילון ופארק אגמים", מספר קינסטליך. "נכון להיום, אין בארץ הזדמנויות כאלה לרכישת קרקעות לתעסוקה ולהקמת בנייני משרדים".

3 מתחמים, מטרופולין אחד

המתחמים שראש העיר מדבר עליהם הם ללא ספק גולת הכותרת בחזון של העיר והעומד בראשה לשנים הקרובות. מתחם ה-1000 החדש והצומח במערב ראשון לציון מציב רף חדש של עירוב שימושים, והשילוב בין תעסוקה, מגורים ופנאי בבנייה חדשה על קרקע בתולית כבר בא לידי ביטוי במחיר המשקף את ערך הקרקע והתשומות.

לצד מתחם ה-1000, אזור התעשייה המתחדש "ראשון איילון" נמצא בעיצומו של תהליך פיתוח שבמסגרתו יתווספו למתחם זכויות לשטחי תעסוקה בהיקף של כמעט חצי מיליון מ"ר. שני המתחמים הללו מתחברים לפארק עסקים אגמים, שביחד יציעו אזור תעסוקה מגוון בפריסה של 3 מיליון מ"ר. עכשיו הבנתם למה ראשון לציון היא המטרופולין החדשה של ישראל?

"אנחנו בעצם ממשיכים את פיתוח וקידום העיר באותן אדמות, ופועלים כמו החלוצים סביב השעון כדי להפוך את חולות מערב ראשון לעיר עסקים מצליחה ומתקדמת, והמכרזים החדשים למכירת מגרשים נוספים הם חלק מכך", מגלה קינסטליך.

"אני מאמין שבמהלך המשמעותי הזה שאנחנו מקדמים בלב גוש דן, אנו מציבים סטנדרט שמגדיר איך בונים את העתיד נכון: איך יוצקים את היסודות, התשתיות, ההון, המשאבים והרוח היזמית בעיר, כדי שהיא תהפוך להיות עיר נחשקת, מזמינה, טרנדית ומאפשרת - אבל לא רק כהשקעה נדל"נית אטרקטיבית, אלא כמקום לגור ולחיות בו, לגדל בו את הילדים ולהישאר קרוב מאוד לחוף הים, עם אופק פתוח וים של הזדמנויות", מסכם ראש העירייה.