בין שאתם ממחנה ״ברבי״ ובין שממחנה ״אופנהיימר״, אם אכפת לכם מקולנוע אנחנו בטוחים שגם אתם מחכים ל-20 ביולי. הציפיות לסרטו החדש של המאסטר כריסטופר נולאן מרקיעות שחקים: בזכות התקציב העצום של 100 מיליון דולר, בזכות הקאסט הנוצץ, וגם כי מדובר ביצירה נוספת מאת אחד מגדולי הקולנוענים החיים כיום.
הסרט החדש של נולאן יעסוק בחייו של רוברט אופנהיימר, פיזיקאי יהודי-אמריקאי שנודע כאבי פצצת האטום. את התפקיד הראשי יגלם קיליאן מרפי, ובקאסט תמצאו גם את אמילי בלאנט, רוברט דאוני ג׳וניור, מאט דיימון ופלורנס פיו.
זו הזדמנות מצוינת לחזור לפילמוגרפיה המרשימה שלו, ובייחוד ל-5 הסרטים הטובים ביותר שביים, שהם בגדר צפיית חובה לכל סינמפיל. 

טריילר "בין כוכבים" (תמונת AVI: גלובוס גרופ)
סרטו החדש של כריסטופר נולאן | תמונת AVI: גלובוס גרופ

5. בין כוכבים (2014)

כבר עם יציאתו נחשב ״בין כוכבים״ לאחד מסרטי המדע הבדיוני הטובים ביותר בכל הזמנים, עם סצנות חלל נהדרות שכמותן לא נראו מאז ״אודיסאה בחלל״ של קובריק. העלילה מספרת על קבוצת מומחים שנשלחת לחפש כוכב לכת המתאים ליישוב בני אדם אחרי שאסון אקולוגי מאיים להחריב את האנושות על פני כדור הארץ. עם התייחסות לחורי תולעת, שמוצגים בסרט כדרך של החוקרים לעבור מרחקים עצומים בחלל, כמו גם לתורת היחסות הכללית, פרדוקס התאומים, חורים שחורים ועוד, אפשר בהחלט להבין צופים שיצפו לסרט אינטלקטואלי. אבל מצפה להם הפתעה: מדובר בסרט עצוב ומרגש מאוד, שעוסק ביחסי הורים וילדים, הפחד לשחרר והאיזון הקשה בין החלומות שלך לצרכים של אהוביך. יש בסרט אפקטים יפהפיים (רבים מהם דווקא לא ממוחשבים) וכוח רגשי אדיר. החיסרון הבולט שמונע מהסרט להתברג גבוה יותר ברשימה שלנו הוא האורך שלו - כמעט שלוש שעות. לא שמדובר בנתון יוצא דופן בפילמוגרפיה של נולאן, ובכל זאת. 

ממנטו (צילום:  יחסי ציבור )
ממנטו | צילום: יחסי ציבור

4. ממנטו (2000)

זהו הסרט השלישי של נולאן, והמוקדם ביותר שלו שנכלל ברשימה שלנו. עלילה לא לינארית היא אחד מסימני ההיכר של נולאן, ו״ממנטו״ הוא אחד הסרטים הראשונים שעולים לראש כשמדברים על סרטים עם עלילה לא לינארית, ובמיוחד כשמדובר בסרטים שמסופרים מהסוף להתחלה. לגימיק הזה יש כאן הצדקה תמטית: גיבור הסרט סובל מאמנזיה אנטרוגרדית, בעיית זיכרון המונעת ממנו לזכור אירועים חדשים. הסצנות מוצגות לנו בסדר הפוך מסדר התרחשותן הכרונולוגית, וכך הצופה שותף לחוויותיו של הגיבור, שהוא למעשה נטול זיכרון. המסתורין המובנה בקונספט מחוזק על ידי מתח גבוה - הגיבור מבקש לנקום את מותה של אשתו, ונאלץ למצוא דרכים יצירתיות לעשות זאת למרות בעיית הזיכרון שלו. ״ממנטו״ היה סרט פורץ דרך בזמנו, והוא עדיין מצוין - גם אם הצפיות המאוחרות לא יצליחו לשחזר את הקסם של הצפייה הראשונה בו. 

התחלה (צילום: באדיבות יח"צ yes)
התחלה, כריסטופר נולאן 2010 | צילום: באדיבות יח"צ yes

3. התחלה (2010)

הסרט הזה היה להיט ענק שגרף יותר מ-820 מיליון דולר, והאמת שזה די מפתיע בהתחשב בכמה סבוכה העלילה שלו. ליאונרדו דיקפריו מגלם את דום קוב, אשף בגניבת מחשבות ורעיונות ממוחם של אנשים באמצעות כניסה לחלומותיהם. הפעם הוא מתבקש לעשות דווקא את התהליך ההפוך: לשתול רעיון בתוך מוחו של אדם אחר. הסרט עושה את העבודה כמותחן, וגם מתהדר בעשייה מרהיבה - לא סתם הוא זכה בארבעה פרסי אוסקר, בקטגוריות הצילום, האפקטים, מיקס הסאונד ועריכת הסאונד. רקורסיית החלום בתוך חלום היא חרב פיפיות של הסרט: מצד אחד מסקרנת את הצופים ואחראית לחוויית הצפייה הממגנטת, ומצד שני מסבכת את התסריט בצורה שקצת מקשה לעקוב אחריו ומשאירה בו חורים בעלילה שקשה להסביר. ובכל זאת, מדובר בסרט בלתי נשכח שלאורך כל הצפייה בו הצופים שואלים את עצמם אם מדובר במציאות או בחלום - והסיום האניגמטי רק מחזק את החוויה המסעירה. 

ביקורת סרט דנקרק (צילום:  יחסי ציבור )
צילום: יחסי ציבור


2. דנקרק (2017)

הסרט הזה הוא 106 דקות של רכבת הרים. נולאן סיפר שרצה שהוא ייחווה כמו המערכה השלישית של כל סרט מלחמה אחר - רק שהיא נמשכת לאורך סרט שלם. במוקד הסיפור נמצא קרב דנקרק במלחמת העולם השנייה, אבל לסרט אין עלילה במובן המקובל, וגם המעט שיש הוא לא לינארי. נראה שהוא החליט להקשיב לביקורות על סרטיו הקודמים, שביקרו אותו בעיקר על עודף פטפטת והסברים מיותרים, וכתב תסריט בן 76 עמודים בלבד - שהוליד סרט שהמרכז בו הוא החוויה החושית. הצילומים, העריכה החותכת בין הסצנות ובעיקר פס הקול מחריש האוזניים יוצרים חוויה אינטנסיבית ביותר שממש מכניסה את הצופים לשדה הקרב, ושמאפשרת לנולאן להפגין את מלוא התעוזה והיצירתיות שלו כקולנוען מחונן.

הית' לדג'ר האביר האפל (צילום: יחסי ציבור)
הית' לדג'ר האביר האפל | צילום: יחסי ציבור

1. האביר האפל (2008)

מה נעשה שמדובר בסרט הקומיקס הכי טוב אי פעם ובאחת מגולות הכותרת של הקולנוע במאה ה-21 ובכלל? ״האביר האפל״ הוא הסרט האמצעי בטרילוגיה של באטמן, והוא עולה על השניים האחרים ממש בכל מובן. מאבקו של באטמן בג׳וקר נתן לנולאן הזדמנות לגשר בין שובר קופות הוליוודי לסרט איכות אפל שלא מפחד להעלות שאלות מוסריות נוקבות, עם פסקול רודף של האנס צימר, סיקוונס פתיחה בלתי נשכח והופעות ממגנטות, בעיקר מצדו של הג׳וקר בגילומו של הית׳ לדג׳ר, שנפטר בסמוך לסוף הצילומים ושמותו רק הוסיף לבאז. הסרט הכניס מעל למיליארד דולר ומדורג במקום השלישי בטבלת הסרטים הטובים ביותר אי פעם של IMDb, אחרי ״חומות של תקווה״ ו״הסנדק״. מדובר בקלסיקה שהיא צפיית חובה לכולם, נקודה.