חופשת הקיץ היא זמן לפריקת כל עול, לבילויים עד השעות הקטנות של הלילה ולהתנסויות חדשות. בני הנוער יפגשו בחוץאלכוהול, ג'וינט שמישהו הביא, מיכל קטן עם שם חמוד כמו "גז קצפות", והמון סוגי קנאביס שאפשר להשיג ממש בקלות.

עמית פרלסון, מנהל במטה תחום קהילה בעמותת עלם, מספר שמבחינת בני הנוער סמים זה משחרר, כיף, ומשהו שמעביר את הזמן. מיכאל, אחד מהנערים שהוא מלווה בעמותה התחיל בדיוק באותה נקודה של שימוש בסמים כ"קטע של חבר'ה". אבל השימוש הפך עבורו למשהו אחר שמתרחש בתדירות הולכת וגדלה. "זה הגיע למצבים שאפילו בבית הספר, מקום שהוא אוהב, הוא לא יכול להיות בלי לעשן", אומר פרלסון. "השימוש בסמים סייע לו לחפות על חוסר שקט, דימוי עצמי נמוך וכאב גדול".

בתהליך ארוך שעבר מיכאל בליווי ובתיווך של עמית, הוא הצליח לראות את המחירים שהוא משלם על השימוש בסם, והחליט לצאת מהחיים שאליהם הוא מורגל ולטפל בכאב הגדול שהוא סוחב. את כיתה יא' הוא יסיים בקרוב בקהילת מלכישוע לגמילה מסמים.

בימים אלו מתקיים קמפיין גיוס המונים של עמותת עלם. לתמיכה, לחצו כאן.

 להרגיע, להסביר ולתמוך

סמים ואלכוהול הם כיום מגוונים, זולים, זמינים וקלים להשגה. "הטרנד" בשנים האחרונות הוא גז הקצפות שהשימוש בו הפך לאופנתי בדיוק כמו שגז מזגנים וגז מצתים היו בשנים קודמות. וכן, אלו מסוג הדברים שהילדים שלנו נחשפים אליהם לא משנה מאיפה הם וכמה אנחנו בטוחים שהם לא שמעו על זה בחיים.

בזמן שאנחנו, ההורים, לא שם, עובדי ומתנדבי עלם נמצאים ברחובות, ברשתות החברתיות ובמרכזי הבילוי. הם יודעים לאתר את אותם נערים ונערות שהשתמשו בחומרים משני תודעה, לשוחח איתם בגובה העיניים ובאופן בלתי שיפוטי ובעיקר להבין מה גורם להם לשימוש באותם חומרים ומה הרווח וההפסד מכך. צוותי עלם נמצאים שם גם בשעות משבר קשות כתוצאה מהשימוש, כדי להרגיע, להסביר ולתמוך. 

איך אנחנו יכולים לעזור לילדים שלנו לעבור את הקיץ בשלום? לדברי אנשי המקצוע בעלם, חשוב שכל הורה יקיים שיח פתוח עם המתבגרים בבית על הגבולות של כל אחד מהם כאינדיבידואל, מה עושה לה או לו טוב ואיך קבוצה שומרת אחד על השנייה.

המלצות וכלים שיסייעו לכם לשוחח עם בני הנוער על השימוש באלכוהול וסמים

1.     להיכנס לראש שלהם ולהבין את הדרך בה הם חווים את העולם

קיים פער גדול בין הדרך שבה בני הנוער רואים וחווים את עולם הסמים, לאיך שאנו, המבוגרים, מתווכים אותו להם.

עולם המבוגרים הקלאסי מתווך שסמים זה מסוכן, מפחיד וגורם לנזקים. באותו הזמן, בני הנוער רואים סמים סביבם, לפעמים מקרוב, ותרחשי הזוועה שהם שומעים מהמבוגרים לא נראים בפועל. בדרך כלל החוויה אפילו הפוכה. אם זה באופן אישי, כשהסם עוזר להם במשהו קונקרטי, או כאשר הם רואים למשל נער שמצליח חברתית ולימודית ומקבל שבחים מצוות המורים בזמן שכולם בשכבה יודעים שהוא "סטלן". הפער הזה הופך אותנו המבוגרים ללא רלוונטים ואפילו ללא אמינים.

מעבר לכך, רוב בני הנוער יודעים היטב מה הסכנות שבשימוש בחומרים משני תודעה, אבל בוחרים לקחת את הסיכון, בדיוק כפי שמישהו בוחר לנסוע על כלי תחבורה דו גלגלי למרות שהוא יודע כמה הסיכון גבוה.

מה אנחנו כן יכולים לעשות? לנסות להבין אותם, לתת להם אהבה ודאגה (caring, not worrying) ובעיקר לראות את העולם מנקודת מבטם. בלי לשפוט, בלי לחנך, בלי להנחית מידע ובלי להפחיד. ברגע הקריטי בו תהיה להם התלבטות, חוויה קשה או צורך לבקש עזרה, הם ירגישו הרבה יותר בטוחים לפנות אלינו להתייעצות.

עמותת עלם (צילום: עמותת עלם)
עמותת עלם | צילום: עמותת עלם

2. להבין, ביחד איתם, מה יכול לסייע להם למלא את החסר

אם תשאלו בן נוער ממוצע מדוע הוא משתמש בסמים ואלכוהול, תקבלו תשובות כמו "אני משועמם, סקרן, לחוץ, מדוכא, לא מצליח לישון, רוצה להשתלב, רוצה להיראות בוגר" ועוד.

חומרים משני תודעה הם תחליף למשהו שעוזר ונותן מענה. החל מסיוע עם הפרעות קשב וריכוז, דרך הרצון להיות חלק מהחבר'ה והסביבה, ועד להתמודדות עם משברים נפשיים, חרדות, דיכאונות, וכאבים גדולים שאיתם מתמודדים בגיל זה.

התפקיד שלנו כהורים הוא לתת להם סביבה תומכת, סביבה שבה הם יודעים שאפשר לעשות טעות וללמוד ממנה, באווירה של חוסר שיפוטיות וחוסר ביקורתיות.

ביחד איתם כדאי לחקור ולהבין מה בעצם הסיבה לשימוש שלהם בסמים או באלכוהול, וביחד ניתן גם לחשוב כיצד לתת מענה שונה למצוקות הללו. זה דורש לשחרר, לא לפעול מתוך פחד ולהוריד את הצורך בלחנך ולמשטר. קשר בו הם מרגישים שיש מי שרואה ושומע אותם ומשמש דמות עוגן עבורם, הרבה יותר יעיל ומעניק להם מרחב בטוח ליפול ולקום בו.

3. לעזור להם לגבש את הגבול הפנימי

גיל ההתבגרות הוא מקום ללמידה ולהתנסויות בחוויות שונות, ולא מעט מהלמידה היא למידה מטעויות. אנחנו, ההורים, לא יכולים לבודד אותם מהעולם, למנוע מהם כל מפגש עם סכנה או להתנסות איתם בכל החוויות.

חשוב, לאורך כל הדרך, לתת להם לחוות, ליפול וגם לטעות. ובמקביל, להיות שם איתם כשהם מנסים לקום כדי לתמוך, לפרגן, לעזור ולכוון.

את הגבול הפנימי הם יתרגלו דרך חוויות אישיות ובסוף גם יגבשו אותו לעצמם. זהו תהליך מחשל ובונה שיסייע להם להתמודד גם כשאנחנו לא שם.

עמותת עלם (צילום: עמותת עלם)
עמותת עלם | צילום: עמותת עלם

4. ללמד אותם לקחת אחריות

נגיד ויש לכם גלידה במקפיא והילדים יכולים לאכול ממנה בחופשיות וללא הגבלה. יחד עם זאת הם יודעים שההורים קונים גלידה כאשר הם בוחרים לעשות זאת ולא בהכרח כאשר נגמרת הגלידה, כך שהם צריכים "לחשב" בעצמם כמה כדאי לאכול.

הדוגמה הזאת היא דרך להבין גבולות פנימיים, במקרה זה, סביב אכילת הגלידה גם כאשר אין מבוגר שיגיד מה מותר ומה אסור. ככל שמתבגרים לומדים להציב את אותם גבולות אישיים בעצמם הם לא תלויים במבוגר לידם שיזכיר להם אותם. 

מתבגרים כאלה גם ידעו בדרך כלל איך לקחת אחריות על הסביבה שלהם, לעזור לחבר או חברה לשים לב למתי הוא מגזים ומתי זה פוגע בעצמו או בסביבתו.

דרך אגב, אחת הדרכים ללקיחת אחריות מצד המתבגר זה לשתף מבוגר שהוא סומך עליו. לשתף בצורת הבילוי המועדפת עליו, להודיע לאן, מתי ועם מי הוא מסתובב וליצור קשר בעת משבר.

5. דוגמה אישית

אין כנראה צורך להסביר: מה שאנחנו דורשים מילדנו צריך להיות תואם להתנהגות ולהרגלים שלנו - הדמות הבוגרת והאחראית בחייהם. הרבה הורים צורכים בעצמם אלכוהול וחומרים משני תודעה אחרים. חשוב שהמתבגרים שלנו יבינו שהשימוש הזה תלוי בתזמון, במינון ובסביבה (set & setting). אם אנחנו יכולים לדבר עם המתבגרים שלנו על הבחירות שלנו הם ילמדו לדבר איתנו על הבחירות שלהם.

כך תסייעו לנערים ונערות בסיכון

חשוב לדעת, בדו"ח השנתי של עמותת עלם, שהוגש השבוע לנשיא המדינה, מר יצחק הרצוג, על-ידי נשיאת העמותה, נאוה ברק, ומנכ"לית העמותה, טלי ארז, דווח כי מסך בני הנוער, הצעירים והצעירות שהעמותה מסייעת להם, 58% דיווחו כי השתמשו באלכוהול ו-40% בסמים בשנת 2022.

עלם מסייעת ליותר מ-12,000 בני נוער וצעירים בשנה, אך יש עוד אלפים רבים של נערים ונערות במצבי סיכון בישראל שלאו דווקא זכו לשיח פתוח בבית ולסביבה תומכת.

בימים אלו מתקיים קמפיין גיוס ההמונים של עמותת עלם. לתמיכה חשובה בפעילות העמותה, לחצו כאן

שיהיה קיץ מוצלח לכולם!