השכרת רכב בחו"ל מעניקה את הפריבילגיה לנסוע בקצב שמתאים לנו. בנוסף, הרכב השכור מאפשר לעצור ולחקור מקומות שאולי לא נגישים בתחבורה ציבורית, לעדכן את המסלול תוך כדי תנועה ולהרגיש חופשיים ומאושרים.

חוץ מאשר הנוחות שמגיעה עם רכב מפנק מבחינת אבזור, מקום למזוודות ומרווח במושב האחורי גם לתינוקות וגם לילדים גדולים יותר, השכרת רכב היא גם פתרון משתלם: אנחנו יכולים לבחור את סוג הרכב שמתאים לצרכים ולמסלול (מכונית קטנה לנהיגה בעיר או דגם גדול לטיולים ארוכים יותר) כדי לחסוך זמן והוצאות ובעיקר להגיע לכל יעד בשלום ובצורה בטיחותית. רק שיש תנאי - לעשות את זה נכון.

לא רוצים לשלם פי שלוש? אל תשכחו להזמין מראש

"הטעות הנפוצה היא שאננות: הרבה אנשים חושבים שלא תהיה בעיה ולכן אין סיבה להזמין מראש", מספרת ליהי בבלי, סמנכ"ל שיווק בחברת אופרן, "אבל בדיוק ההפך הוא הנכון".

לפי ליהי, "כשמזמינים מראש מרוויחים כמה יתרונות: קודם כל מקבלים את סוג הרכב שרוצים, בין אם זה גיר אוטומט או רכב סטיישן. צריך לזכור שבאירופה למשל הרגלי הנהיגה שונים והעדפות הרכב הן אחרות. לכל משפחה יש בדרך כלל ילד עד שניים, והם נוסעים עם רכבים ידניים ולא אוטומטיים".

"השנה לדוגמה פסח יהיה עמוס מאוד בחו"ל כי גם באירופה ובארצות הברית יש חג", מסבירה ליהי לגבי האיסטר (פסחא), "אז אם לא מזמינים בזמן אולי לא יהיה רכב, אבל מעבר לזה - המחיר עלול להיות גבוה עד פי שלוש, וחבל".

"אנשים לא קוראים את האותיות הקטנות"

ליהי מספרת שהרבה אנשים מנסים לחסוך ו-"לקחת את הלואו קוסט של השכרת הרכב", רק כדי לגלות שהחברה היא לא מה שחשבת, או שהתחנה לא בשדה התעופה וצריך עכשיו לנסוע אליה עם הילדים והמטען. במקרים אחרים אולי נגלה שיש הגבלת ק"מ יומית, שהרכב עצמו מצ'וקמק או שהוא כבר עבר 100 אלף ק"מ ולך תדע איזה תקלה עוד תהיה בו ואם תהיה חלילה תקלה, לא יהיה למי לפנות. במקרים כאלה, ניסיון לשלם בזול יעלה מאוד ביוקר.

"בנוסף, אנשים לא קוראים את האותיות הקטנות, לדוגמא לגבי ביטוחים ומיסים", מסבירה ליהי. "המחיר נראה זול באתר אבל אז כשמגיעים לסניף הנציג מעמיד אותם בדילמה - תשלמו עוד 600 יורו על תוספות וביטוחים שונים או לא תקבלו רכב בכלל".

"זאת מצוקה אמיתית ואירועים כאלה מתרחשים לעיתים קרובות. אנחנו מקבלים המון פניות של אנשים שצריכים רכב מעכשיו לעכשיו, פשוט כי הם נתקעו ולא הכינו שיעורי בית", אומרת ליהי.

"דווקא מבחינת בחירת הרכב עצמו זה קצת יותר קל", ממשיכה בבלי. "קודם כל, אפשר להתייעץ איתנו כדי להתאים את הרכב לכמות המטען והנוסעים. במקביל, צריך לזכור כלל אצבע: אנחנו יודעים באיזה רכב אנחנו נוסעים בארץ, אז בחו"ל ניקח רכב קצת יותר גדול".

"בארץ אנחנו לא נסחבים עם מזוודה ונסיעות ארוכות על בסיס יום יומי, אז כדאי לבדוק את המסלול ולהתאים את הרכב אליו. חוץ מזה, צריך לשים לב לחוקים ולכללים. כדאי לקרוא קצת על היעד ולדעת ממה להיזהר. הרבה אנשים מקבלים קנסות אחרי שהם נכנסים עם הרכב לאזורים אסורים, אבל אפשר להימנע מזה בקלות באמצעות הכנת שיעורי בית".

תנאי ביטול, שפה, שירות ומחיר: כל הסיבות לשכור בחו"ל מחברה ישראלית

אז כן, מסתבר שכמו כל דבר אחר בחופשה, גם את הרכב השכור צריך לדעת איך לבחור – ובעיקר ממי: "הבחירה הראשונה שעל הפרק היא בין חברה ישראלית לחברה שהיא לא ישראלית", מפרטת בבלי.

"מצד אחד, אם מקישים 'השכרת רכב בחו"ל' בגוגל, החברות הבינלאומיות יעלו לצד הישראליות. מצד שני, לחברה ישראלית יש יתרונות שאותם אי אפשר להשיג באף דרך אחרת".

נסיעה באוטו (צילום: shutterstock)
צילום: shutterstock

היתרון המרכזי בחברה ישראלית הוא חוקי הגנת הצרכן - שלא חלים בחברות שאינן ישראליות. בזכות החוקים האלה אנחנו יכולים לבטל עסקה בעלות 100 ש"ח או 5% שבועיים מיום ההזמנה, ובתנאים נוחים יחסית עד כמה ימים לפני איסוף הרכב: "זה משהו שלא חל באתרים בינלאומיים. שם, לעיתים קרובות, אם תבטל לא תראה את הכסף בחזרה", אומרת בבלי.

היתרון השני הוא השפה. "ישראלים ששוכרים רכב בחו"ל נוהגים איתו בממוצע 180-200 ק"מ ביום ולא תמיד ליד עיר גדולה, אז חשוב שיהיה לכם עם מי לדבר ועדיף שהשיחה תהיה בעברית". תכלס נכון, מי ירצה עכשיו להתחיל לשבור את השיניים בשיחה בגרמנית בשביל לשכור רכב לטיול כוכב ביער השחור, או אפילו כדי לשאול באנגלית איפה נמצא הג'ק שמחליפים איתו גלגל בגלל פנצ'ר. 

כמו כן, זה יותר משתלם: "חברת אופרן למשל מציעה מחירים מועדפים ללקוחות ישראלים", מגלה בבלי. "זה אומר שאם הלקוח לא יכול להציג דרכון ישראלי בתחנת האיסוף, הוא לא יקבל את המחיר הנמוך. תודות ליתרון הזה, הרבה פעמים המחיר שלנו יהיה אטרקטיבי יותר בהשוואה לחברות ההשכרה המקומיות".

"כמו מסעדת שף, רק להשכרת רכב"

אופרן עושה חיים קלים לישראלים ששוכרים רכב בחו"ל. מעבר לזה שהחברה פעילה בתחום כבר מעל 33 שנה, שזה הרבה לפני שהחברות הבינלאומיות בכלל החלו לפנות לשוק הישראלי, יש לה את היתרון של עבודה עם יותר מספק אחד בכל יעד.  

העבודה עם כמה ספקים מקומיים מאפשרת לאופרן להציע ללקוחותיה פתרון גם בתקופה שבה קיימת זמינות נמוכה של חלקי רכב וחלפים. הפגיעה בשרשרת האספקה התחילה בתקופת הקורונה והביקוש הגבוה שהתרחש עם פתיחת השמיים ויעדי התיירות יצרו משבר אמיתי בעולם השכרת הרכב, אך "העובדה שאופרן יכולה לעבוד ביעד מסוים עם 6 ספקים שונים נותנת יותר זמינות ללקוחות", אומרת ליהי.

"בניגוד לחברות השכרה אחרות שמחויבות לעבוד רק עם חברות הבת שלהן, אופרן יכולה לתת בכל יעד כמה וכמה ספקים שונים", מסבירה בבלי. "אנחנו יכולים ביעד אחד לעבוד גם עם הרץ, גם עם יורופקאר, גם עם באדג'ט וגם עם אלאמו. זה מאוד חשוב בשנה האחרונה ויהיה עוד יותר חשוב בשנתיים הבאות".

"בנוסף, אנחנו מתמחים רק בחו"ל ובכלל לא משכירים כלי רכב בארץ. לא מעניין אותנו ליסינג, מכירת כלי רכב או השכרה מקומית. זה קצת כמו הבדל בין מסעדה שמתמחה באוכל איטלקי לבין מסעדה שמתמחה גם באוכל איטלקי, גם בסושי וגם בהמבורגר. בקיצור, אנחנו כמו מסעדת שף, רק להשכרת כלי רכב".