יום שישי ה-24 ביולי. מטוס נוסעים של חברת "איראן אייר" מספר IR5130 מחמם מנועים בשדה התעופה האימאם חומייני שבטהרן. רגע לפני שהנוסעים מקבלים אישור לעלות אל המטוס, מתקרבת שיירת שרד ממנה יורדים מספר אנשים לבושים בחליפות פשוטות. החבורה מקבלת מושבים במחלקה הראשונה, זמן קצר אחרי שהם מתרווחים בנוחות עולים למטוס שאר הנוסעים. הטיסה ממריאה בשעת חשיכה ולקראת השעה שבע בבוקר (לפי שעון מוסקבה) נוחתת בשדה התעופה הבינלאומי שרמטייבו שבמוסקבה, מה שמאפשר לשמור על מידה גבוהה יותר של חשאיות. לפני שהנוסעים מורשים לרדת מהמטוס מתקרבת שיירה של רכבים ואוספת את האנשים המסתוריים, נעלמת באותה מהירות שהגיעה.

שעות ספורות לאחר מכן אדם מזוקן ומסתורי נפגש עם לא אחר מאשר נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין. במעון מפואר באזור מבודד שבו מקיים פוטין פגישות באווירה לא רשמית וידידותית עם ראשי ממשלה ונשיאים, השניים סוגרים עסקה חשאית ולוחצים ידיים. לא עובר הרבה זמן מאז הפגישה ורוסיה מודיעה שתמכור את מערכת טילי הנ"מ מסוג S-300 לאיראן. מה שהיא לא מודיעה באופן רשמי זה שנשק נוסף יצא לסוריה וככול הנראה לאיראן. המזוקן המסתורי, הגנרל קאסם סולימאני, מפקד כוח קודס של משמרות המהפכה של איראן, מסמן וי על עוד משימה מוצלחת.

האיש הרע של עולם הטרור המוסלמי

"אני אומר ויודע שהוא (סולימאני) נפגש עם פוטין", מספר רונן סולומון, חוקר מודיעין וטרור ובעל הבלוג "אינטלי טיימס - מודיעין חדשותי". סולומון השיג את לוח הזמנים של פוטין והצליב מידע מודיעני גלוי עם המקורות שלו. השבוע הוא חשף את הדרך שבה הגנרל סולימאני, אדם שמבוקש על ידי הרבה מאוד מדינות וגופי ביון, טס ממקום למקום ולמעשה מסמן את הזרועות של התמנון האיראני. "הם ישבו במעון הרשמי ומטרת המפגשים זה קודם כל לדבר על זירת סוריה", אומר סולומון. "אחרי הפגישה שלהם הגיעו לסוריה משלוחים גדולים של נשק. זה כולל טילי נ"ט מסוג קורנט ואפילו מטוסי מיג. יש לי תיעוד של אוניות שהגיעו לסוריה בשבועיים האחרונים, ככה שהם לא דיברו רק על מערכת ה S-300".

שוחחו על העברת הטילים? פוטין וסולימאני (צילום: רויטרס)
עסקה מסוכנת. סולימאני ופוטין | צילום: רויטרס

גנרל קאסם סולימאני הוא ללא ספק האיש הרע של עולם הטרור המוסלמי. הוא רכש ניסיון צבאי ומבצעי עוד בשנות ה-80, אז לחם במלחמת איראן-עיראק ארוכת השנים. כלוחם ומפקד הוא פיקד על פעולות רבות במהלך המלחמה, ולאחריה בפעולות טרור רבות נגד מדינות כמו ישראל, ארה"ב, צרפת, כמה ממדינות ערב וזו רשימה חלקית בהחלט. מאז סוף שנות ה-90 הוא מפקד על כוח קודס, גוף שמונה אלפי לוחמים וסוכנים שפרוס כיום בסוריה, עיראק, לבנון, תימן ובמדינות נוספות באפריקה וכנראה שגם באירופה. במערב מאשימים את סולימאני באחריות למותם של אלפי אזרחים ואנשי צבא ממגוון רחב של לאומים.

לכאורה התנועה שלו ממקום למקום על טיסות אזרחיות ובינלאומיות נוגדת את ההיגיון, אך יכולה להסביר כמה ממשלוחי הנשק למזרח התיכון. "לרוסיה יש מעורבות מאוד גדולה בסוריה, כל הזמן מעבירים לשם משלוחי נשק שצריכים להגיע בדרכים כאלה ואחרות והוא אחראי על הזירה הזו", מסביר סולומון. "אל תשכח שחוסלו כל מני קצינים סורים שטיפלו בנושא משלוחי הנשק, והוא נכנס לחלל הזה. בין השאר סולימאני נפגש עם ראש התעשייה הביטחונית של רוסיה, עם שר הביטחון וגם עם ראש המודיעין הרוסי. להערכתי כל הפגישות היו במעון של פוטין עד לשעה ארבע אחה"צ".

המגן האנושי של סולימאני באוויר

הטיסות הרבות של סולימאני הן אינן סיפור פשוט עבור אדם שמבוקש על ידי כמה וכמה ארגוני ביון בעולם. "קאסם סולימאני מפחד משלושה דברים", מציין סלומון. "באויבים מבית שמפחדים מהכוח שלו, במדינות שהפכו אותו למבוקש וביריבים של איראן בעולם, כולל ארגוני טרור יריבים".

לחיל האוויר האיראני וגם למשמרות המהפכה יש לא מעט מטוסים, כולל כמה חשאיים ולא מסומנים, אולם הוא מעדיף לנוע ממקום למקום בטיסות מסחריות רגילות. הפחד שלו מפני התנקשות באוויר נולד ככול הנראה אחרי שחברו לנשק, הגנרל אחמד קזאמי, איבד את חייו בתאונת מטוס מסתורית. קזאמי, שהיה ראש זרוע היבשה של משמרות המהפכה, המריא יחד עם 12 קצינים בכירים נוספים במטוס פלקון צבאי שהתרסק בצפון המדינה מבלי שהיו ניצולים. זה קרה ב-2006, ומאז סולימאני התחיל לעלות על טיסות אזרחיות.

"קזאמי היה חברו לנשק של סולימאני עוד מימי המלחמה בעיראק", מסביר סולומון. "להערכתי זה השפיע על ההחלטה שלו, ואת רוב הטיסות הוא עשה עם 'מהאן אייר'. גם טיסות פנימיות או ליעדים קרובים כמו נאג'ף הוא מעדיף לעשות בטיסות מסחריות. יש לי תיעוד שלו באותן טיסות, באיירבוסים, כשהוא טס לרוב במחלקה הראשונה".

סוליאמני בתא הטייס (צילום: באדיבות הבלוג של רונון סולומון, "אינטלי טיימס - מודיעין חדשותי")
מסתובב הרבה. סוליאמני בתא הטייס | צילום: באדיבות הבלוג של רונון סולומון, "אינטלי טיימס - מודיעין חדשותי"

סוליאמני במטוס (צילום: באדיבות הבלוג של רונון סולומון, "אינטלי טיימס - מודיעין חדשותי")
מגן על עצמו באמצעות האזרחים על המטוס | צילום: באדיבות הבלוג של רונון סולומון, "אינטלי טיימס - מודיעין חדשותי"

רוב המבוקשים היו מעדיפים לנוע בחשאי, אבל אדם כמו סולימאני הצליח לשרוד ארבעה עשורים בזכות היכולות שלו והאינסטינקט. הוא מבין שיש לו זנב מודיעני של הרבה ארגוני ביון ויהיה לו קשה להסתתר לאורך שנים. הוא גם מכיר את חוקי המשחק ומעדיף למגן את עצמו במגן אנושי, כפי שמסביר סולומון.

"אני מעריך שהוא חושש מיירוט אמריקאי, אולי מיירוט ישראלי, ולכן הוא מעדיף לטוס על מטוסי נוסעים שסיכוי שמישהו יעז ליירט אותם נמוך מאוד, במיוחד כשמדובר בטיסות סדירות עליהן הוא נוהג לטוס. כמו שניתן לראות בתיעוד שמצאתי, הוא מקבל מחלקה במטוס, עסקים או ראשונה, ואחרי שהטיסה נוחתת יש לו ירידה מהצד לרכבים שמחכים לו בשדה. בדרך כלל הוא חושף את הטיסות שלו בדיעבד או שהוא מצולם על ידי כל מני גורמים. רוב הטיסות, ממה שאני הבחנתי, היו בחברת מהאן אייר ומעט באיראן אייר. לפגישה שהייתה במוסקבה הוא הגיע באיראן אייר, היחידה שמפעילה קו סדיר למוסקבה. זו הייתה טיסה לילית ולא סתם הם בחרו אותה. זה גם מסתדר עם לוח הזמנים של הטיסות באיראן אייר".

ולא רק לרוסיה. בתחילת השנה סולימאני הגיע ללבנון כדי להשתתף בלוויה של מורניה הבן, ועל המטוס של איראן אייר הוא החזיר את גופתו של חברו, גנרל הדדי, שעל פי פרסומים זרים חוסל על ידי ישראל. על פי הדיווחים השונים הוא ניצל את הביקור לתיאום הפעולות של חיזבאללה נגד ישראל, כמובן שגם בסוריה.

סוליאמני במטוס (צילום: באדיבות הבלוג של רונון סולומון, "אינטלי טיימס - מודיעין חדשותי")
עם מפקד חטיבה 21 שנפצע בעיראק ופונה על ידי סולימאני במטוס | צילום: באדיבות הבלוג של רונון סולומון, "אינטלי טיימס - מודיעין חדשותי"

לדברי גורמי מודיעין במערב סולימאני מגיע לחלק מהטיסות כשהוא מחופש, לאחרות הוא מגיע בחשאי מבלי שנתנו לצוות להתארגן ולהבין שמישהו רם דרג מגיע. די ברור שהדבר עובד לו בצורה יפה מאוד, ומהתמונות שלו באותן טיסות ברור שהוא מרגיש בנוח. באחת הוא מצולם כשהוא קורא בנחת. באחרת הוא מתועד כשהוא יושב על ריצפת המטוס צוחק עם חבריו לטיסה. לפחות על פי התמונות שפורסמו נראה שסולימאני רגוע באוויר כשהוא מוקף בעשרות ומאות נוסעים שרובם לא יודע מי נמצא על סיפון מטוס.

האיש שמסמן את זרועות התמנון

סימון הטיסות של סולימאני, כפי שנעשה על ידי סולומון, חשוב מאוד משום שהוא בעיקר חושף חלק ניכר מזרועות התמנון האיראני בעולם. כל הזמן צצים דיווחים על ביקורים של סולימאני במדינות כאלה ואחרות, ואותן טיסות מלמדות אותנו על פעולות ופגישות שהוא פחות רוצה לפרסם. "אני מאמין שיש מי שעוקב גם אחרי אותן טיסות ואחרי רשימת הנוסעים", אמר סולומון.

האם בסופו של דבר סולימאני יעשה את טעות חייו? לא ברור, אבל מה שכן ברור זה שברגע שהוא יעשה אותה מישהו יחכה לו. קחו למשל את הדיון הזה שהתנהל בדיון של ועדת בטחון הפנים של הסנאט עוד באוקטובר 2011. "למה שלא נהרוג אותו?", שאל הגנרל בדימוס ג'ון קין, לשעבר סגן רמטכ"ל צבא ארצות הברית, בעדות בפני ועדת בטחון-הפנים של הסנאט. "אנחנו הורגים אנשים אחרים שמפעילים ארגוני טרור נגדנו". באותו דיון הצטרף אליו גם מארק רואל גרכט, סוכן CIA בדימוס שעבד במזרח התיכון במשך שנים. "אני לא חושב שאנחנו נצליח להרתיע את החבר'ה האלה או ללכוד את תשומת הלב שלהם אם לא נירה במישהו", אמר גרכט. "קאסם סולימאני צריך לשאת באחריות. קאסם סולימאני נוסע הרבה בעולם. הוא נמצא בכל מקום. תמצאו אותו. נסו ללכוד אותו, או תהרגו אותו".