סימולטור חיל הים (צילום: שי לוי)
במקום אימון של 250,000 שקל, מתאמנים מול המסכים. סימולטור חיל הים | צילום: שי לוי

לילה ללא ירח וארמדה של שש ספינות טילי שועטת לעבר החוף הסורי. אנשי הצוות שבגשר שקטים ודרוכים. "גשר ממי"ק, קבל שלוש מטרות במרחק 10 ק"מ" נשמע לפתע הדיווח וכולם דרוכים בעמדות קרב, שקט מצמרר. מפקד שייטת ספינות הטילים, שנמצא על ספינת הדגל, מחלק מטרות והצוות מכין את טילי הטייפון. דקות ספורות אחר כך נשמעת הפקודה בקשר: "אש". לא פחות מ-12 טילים יוצאים לעבר המטרה ומטלטלים את הסטי"לים. ספינות הקרב הסוריות מנסות להתחמק בצורה פרועה, שתיים מהן מתנגשות ומשיגות תוצאה יפה עוד לפני פגיעת הטילים. אבל אין להן סיכוי; אחרי שקרעו את שמי הלילה מוצאים הטייפונים את המטרות וברקע נדלקות מדורות על פני הים.

"סוף תרגיל", מכריז הרמקול ומשישה חדרים שונים יוצאים עשרות לוחמי שייטת הסטי"לים. עוד אימון של סימולטור חיל הים הסתיים.

החיילים מגיעים לים כשהם כבר מקצועיים

כשבחיל הים רכשו לפני שנתיים את הסימולטור הימי "הגשר" ב-2010, הם תכננו אותו לשימוש בשלב הבסיסי של קורס חובלים. הצוערים היו אמורים להפליג בפעם הראשונה אחרי שנבחנו בשעות הפלגה ממוחשבות. אחרי שנתיים בהן אפיינו את המערכת, הבינו שהמתקן מאפשר הרבה יותר – בין היתר, אימון של צוותי הספינות ואף תרגולים לפני מבצעים. בחודשים הקרובים תחל המערכת לעבוד בתפוקה מלאה ויתווספו למדמה היחיד עוד חמישה תאי אימונים, כאשר כל תא מדמה ספינה. רגע לפני השינוי המשמעותי הזה באימון של חיל הים, אתר פז"ם מקבל זכות ראשונים לסייר בסימולטור המתקדם בכדי להתרשם מהיכולות החדשות.

"המטרה של הסימולטור זה לקחת דברים טכניים שלוקח הרבה זמן להעביר בים, לחסוך את שעות ההפלגה ולהביא את המתורגלים לים כשהם כבר מקצועיים", מסביר לי סרן טל מאירוביץ, מפקד מתקן סימולטור בבה"ד חיפה, לאחר שאני נכנס בפעם הראשונה לחדר הסימולטור. רק כדי לסבר את האוזן, נספר שהפלגה בשלב בסיסי בקורס חובלים לשבוע אחד עולה כ-250,000 שקל. הסימולטור חוסך לא מעט מהכסף הזה.

סימולטור גשר של חיל הים (צילום: שי לוי)
"אני מתרגל את החיילים במתקן באותה רמה בה היו מתאמנים בים ואפילו מעבר". סרן טל מאירוביץ | צילום: שי לוי

המערכת מדמה את הים, קו החוף והבניינים

הסימולטור בנוי מחדר בקרה ומחדרים שמדמים את גשר הפיקוד ומרכז ידיעות קרב, המי"ק, שזה המוח של הספינה. "המערכת בנויה דבר ראשון מהדמייה של העולם כולל הים כמובן, ספינות, קו חוף ועד רמת הבניין בקו החוף שאנחנו נעזרים בו לצורך הכוונה", מסביר סרן מאירוביץ ומציג את התמונה אותה משדרים על מסכי L.C.D, שמסודרים כמו חלונות הספינה. "יש פה את כל המערכות שקיימות על הספינה, אם זה מכ"ם עליו מוצגת במדמה עולם כמטרה. יש מערכות נוספות שקיימות בחיל ועוזרות לבנות את התמונה הימית, מערכת קשר ובשלב יותר מאוחר תהיה פה גם מערכת שתכניס תרחישים סביבתיים שיכניסו את המציאות למאמן כמו למשל רוחות, ים יותר סוער ועוד מערכות מסווגות".

בסוף החודש יסיימו לבנות עוד שישה תאים, מה שאומר שבחיל הים יתרגלו שש ספינות במקביל. "מדובר בשישה תאים כשכל תא יהיה מורכב מתמונת עולם ספציפית יותר. בשלב מאוחר יותר נתקין מערכת הקלטה ותחקור בה נוכל לפרק את התרגיל לחלקים ולבחון כל אחד מהם עם המתורגל, להראות מה הדיווחים שלו, איפה טעה, איפה צדק. כיום יש הקלטה אבל לא מספיקה ובסיסית. אני מאמין שעד סוף השנה נסיים להטמיע את המערכת בצורה מלאה".

האם אפשר להשוות אימון בסימולטור לאימון בים?
"אני מתרגל את החיילים במתקן באותה רמה בה היו מתאמנים בים ואפילו מעבר. אני יכול לעשות להם תרחישים והזדמנויות שלא קיימים בים כי לא תמיד יש ספינות ולפעמים יש זמנים מתים, ככה שלא תמיד אני מצליח למקסם את זמן ההפלגה שלי. בסימולטור נקודת המוצא של הצוער תהיה הרבה יותר טובה, וזה עוד לפני שיצא לים. יותר מזה, אני יכול לקחת תרחיש מהים שהלוחם לא הצליח להתמודד איתו ופה אני נותן לו את אותו תרחיש, כולל איך כן להצליח. ככל שהשלבים עוברים כך אני יכול לעשות את התרגילים מורכבים יותר, וכך גם לגבי צוותים מבצעיים".

מתרגלים הכול מלבד לירי עצמו. אבל גם זה יגיע

כאמור, מלבד הכשרה של קורסים שונים בחיל הבינו שניתן לתרגל ספינות לפני מבצע ולהכניס את הלוחמים "למצב אמת", עוד לפני שראו את גלי הים. "אני יכול לבוא ולעשות הדמייה של גשר לפני מבצע וכך לתרגל את הצוות במודים שונים כשאני מכניס אותם למצב החריג ביותר – וגם מלמד אותם איך לצאת מזה. נכון להיום עדיין אין ירי בסימולאטור, אם כי זה אמור להיכנס בעתיד הקרוב. מבחינה מעשית יש את כל התרגול מלבד האקט עצמו של ירי".

סימולטור של חיל הים (צילום: שי לוי)
התרגילים נעשים יותר ויותר מורכבים לאורך האימון | צילום: שי לוי

מסיבות של סיווג, לא התאפשר לנו לצפות בתרחיש מבצעי אולם סרן מאירוביץ נתן לנו דוגמא לתרגיל בסיסי אותו מלמדים בסימולטור: צוות המדריכים מציג לנו כניסה של ספינה לנמל ודי ברור שזה לא כמו לנהוג על רכב פרטי. המדריכים תופסים עמדות ומהר מאוד הפקודות מתחילות לרוץ בקשר. הם מתמרנים את הספינה אל הנמל כשבדרך הם מתחמקים משלל מכשולים בדמות ספינות ומכשולים תת קרקעיים.

"כל כלי שיט שמפליג בים צריך לדעת לתמרן ובזמן שאתה מפליג בים אתה צריך להבין איך מטרות מפליגות, לדעת מה הטווח שלהן, כולל טווח הכי נמוך שאתה יכול להתקרב ובעצם לדעת לפלס את הדרך שלך מנקודה א' ל-ב' בלי להתנגש באף אחד. זה התרחיש הכי בסיסי שאני יכול לתרגל פה בלי לסכן אף אחד כולל את הספינה עצמה", מסביר מאירוביץ. ואכן על המסכים שמדמים את חלונות הספינה אנו רואים כיצד המדריכים שטים בין הספינות שבים ומפגינים יכולת תמרון גבוהה. "אני יכול לראות שהוא מבצע את כל המהלכים נכון מבחינת משחק במהירות, כיוונים ועוד כל מני נתונים, וזה עוד לפני שעלה לספינה פעם ראשונה".

אין תסריט שהסימולטור לא יכול לתרגל

סמל שחר בן יוסף, מדריכה בסימולטור, מספרת לנו על תגובות החיילים שמגיעים להתאמן בסימולטור. "באים לפה לוחמים מעולם הבט"ש, סטילי"ם וגם קורסים יותר מתקדמים כמו פיקוד מתקדם וכל אחד לפי הרקע שלו מגיב אחרת למאמן. החיילים שמגיעים מהדבורה עושים הרבה רעש, מאוד מתלהבים ונכנסים לזה. חובלים, למשל, באים יותר בראש של עבודה, שקטים יותר".

על התפקיד מספרת סמל בן יוסף, "התפקיד אדיר במיוחד בעבודה מול האוכלוסייה שמגיעה לפה. ההסמכה שלנו מקבילה לשלב בסיסי בקורס חובלים ולאחר מכן כל אחד אחראי על תחום מסוים, למשל בט"ש או סטילי"ם. כמובן שעם הזמן אתה הרבה יותר מקצועי".

סימולטור גשר (צילום: שי לוי)
אין אימון או מבצע שבו לא מתכוננים לגרוע מכל | צילום: שי לוי

מבחינה מעשית, כבר היום הסימולטור מאמן את כל חיל הים החל בספינות טילים ועד ללוחמי הדבורה. לא קיים אף תסריט שהסימולטור לא מסוגל להדמות למתאמנים וכבר היום כמעט ואין אימון או מבצע שבו לא מתכוננים לגרוע מכל. כמו שזה נראה כבר היום כל החילות בצה"ל – ובעצם בצבאות העולם כולו –צועדים לעבר העולם המדומה.

>> סימולטור הצוללות של שייטת  7: מבט מבפנים