669 היא יחידת החילוץ והפינוי הקרבי המוטסת של חיל האוויר, והיא נחשבת לאחת היחידות המיוחדות בצה"ל. ייעודה הוא חילוץ טייסים, שנטשו את מטוסם בשטח אויב, אך היא משמשת גם לחילוץ כוחות לוחמים תחת אש, פינוי פצועים משדה הקרב, חילוץ מטיילים שנפצעו, חילוץ צוותים ימיים, פינוי מוטס של פצועים לבתי חולים וביצוע סריקות אוויריות וקרקעיות לאיתור נעדרים. היחידה בכוננות 24 שעות ביממה, בכל ימות השנה. לוחמי 669 שומרים על כשירות מבצעית, טכנית ורפואית גבוהה, ומתניידים בעזרת מסוקי חיל האוויר. כ-70% מפעילותה הכוללת של היחידה נעשית בתחום האזרחי.
סמל היחידה: סמל יחידת 669 הוא החתול השחור המפורסם בעל העיניים הירוקות, ולכן נקראים לעתים לוחמי החילוץ "חתולים". תשע הנשמות של החתול מתאימות לייעודה של היחידה - הצלת חיים, ובדיוק כמו החתול גם לוחמי היחידה שקטים, זריזים ונוחתים תמיד על הרגליים.
שיעור היסטוריה: יחידת 669 הוקמה בשנת 1974, כתוצאה ישירה של תאונת טיסה קטלנית שאירעה שנתיים קודם לכן. שני מטוסי חיל האוויר התנגשו באוויר בעת טיסת אימונים מעל הים; שלושה אנשי צוות ניצלו, והרביעי טבע בעת ניסיונות החילוץ הכושלים. ועדת החקירה המליצה להקים גוף המתמחה בחילוץ אנשי צוות אוויר שנטשו את מטוסם.
לאחר מלחמת יום הכיפורים גבר הצורך ביחידת חילוץ מרכזית שתקום תחת חיל האוויר, תרכז את כל תו"ל החילוץ ותהיה זמינה בכל עת, ובדצמבר 1974 הוכרזה היחידה כמבצעית וכללה כתריסר לוחמים בלבד. בסוף 1978 צורפו ל-669 רופאים וחובשים, ובשנת 2004 נוספו לאחריות היחידה גם משימות איתור נעדרים. היחידה קיבלה צל"ש יחידתי ממפקד חיל האוויר על פעילותה במלחמת לבנון השנייה.
שמה של היחידה הוזכר פעמיים בתקשורת בהקשר שלילי: בשנת 1992, כבל שקשר שניים מלוחמי היחידה, שהועלו למסוק יסעור, נקרע בעת אימון חילוץ מוסק של היחידה ליד ערד. השניים נפלו מגובה 15 מטרים ונהרגו באירוע שנודע כ"אסון הכבל". התקרית השנייה אירעה בשנת 2009, כשכוח מוטס של היחידה הוקפץ לחלץ מטייל שעלה על מוקש ונפצע קשה ליד מושב שדי תרומות. כוחות היחידה החלו להעלות את הפצוע למסוק, אך הוא נפל לקרקע ונהרג.
מבנה: יחידת 669 כפופה למפקדת כוחות האוויר המיוחדים (המכא"ם) בחיל האוויר, ובסיס הקבע שלה הוא תל נוף. 669 מורכבת מגף חילוץ (לוחמי החילוץ), גף פינוי (רופאים, פאראמדיקים וחובשים מוטסים), גף טכני (פיתוח ציוד החילוץ ותחזוקתו), גף רפואי (אימון הלוחמים ואספקת ציוד רפואי), בית ספר להכשרת לוחמי חילוץ ואימון אנשי צוות אוויר וגף איתור נעדרים (אית"ן), המורכב מסיירים ומאנשי שטח מיומנים.
תנאי קבלה: כדי להתקבל ליחידה נדרש קב"א גבוה ופרופיל 97 (למעט חריגים) ללא סעיפים פוסלים, למעט משקפיים עם מספר נמוך מאוד ועיוורון צבעים. היחידה מגייסת כוח אדם איכותי, בעל יכולת טכנית גבוהה ואחריות רבה, הנדרש לעבור ממצבי שגרה לפעילות במהירות שיא.
כדי להגיע ל-669 עליכם לעבור גיבוש לסיירת מטכ"ל ביום הסיירות (בעבר ניתן היה להגיע ליחידה גם דרך גיבוש שלדג וחובלים, אך לא עוד) ולציין כי ברצונם לשרת ב-669. חלקכם תזומנו לגיבושון 669, הכולל אתגרים פיזיים ומנטאליים רבים ונחשב לאחד הקשים בצה"ל. הגיבושון כולל קשירת חבלים ורתמות, ניווטים ומבדקי מים: פירוק צרור משקולות בתוך המים, שחייה וצלילה, שימוש בשנורקל ומבחן "טבעת הלחץ", הסיוט של כל מלש"ב העובר את הגיבוש: מדובר בשרשרת אנושית בה נכנסים לבריכה בטור, כל אחד מניח את הידיים על גבו של זה שלפניו ומנסה להחזיק את הראש מעל המים תוך שימוש בכוח הרגליים בלבד. מי שיסיים את הגיבוש יעבור בדיקות רפואיות ותחקיר ביטחוני. לוחמי 669 נדרשים להתחייב לשנת קבע וחצי לפחות.
הכשרה: לוחמי היחידה מוכשרים לחילוץ ולהצלה בתנאים שונים, וכבר ביצעו חילוצים מארובות, מספינות שוקעות, מנחלים עמוקים, ממנהרות, מצוקים ועוד. בנוסף, מאמנת היחידה אנשי צוות אוויר בטכניקות נטישה, מילוט וחילוץ. מסלול הכשרת הלוחם ביחידת 669 אורך כשנה וחצי והוא כולל טירונות בבא"ח צנחנים, אימון חי"ר מתקדם, קורס חובשים קרביים, קורס מש"קי חי"ר, טירונות יחידתית וקורס מ"כים, ושלב הכשרה ייעודי הכולל צניחה, צלילה, מילוט, טיפוס גלישה וחילוץ (טג"ח), שימוש במסוקים, ניווטים ברמה גבוהה, קורס לוט"ר (לוחמה בטרור), קורס חילוץ מוטס וחילוץ מכל תנאי שטח ומזג אוויר (לילה, תחת אש, יבשה, ים, קניונים, צוקים, כלי שיט, כלי טיס, כלי רכב ועוד). החתולים עוברים אפילו סדרת שלג עם האלפיניסטים בחרמון, ובעצם כמעט כל הכשרה מעניינת ומאתגרת שאפשר לחשוב עליה בצה"ל.
שירות סדיר: לוחמי 669 נמצאים בכוננות לאורך כל שעות היממה וכל ימות השנה. היחידה נכונה לקפוץ לכל חילוץ תוך דקות ספורות, ולא מדובר בעניין פשוט - דמיינו ישיבה במועדון היחידה המדוגם (שכולל גם חדר כושר) שמשתנה ברגע לסביבה עוינת, לעתים ממולכדת, בה צריך לתפקד בשיא הערנות והמקצועיות ולחלץ חיילים. אבל זה היופי ב-669 - שירות מרתק בתנאים מעולים, עם אקשן כל הזמן בכל רחבי הארץ (ולפעמים גם בחו"ל).
לוחמי 669 פועלים בצוותים אורגניים יחידתיים וגם בפעילות משותפת עם יחידות מיוחדות אחרות. שיתוף פעולה הוא המפתח בפעילות היחידה, שמורכבת מסנכרון מדויק בין טייס המסוק, צוות הלוחמים ואנשי הרפואה. בפעילויות רבות המסוק מרחף מעל לאזור החילוץ, לוחמי 669 יורדים בכבל המשתלשל ממנו, מטפלים בפצוע ומעלים אותו בחזרה למסוק, שם הוא זוכה לטיפול רפואי מידי אנשי הרפואה שמובילים אותו לבית החולים.
חיילי היחידה נעזרים בציוד טכנולוגי מתוחכם כדי לצפות באימון שלהם, לנתח את מה שנעשה וללמוד מטעויות, ומשתמשים, למשל, בובות חשמליות הנשלטות מרחוק ויכולות לדמות דופק, לחץ דם ונשימה של פצוע בשטח.
יציאות: במהלך הקורס היציאות דומות ליציאות של רוב החיילים הקרביים - בערך פעם כל שבועיים-שלושה. לאחר מכן היציאות משתפרות עם הפז"ם, בהתאם לדרישות המבצעיות.
תפקידים במסגרת היחידה: יחידת 669 זקוקה למגוון גורמים כדי להתקיים: מטייס המסוק, הלוחמים וצוותי הרפואה המוטסים ועד לתומכי הלחימה שעוסקים בתפקידי לוגיסטיקה, מנהלה, שלישות ועוד.
נשק ואמצעי לחימה (אמל"ח): לוחמי היחידה מצוידים ברוס"ר M4 (פלאט-טופ), אקדח אישי ובאמל"ח מגוון נוסף. הלוחמים מצוידים גם בציוד חילוץ והצלה ייחודי וציוד רפואי. היחידה עושה שימוש במסוקי הסער של חיל האוויר - הבלקהוק (ינשוף) והסטאליון (יסעור).
מדים: לוחמי 669 לובשים את מדי חיל האוויר, נועלים נעליים שחורות וחובשים כומתה אפורה. הלוחמים עונדים כנפי צניחה וסיכת 669, ובזמן פעילות לא קשה לזהות אותם - הם אלו שעטופים מכל עבר בציוד חילוץ משוכלל.
שילוב בנות: אין לוחמות 669, אם כי בנות משרתות בתפקידים אחרים ביחידה כמו חינוך, לוגיסטיקה ות"ש.
כולם יודעים ש: תכל'ס, למרות שאוהבים לצחוק עליהם שהם לא עושים כלום ומשחקים "שש-בש תשע" בין חילוצים, ידוע ששירות ביחידה כמו 669 היא חוויה מרתקת ומשמעותית. במצבי חירום הם מצילים את המצב, ומבחינה אישית הם עוברים כל-כך הרבה קורסים, הכשרות מעניינות וצ'ופרים, ששירות כזה שווה חתימה על כמה שנות קבע.
המרוץ לרמטכ"לות: אף לוחם 669 עוד לא ענד את דרגות הרא"ל, וכנראה שגם לא יענוד בקרוב. המקצועיות הייחודית של היחידה לא מתאימה לדימוי הרמטכ"ל החי"רניק, יוצא הסיירות, ומתוך 20 רמטכ"לים רק אחד צמח עד כה בשורות חיל האוויר.
פספסנו משהו? מצאתם טעות? נשמח לשמוע מכם עדכונים ותיקונים ולשמור את פז"ם מעודכן בחזית. כתבו לנו ל-pzm@mako.co.il