הסרבל הירוק ומשקפי השמש המיתולוגיות הוחלפו על ידי טייסי מסוקי הקרב של חיל-האוויר בלוק מעט אחר. המראה החדש כלל מדי ב' ירוקים, מוכתמים בזיעה, עפר וצבע פיינטבול, על רקע תפאורה של כפר לבנוני מדומה, מעלה עשן.
האימון, בו לקחו חלק טייסות "הצרעה" ו"מגע הקסם", התקיים כחודש לפני שיצא צה"ל למבצע צוק איתן, בו שיתוף הפעולה בין הכוחות הקרקעיים לבין מסוקי חיל האוויר הגיע לשיא. באימון, שנערך בבסיס האימונים של פיקוד הצפון באליקים, התנסו הטייסים בכיבוש כפר מהקרקע, והוכיחו שגם הם יכולים להתאמן כמו חי"רניקים. "עשינו את האימון כדי ללמוד איך נראים הדברים מלמטה, להבין את שפתם של הכוחות הקרקעיים, ולנסות לבודד את הדרך הטובה ביותר לסייע להם בקרב", סיפר לאתר צה"ל סרן דן מטייסת 'מגע הקסם'.
על אף שלוחמי-האוויר הללו תקפו בעבר כפרים מתא טייס מרווח, מטרים רבים מעל מטרותיהם, גורמים שנכחו באימון התרשמו מיכולותיהם לבצע פשיטה קרקעית כמו היו גולנצ'יקים נחושים. "זה מראה די נדיר ואף מרהיב לראות טייסים מזיעים, זורקים רימונים ופותחים זיגים", אמר מפקד בא"פ אליקים, אל"ם אילן דיקשטיין, לאתר צה"ל.
"ההבדל העיקרי בין הלוחמה בקרקע ללוחמה באוויר - הוא השקט"
שיתוף פעולה אווירי-יבשתי הוא מורכב מאוד, ובעבר תפקודו היה נמוך ולא יעיל. מאז נעשים מאמצים עצימים בצה"ל, כולל פתיחתה של היחידה לשיתוף פעולה (היחשת"פ), כדי להביא לתיקון. כפי שניתן לראות, המאמצים הניבו פרי במבצע "צוק איתן" - בו שיתוף הפעולה המוצלח התרחב גם לתחום המטוסים.
היריבות המסורתית ששררה בין לוחמי האוויר והיבשה היא אחת הסיבות לקושי בבניית יחסי האמון המקצועיים בין המערכים. צה"ל נתן מענה לבעיה זו בעזרת יצירת מפגשים אישיים תכופים בין טייסים למפקדים. "יש קושי עמוק בתקשורת בינינו. מעבר לזה שהמושגים אינם זהים, אנחנו רואים דברים אחרים", הסביר מפקד בא"פ אליקים. "חי"רניק שנע ברחוב רואה את החלון ואת הטרסה, אותם יציין בקשר באזני הטייס. אך הטייס בכלל רואה את האנטנה ואת מיכל המים שנמצא על הגג. הוא לא מבין על מה מדובר", הדגים.
סרן דן, אשר השתתף באימון המיוחד, הסביר מדוע לדעתו חשוב לערוך תרגילי היכרות שכאלו, ועל אילו פערים הם מגשרים. "ההבדל העיקרי בין הלוחמה הקרקעית ללוחמה באוויר הוא השקט. על לוחמי היבשה יורים מכל הכיוונים והם מרגישים שהם מסתכנים הרבה יותר", אמר. "במסוק אנחנו נמצאים למעלה, רואים יותר טוב ויותר רחוק, ואנחנו יחסית מוגנים. זה יוצר פער בהבנה", הסביר. "בזכות האימון למדנו המון על הקושי בלוחמה מהקרקע, וכיצד אנחנו יכולים להשתלב בה. הבנו מה הכוח רואה בעיניים, ואיך אנחנו יכולים לקבל ממנו מידע".
להרגיש איך זה כשהמסוק לא מגיע
העובדה כי האימון נערך בשטח בנוי אינה מקרית, האופי של שדה הקרב כפי שבא לידי ביטוי במבצע "צוק איתן" כולל קרבות שניטשים בערים ובכפרים, בלב אוכלוסייה אזרחית, ורק מגדיל את הצורך בסיוע האווירי.
אפשר להסתכל על שלושה שימושים מרכזיים למסוק הקרב מול דמות זו של מרחב הלחימה. "בשל הקרבה לבלתי מעורבים, אנחנו נזקקים למסוק כדי לירות אש מדויקת לחלון בו יש מחבלים", הסביר מפקד בא"פ אליקים. "כמו כן, כשהאויב נעלם בקלות יתרה, אנחנו צמאים למבט העל של חיל האוויר. אותו 'מבט על' מעניק לנו עוד יתרון - 'מימד הגובה' של שדה הקרב הבנוי".
כדי להדגים את אותה חשיבות גדולה שמנכסים הלוחמים בשטח לסיוע האווירי ברגע האמת, החליטו קציני הבא"פ להתל בטייסים. הם עיכבו את "מסוק הקרב" שהזמינו הטייסים בקשר במסגרת האימון, כדי "שירגישו איך זה כשמסוק לא מגיע". בפעם הבאה שיזנקו הטייסים לסייע בקרב, גיחתם הקצרה לעולם החי"ר תהיה חרוטה בתודעתם.