שלושה חיילים המשרתים כנהגים ביחידה מבצעית של החטיבה המרחבית מנשה בשומרון, חיבלו באופן שיטתי במשך חודשים רבים בכלי רכב צבאיים כדי להשבית את הסיורים, גרמו נזק של עשרות אלפי שקלים וחמור מכך – סיכנו את חייהם של החיילים בסיורים.

מדובר בפרשה חמורה ביותר שנחשפה לפני כחצי שנה בעקבות חקירה ממושכת של חוקרי מצ"ח. עדויות החיילים הנחשפות כאן לראשונה מציגות מציאות חמורה, מסוכנת, שיכולה הייתה לגרום לפגיעה בלוחמים וחס וחלילה אפילו למותם במידה והם נתקעים באזור עוין או בהיתקלות עם מחבלים.

"אני שורף את הקלאץ'. את הפיוז אני מוציא ומחזיר וזה נשרף לבד או שאני נותן מכה וזה נשבר", כתב אחד החיילים בדרגת רב"ט לחברו בהודעת וואטסאפ, "או שמשחקים עם המפסק עד שהוא יוצא או מפסיק לעבוד ובלי מזגן אי אפשר לנסוע. זה הורס את מערכת החשמל ברכב. הבאתי לו מכה והכנסתי אותו לא טוב ואז הרכב לא מניע".

אותו רב"ט ד', הנאשם המרכזי בפרשה, הודה בחקירתו במצ"ח כי התקלות התרחשו במהלך הסיורים והוא למעשה הגה את התכנית הזדונית הזו. "זה קרה ארבע או חמש פעמים בתדירות של פעמיים בשבוע", הסביר ד' לחוקרים, "זה היה הרעיון שלי ולעיתים החיילים האחרים עשו כמוני".

חוקרי מצ"ח שתפסו את הטלפונים של שלושת החיילים חשפו את ההתכתבויות המפלילות שהובילו למעצרם ולהגשת כתבי אישום חמורים נגדם לבית הדין הצבאי שבקריה.

לאחר שהחוקרים "עלו" על מעשיו של החייל והציגו לו את ההתכתבויות, הוא החליט להודות במעשיו וכי היה מדובר בדבר מכוון ושיטתי. לדבריו, חלק מהסיורים התבטלו בעקבות התקלות שהוא וחבריו גרמו לכלי הרכב, כשבכמה מקרים הרס את הקלאץ' ובמקרה אחר את הגיר.

רב"ט נ' שנאשם באותו תיק העיד במצ"ח: "ד' הוא זה שהביא לנו את הרעיון לשרוף את הקלאץ'". סמל א' שנאשם בפרשה הוסיף: "הוא (הכוונה ל-ד') גרם לתקלה במזגן והשבית את הרכב". התקלות אירעו בכלי רכב מבצעיים מסוג 'דוד' - רכב מבצעי ממוגן.

מצ"ח (צילום: באדיבות-במחנה)
חקירת מצ"ח | צילום: באדיבות-במחנה

"שמעתי את ד' אומר שהוא חושב להשבית רכבים על מנת למנוע סיורים", העידה לוחמת ביחידה, "ידעתי ש-ד' ושני החיילים האחרים גורמים נזק לכלי הרכב למטרה הזו. חיילים שיצאו איתם לסיור סיפרו על כך".

סמל א' שהפליל את ד' ציין, כי הוא נהג ללחוץ על הגז והקלאץ' באותו זמן על מנת שלא ייצאו לסיורים. "הוא אמר לי את זה בשיחה בינינו", טען א', "הוא עשה את זה בתדירות של פעמיים, שלוש בשבוע".

קצין בכיר ביחידה בדרגת רס"ן גילה, כי כמות התקלות שהיו בכלי רכב היו גבוהות מאוד באותה יחידה לעומת אחרות. חוקרי מצ"ח הבינו שלא מדובר בתקלות רגילות או בבלאי של חלקים, אלא במעשי זדון.

כך למשל הם איתרו הודעת וואטסאפ ששיגר ד' לחברו: "יש לי בשורה משמחת בשבילך. יש לי דרך להשבית את ה'דוד' לשלושה ימים. אני לא ילד אחי יש לי ידע בכלי רכב. תהיה מוכן להשבתה. יצא לי טוב שהשבתתי אותו עכשיו". בעקבות מעשיהם נלקחו כלי הרכב לתיקון והשבתת הסיורים פגעה בפעילות המבצעית שבאחריות היחידה.

"זו פרשה חמורה מאוד", טוען גורם צבאי, "מדובר בפעילות שנועדה לאבטח יישובים באזור בעל סיכון ביטחוני גבוה מאוד כשמטרת הלוחמים היא לסכל פיגועי טרור". קצין בדרגת רס"ן סיפר במצ"ח על הסכנות בהצתת הקלאץ'. "שריפת הקלאץ' יכולה לגרום לשריפת האסבסט בגג כלי הרכב ולשריפת כלי הרכב כולו על החיילים", העיד הקצין במצ"ח, "נעשה פה משהו מסוכן מאוד".

סמח"ט הגזרה, עידן ורניק ציין בעדותו במצ"ח את הנזק שנגרם מהשבתת כלי הרכב שחובלו על ידי הנהגים. "מבחינה מבצעית זה אומר שאי אפשר לצאת להגן על היישובים וזה פוגע בביטחון התושבים. השבתת כלי הרכב מעלה את הצורך לשלוח כוח סיוע, מה שמוסיף ומערים משימות נוספות על היחידה ומגביל את יכולת ההגנה על הצירים, הקפצה לאירועים ושמירה על ביטחון מדינת ישראל".