חיל האוויר האמריקאי ביקש מהקונגרס אישור רכש של 72 מטוסי קרב בכל שנה, החל מ-2024. בכירי החיל אמרו שמדובר בכמות מטוסים הנדרשת כדי לחדש את הצי הקרבי שלהם ו"להוריד את הגיל הממוצע" של מטוסי הקרב.

כבר שנים דורש חיל האוויר האמריקאי 72 מטוסי קרב חדשים בכל שנה. בקשה שלא אושרה ושגם לא התעקשו עליה. כעת, אמרו בכירי החיל, הדבר נדרש זאת משום שלא יהיו מספיק מטוסים חדשים כדי להחליף מטוסי קרב מזדקנים שיוצאים מהשירות, כמו ה-F-15C.

הצעת התקציב האמריקאי לשנת 2024 שפורסמה בחודש מרץ מלמדת על שינוי המגמה והכוונות של חיל האוויר האמריקאי. הבקשה במסגרת התקציב כוללת מימון לרכש של 48 מטוסי F-35A חדשים ו-24 מטוסי F-15EX.

"לא בקשה חד פעמית"

גנרל ריצ'רד מור, מנהל תכניות הרכש בחיל האוויר באמריקאי, אמר שהבקשה לא תהיה "דבר חד פעמי" בשל שינוי האסטרטגיה שלו לתכנון התקציב. "השנה, לראשונה מאז שאני בעסק הזה, יש 72 מטוסי קרב חדשים בתקציב של חיל האוויר", אמר מור. "אנחנו מאוד נרגשים מזה. אני חושב בהחלט שנראה את זה שוב".

בעוד שחיל האוויר האמריקאי רוצה להפוך את זה למגמה ולבקש 72 מטוסי קרב חדשים בכל שנה, גנרל מור אומר שחלק מזה תלוי ביכולות ייצור מטוסי ה-35-F חמקן. גנרל מור הוסיף שחיל האוויר האמריקאי "מתכנן כעת לקנות בסך הכל 104 מטוסי F-15EX, כאשר ה-24 הסופיים מתוכננים להתבקש בשנת התקציב של 2025". בנוסף בכוונתם לרכוש 48 מטוסי 35-F חדשים בכל שנה עד 2028.

מטוסי הקרב (צילום: Tech. Sgt. John Raven/AF)
מטוסי קרב F-15X של חיל האוויר האמריקאי בפעולה | צילום: Tech. Sgt. John Raven/AF

הצעת התקציב מראה כיצד חיל האוויר האמריקאי מתכוון לעדכן את הצי הקרבי שלו ביכולות עתידיות כדי להתמודד עם סין במלחמה עתידית אפשרית. ולמרות מצבם, גם עם הרוסים.

חלק מהתקציב אמור להגיע גם מכך ש-32 מטוסי F-22A בלוק 20 יחסכו כ-2.5 מיליארד דולר על פני חמש שנים. כסף שבכוונתם להעביר לפיתוח ורכש של מטוסי קרב מדור 6. "ברור לנו שכדי להגיע לתחילת עד אמצע העשור הבא עם כוח שיכול לנצח, אנחנו צריכים להגיע למטוס קרב מהדור השישי", אמר גנרל מור.