ירין שטרן (צילום: צילום ביתי)
שואף להכי טוב שאפשר. ירין שטרן | צילום: צילום ביתי

רב"ט ירין שטרן (19), נראה כמו תלמיד תיכון מבית טוב. קשה לדמיין שמדובר בנהג מרוצים בפורמולה 3 עם הישגים רבים מאחוריו, שמבלה שעות רבות כל יום בנהיגה במהירויות מטורפות.

בשביל שטרן מדובר במשהו טבעי, שהעסיק אותו חלק ניכר מחייו. "מגיל שש-שבע אני זוכר את עצמי מתעסק עם מכוניות מרוץ וצופה בתחרויות פורמולה 1. זה חיידק שנדבק, חודר לוורידים ולא מרפה. יש בזה הרבה דרייב, ריגוש, האדרנלין זורם בטירוף בכל הגוף".

כבר בילדותו קרא כתבות וספרים על איירטון סנה, נהג המרוצים הברזילאי שנהרג באחד ממרוצי פורמולה 1, על ניקה לאודה האוסטרי ונייג'ל מנסל שחרכו את המסלולים והפכו לאגדה בחייהם. דמויות אלו ריתקו אותו מאוד והובילו למסקנה שזה מה שהוא רוצה לעשות כשיהיה גדול. היום, הוא מעריץ את אלוף העולם פרננדו אלונסו. "אני זוכר שנסענו כל המשפחה לטיול שורשים בהונגריה וההורים לקחו אותי לתחרות מרוצי פורמולה 1, התרגשתי מאוד. מה שהדליק אותי זה רעש המנועים. הייתי יושב שעות מול מסך הטלוויזיה ורואה את התחרויות שבהם השתתפו כל הנהגים הגדולים בעולם. התמכרתי לזה והבנתי שזה מה שאני רוצה לעשות", הסביר.

בגיל 11 התחיל להתחרות בתחרויות קרטינג וזכה באליפות ישראל ארבע פעמים. המורים בבית הספר וההורים תמכו ועודדו אותו והוא המשיך לקצור הישגים ולהתקדם באופן מסחרר לעבר היעד כשהוא משאיר אבק למתחריו. בגין 17, בין בחינות הבגרות ולאחר שעבר שורה של מבחני כשירות, הוא התחרה לראשונה בחייו במרוצי פורמולה 3, ענף ספורט המאופיין בעלויות גבוהות מאוד ושבעלי הון לא ממש עומדים בתור כדי לסייע לו כלכלית. בתקופה ההיא, חבריו לספסל הלימודים הדביקו לו את הכינוי "פורמולה שטרן".

כמו שאר חבריו, גם הוא הגיע לשלב של הגיוס לצבא. בהליך הסדור בחוק, הוא הוכר על ידי משרד התרבות והספורט כספורטאי מצטיין ושובץ בתפקיד שיאפשר לו להמשיך לעסוק בספורט שהוא כל כך אוהב ולייצג את ישראל. את המחיר שבצד העיסוק הזה הוא זוכר היטב. "זה ספורט יקר מאוד. יש במהלך השנה תחרויות רבות בחו"ל, אימונים שבועיים וההוצאות רבות. ההורים תומכים בי ועוזרים. אחרת, היה קשה מאוד לממש את החלום שלי. הייתי צריך לתמרן בין מבחני בגרות ולימודים לתחרויות וזה ממש לא קל", שטרן משחזר, "החברים בתיכון עזרו לי מאוד וגם המורים, אבל פספסתי בחינות ואצטרך להשלים אותן מאוחר יותר. בלי התמיכה של החברים, ההורים, המורים והמפקדים בצבא לא הייתי מצליח להגיע לאן שהגעתי, זה היה בלתי אפשרי".

ירין שטרן, ממשיך בהתקדמות (צילום: foto  speedy , ספורט 5)
תומך בהחזרת שלושת הנערים מהשבי | צילום: foto speedy , ספורט 5

השנה הראשונה שלו במסלולי פורמולה 3 הייתה מוצלחת ביותר. הוא נבחר לרוקי השנה, הנהג הצעיר המצטיין של השנה. בתחילה, נהג בקבוצת הספרדית אמיליו דה ויוטה והשנה עבר לקבוצה המתחרה הנחשבת לאחת הטובות בעולם: TEAM WEST-TEC. בחודשים האחרונים, סיים ארבעה מרוצים במקום השלישי ובארבעה לא הגיע לקו הסיום עקב תאונות ותקלות שאירעו לו. כעת הוא מדורג במקום החמישי ושואף לסיים את העונה במקום השלישי המכובד.

מבחינתו, לנהג מרוצים חייבות להיות כמה תכונות כדי שיוכל להגיע לפסגה העולמית: ריכוז- להיות מפוקס כל הזמן, ריגוש אין סופי, תשוקה, הרבה תשוקה וכמובן משמעת אימונים. "זה כמו לנהל רומן עם בחורה. אם אתה לא אוהב אותה, לא משקיע ואין לך תשוקה, זה יסתיים בכישלון חרוץ", הוא אומר. "אני מתאמן יומיים בשבוע וזה לא קל לשלב בין צבא לאימונים ותחרויות. יש לי בשנה 90 ימי חופשה מהצבא לתחרויות ואימונים וזה עוזר מאוד", הדגיש.

למרות אסונות רבים שהתרחשו לאורך השנים על מסלולי המרוצים, שטרן לא חושש לרגע שיקרה לו משהו, נהפוך הוא. "זה ספורט די בטוח. אני ממש לא מודאג מכלום. אני מפוקס כולי במשימה. המסלולים יותר בטוחים מבעבר. תקני הבטיחות הוחמרו. תאי הנהגים עשויים מחומרים קשיחים שמגנים היטב על הנהגים", הסביר שטרן בחיוך, "יותר מסוכן מבחינתי לנהוג בכבישים בארץ מאשר במסלול מרוצים. באחת התחרויות נכנסתי לקיר בטון מוגן במהירות של 170 קמ"ש ולא קרה לי כלום. אני נוהג בסיבובים במהירות של 250 קמ"ש ולא חושב לרגע שיקרה לי משהו. אתה רוכש מיומנות עם הזמן איך להימנע מתאונות ולמנוע תקלות במהלך התחרות".

נושא באירופה את דגל ישראל, לא מספר שהוא חייל

בתחרויות השונות באירופה, הוא מייצג את ישראל, נושא את דגל ישראל מתנוסס, אבל את עצם היותו חייל הוא מעדיף להצניע. "אני לא מדבר על זה שאני חייל כי זה עניין מאוד רגיש באירופה. אני גאה בכך שאני ישראלי ובאחת התחרויות בעיר חרז שבספרד אפילו הצטלמתי עם כרזת תמיכה בשלושת הנערים שנחטפו על ידי חמאס. בתחילה, מנהלי החברה בה אני מתחרה חששו מכך שזה יעורר בלגן בקרב הקהל המקומי, אבל החלטתי ללכת עם הלב ולהצטלם על המסלול עם כרזת התמיכה. האירוע הזה זכה לסיקור גדול ומספר כלי תקשורת, בהם ערוצי טלוויזיה, ראיינו אותי בעניין. ראיתי חובה לעשות את זה".

באחת התחרויות הוא זכה להתעמת עם נהג מרוצים צרפתי שקילל אותו בגלל שהעז לערער על כך שביצע עבירה במהלך התחרות דבר שהוביל לפסילתו. "זה היה האירוע היחיד שנתקלתי בו בשנאה כלפיי כישראלי. הנהג הצרפתי זעם עליי שהבאתי לפסילתו בגלל עבירה שביצע. בסיום התחרות אמר לי בעצבים, "Fucking Jewish" (יהודי מסריח). זה היה ממש לא נעים, אבל ממשיכים הלאה", שחזר שטרן.

עד סוף השנה נותרו לו עוד שישה מרוצים, אבל בין לבין הוא פוזל לכיוון הפורמולה 1. "המטרה שלי היא להתברג בין שלושת המקומות הראשונים. זה קשה, אבל אפשרי. במקביל אני מקווה שאצליח להצטרף לאחת הקבוצות בפורמולה 1 ולהגשים את החלום", אומר שטרן.

ומה קורה כששטרן עולה על רכ פרטי? "אני נוהג בארץ על פי החוק, לא מסתבך עם החוק. לאיפה יש לי למהר?", אומר שטרן בחיוך בדרך לעוד תחרות בחו"ל. ואיזה עוד פסגות הוא חולם לכבוש? "אני מת להתחרות במסלולים במסלולים הכי טובים בעולם. זה חלום שאני מאמין שאגשים אותו".

ירין שטרן, פתיחה יפה (צילום: אתר יורופורמולה) (צילום: foto  speedy , ספורט 5)
מרגיש יותר מטוח על המסלול מאשר על הכבישים בישראל | צילום: foto speedy , ספורט 5
>> "רציתי להיות קרבית בכל מחיר": הכירו את הקצינה היפנית ממג"ב