הדחה כואבת מקורס טיס: אחרי שהתבשרנו על קיצוץ במספר מטוסים וסגירת טייסות בחיל האוויר, התבשרו חניכים בקורס טיס על הפסקת השתתפותם בקורס. כפי שנודע לאתר פז"ם ההדחה היא על רקע הקיצוצים בתקציב הביטחון ולדברי גורם בחיל האוויר, "גם בגלל פקק שנוצר בדרגות הסרן ורס"ן מאז שהאריכו את קורס הטיס והקבע".
"התקבלה החלטה מאוד קשה ולא פשוטה, החלום שלהם ברור לי, אבל בסופו של דבר אנחנו במערכת צבאית שיש לה את הדרישות שלה", מסר גורם באקדמיה לטיס. "חשוב להגיד שלא כל מי שהודח היה מסיים את הקורס אבל כן מאוד ייתכן שאם היינו שנה או שנתיים אחורה אותם חניכים היו מסיימים. אבל עדיין בסופו של דבר חשוב להדגיש, וזה צריך להיות ברור, שהשארנו את הטובים ביותר".
עוד מוסיף הגורם, טייס בעצמו: "הסברנו לחניכים את סיבת ההפסקה של השתתפותם ובשום שלב הם לא נשארו בערפל. כל אחד מהחניכים האלה קיבל הספר פרטני ופרטי ומי יודע אולי תהיה לחלק מהם הזדמנות לחזור בקורס הבא. מבלי להיכנס לסד"כ מהקורסים הבאים יהיו פחות חניכים ופחות מסיימים, אני מניח על פי דרישות הצבא".
מנגד, החניכים שהודחו מספרים שהרגישו שמתחמקים מהם. "זה נפל עליי בבום. אני חושב שהייתי טוב אבל לך תדע", סיפר אחד החניכים שהודחו בעקבות הקיצוץ. "למרות השיחה אני לא חשבתי ואף אחד לא אמר לי שזה בגלל הקיצוץ. אני חייב להגיד שהרגשתי שלא נוח להם והייתה סוג של התחמקות". עוד אמר החניך המודח, "ברור שזה היה חלום ילדות שלי והתחושה מאוד קשה. אני מקווה לחזור איכשהו ולסיים, דווקא שם לימדו אותי לא לוותר ולא להתייאש אז אני אדאג לזה".
"זה לא נכון שהסבירו לנו שזה בגלל הקיצוץ ואם כן אז זה עוד יותר מבאס", מוסר חניך נוסף שהתבשר על הפסקת השתתפותו בקורס. "אני לא רוצה להתבכיין אחרי מה שקרה אבל אני חושב שכן הייתי מצליח לסיים. זה לא נעים אבל להגיד את האמת גם לא סוף העולם. אם אני לא מצליח לחזור לקורס אז ננסה ללכת למקום איכותי ותורם".
דבר נוסף שעלה בעקבות ההדחה המדוברת זה שבחיל האוויר נוצר פקק של דרגות זוטרות. "בעקבות הארכה של הקורס וגם שרות הקבע נוצר פקק של סרני ורבי סרנים", הסביר גורם בחיל האוויר. "מדובר בבעלי דרגות שאין להם לאן להתקדם ואני בטוח שזה גם משפיע על האדם. המצב הזה יחד עם הקיצוץ הביא להחלטה הזו שהתקבלה אחרי עבודת מטה מאוד מסודרת".
טייס ותיק: "זו טעות גדולה. אנחנו עלולים להישאר בלי טייסים"
נזכיר שבמסגרת תכנית תעוזה הוחלט על קיצוץ של ארבעה מיליארד שקלים. הקיצוץ לא פסח על החיל האסטרטגי של צה"ל, שנאלץ לסגור טייסות מטוסים ישנים ולאחד טייסות אחרות. בין הטייסות שאוחדו היו טייסות הקוברה וטייסות ההרקולס. בנוסף חיל האוויר הוציא משרות מטוסי קרב בהם 20 מטוסי F-16A אותם תנסה ישראל למכור יחד עם פלטפורמות נוספות. נראה שהקיצוץ במספר טייסי העתיד לא יהיה הבשורה האחרונה שנקבל במסגרת תכנית תעוזה של צה"ל.
טייס ותיק בחיל האוויר שמשרת כיום בתפקיד מטה ביקש להזהיר מפני המהלך. הוא הסביר כי "לוקח זמן להכשיר טייס. אז עכשיו יש קיצוץ אבל בשנים הקרובות ייכנסו לחיל מספר פלטפורמות חדשות וצוות אוויר לא בונים ביום אחד. כל המהלך הזה זה טעות אחד גדולה ואתה יודע מה, אני לא בטוח שבאמת הייתה חשיבה עמוקה ומסודרת לפני ההחלטה. ה F-35 צריך להגיע, מטוסי תובלה חדשים והמטוס-מסוק (ה-V-22, ש.ל.). מי שיטיס אותם יהיו טייסים ותיקים אבל מי יהיה בטייסות מהם יבואו אותם אלה שיעברו הסבה? במידה, וזה אולי, אבל במידה ויהיו חסרים טייסים אז זה יהיה לשנים ארוכות כי טייס צריך לעבור לא מעט הכשרות עד שהוא הופך מבצעי".
תגובת דובר צה"ל: "בעקבות היערכות לתכנית הרב שנתית "תעוזה", ממנה נגזרו התאמות נדרשות בהיקפי כוח אדם בחיל, גם בקורס הטיס בוצעו ההתאמות הנדרשות שכללו צמצום במספר החניכים והסתה של חלקם למערכים אחרים בחיל".