צה"ל יצא לאחרונה בקמפיין חדש שמטרתו לעודד חיילים לנהוג באחריות במהלך סופי השבוע: הקמפיין יפעל במהלך החודש הקרוב ויפנה לחיילים במדיות השונות, ברשתות החברתיות, דרך ה-WhatsApp וכמו כן במודעות בפאבים ואתרי בילוי. "אנחנו פונים לחיילים גם בתוך הצבא וגם מחוץ לו באופן שמעודד אותם להתנהג באחריות, בבגרות ובשכל ישר. אנחנו לא טומנים את הראש בחול, אנחנו רק רוצים להדריך אותם לעשות את זה בצורה נכונה", אומר לאתר צה"ל אל"מ עודד בר מעוז, ראש מחלקת בטיחות ובקרת איכות (מבק"א) שמובילה את הקמפיין. הקמפיין כולל בין היתר, סרטונים בהם מצולמים סלבס שמברכים את החיילים ומבקשים מהם לבלות באחריות, כמו הזמר עידן עמדי בסרטון הבא:

בצה"ל מבהירים כי מטרת הקמפיין היא לא לעודד חיילים שלא לבלות – אלא לעשות זאת באחריות. "השגרה של החיילים שלנו תובענית ואינטנסיבית. לכן, חשוב לנו שכאשר הם נמצאים בבית, ההתאווררות וירידת המתח לא תביא לנפגעים", מוסיף אל"מ בר מעוז. הקמפיין נוצר לאור הנתונים המדאיגים המצביעים על כך שמספר התאונות המסתיימות במוות של חיילים גבוה יותר בתאונות המתרחשות בזמן חופשה, מאשר במסגרת הצבא: בשנת 2014 נהרגו 9 חיילים במהלך חופשה מהצבא ו4 חיילים בזמן הצבא ובשנת 2015 נהרגו 5 חיילים במהלך חופשה לעומת 3 במהלך ימי השירות. אל"מ בר עוז מבהיר כי האחריות על החיילים לא נגמרת ברגע היציאה מהש"ג, אלא נמשכת גם במהלך חופשת סוף השבוע.

>> מכורים לפז"ם? כך תקבלו את הידיעות ישר לסלולר

הגולשים מתחברים קצת פחות

הקמפיין נפתח בסרטון שהופק במיוחד והועלה לעמוד הפייסבוק הרשמי של צה"ל. עד כה, הסרטון זכה לכמעט 150 אלף צפיות, כאשר חלק מהגולשים ללא ספק פחות התחבר לקמפיין, וחלק גדול מהם בכלל לא התייחס למטרה שלשמה נוצר הסרטון ועסק דווקא בחיילים שמשתתפים כניצבים בסרטון. "סונוורתי מרוב זה שאין כמעט אנשים בעלי גוון עור כהה בכלל", מגיב אחד הגולשים. "בתור צבא העם, שכחתם כנראה שבצה״ל יש חיילים מזרחים, דתיים, אתיופים, רוסים, דרוזים, ועוד מגוון רב שלא בא לידי ביטוי בקליפ שלכם", מגיב גולש אחר.

ביקורת נוספת שהופנתה כלפי הקמפיין עסקה בהקצאת המשאבים, השגויה לטענת חלק מהגולשים, וכמו כן גם להיעדר פתרונות תחברותיים בכדי לתת מענה אמיתי לבעיה: "רק בצה"ל מרימים הפקה כזאת ויש תקציב, אבל עדיין הציוד הוא משנות ה-70", כותב הגולש ניר. "אולי במקום לקחת שנייה של מחשבה, קחו שנייה לסדר לצעירים תחבורה ציבורית נורמלית בסופ"ש שלא יצטרכו לנהוג שיכורים?", מוסיף המגיב אמיר. הסטנדאפיסט בוב זאבי מתח גם הוא ביקורת על הקמפיין בעמוד הפייסבוק שלו כשפרסם את הפוסט המתריס הבא: "ישנם בנים ישנן בנות / יוצאים כל כמה שבועות / ולא יכולים להרשות למונית / אז הם דופקים את המכונית / ואין אוטובוסים / מי אשם החיילים של צבא השם / אז איך נפתור ת'בעיה / שמגזימים עם השתייה / במקום פתרונות של תחבורה / נוזפים בהם - "לשתות זה רע".

אז מה דעתכם – קמפיין חשוב או בזבוז משאבים?