בהמשך לדיווחים מהתקופה האחרונה על העברת מטוסי קרב שבדיים לאוקראינה, בשטוקהולם כבר החלו לבחון את האופן המעשי של התרומה ונראה שהמהלך הזה, הוא רק עניין של זמן. גורמים רשמיים בשבדיה החלו לבחון כיצד העברה של מטוסי ה-JAS-39 "גריפן" תשפיע על יכולתה של שבדיה להגן על עצמה, ובאיזו מהירות ניתן יהיה להחליף את המטוס שימסרו לאוקראינה במטוסים חדשים.

מהדיווחים עולה שקייב מעוניינת לקבל את מטוס הקרב השבדי, ומחפשת לקבל סד"כ של טייסת אחת לפחות, ההערכות הן 16 עד 18 מטוסי קרב מתוצרת "סאב" השבדית. הכוונה היא להעביר להם מטוסים מסוג JAS-39 מדגמים C ו- D אותם חיל האוויר השבדי מחליף בדגמי ה- E החדשים והמתקדמים יותר, שעדיין לא נכנסו לשירות מבצעי.

מטוס הקרב המתקדם של שבדיה (צילום: MANJUNATH KIRAN/AFP via Getty Images)
מטוס הקרב JAS-39 גריפן מתוצרת שבדיה | צילום: MANJUNATH KIRAN/AFP via Getty Images

בשבדיה בוחנים האם ניתן יהיה להקדים את הכניסה לשירות ומבצעיות של הדגם המתקדם, כדי שיחליפו את המטוסים שימסרו לאוקראינה ולא יהיה פער בהגנה על שמי המדינה. בעוד שההחלטה השבדית צפויה להיות קרובה מאוד, כפי שעולה מהפרסומים שם, יישום בפועל של כל העברה אפשרית ייקח הרבה יותר זמן. צבא שבדיה יבדוק את משמעות מסירת המטוסים עד חודש נובמבר לפחות. בין השאר משום שבמסגרת התהליך, הממשלה והפרלמנט יצטרכו להצביע על כל החלטה באופן רשמי.

המשמעות היא  שמטוסי "גריפן" שבדים יוכלו לטוס מעל אוקראינה, אפילו בקיבולת מצומצמת מאוד, לא לפני קיץ 2024. אם כי זה יהיה תלוי גם בהתקדמות בהכשרת הטייסים והתחזוקה. מדובר בתאריך יעד רחוק יחסית. אולם האוקראינים פועלים בראייה ארוכת טווח, מתוך הבנה שהמלחמה לא צפויה להסתיים בקרוב וגם, בונים כוח ליום שאחרי המלחמה.

המטוסים מסוג JAS-39 מתאימים לחיל האוויר של אוקראינה גם בגלל הביצועים הטובים שלהם, והיכולת לשאת חימוש מערבי. לא פחות חשוב מכך, זהו מטוס שמיועד לפעול מבסיסים מאולתרים ולבצע המראות ונחיתות קצרות מכבישים, כך שניתן לפרוס אותו ככמעט בכל מקום במדינה, ולא רק בבסיסי חיל אוויר גדולים.

זלנסקי ומטוס הקרב (צילום: Sean Gallup/Petter Nilsson/Getty Images )
נשיא אוקראינה זלנסקי, מטוס הקרב השבדי גריפן | צילום: Sean Gallup/Petter Nilsson/Getty Images

הדגם הראשון של מטוס הקרב הזה נכנס לשירות באמצע שנות ה-90, מאז עבר שדרוגים רבים. מדובר במטוס קרב מדור 4.5 שמגיע למהירות מקסימלית של 2,400 קמ"ש, טווח רדיוס קרבי של כ-800 ק"מ ומסוגל לשאת 6 טון חימוש מגוון.

על פי "סאב" היצרנית למטוס יכולות תמרון "נדירות" ושלל מערכות אלקטרוניות מתקדמות, שבעיקר הן הופכות אותו למטוס קרב איכותי ויעיל. אחד מהיתרונות הגדולים שלו זו היכולת להמריא ולנחות ממסלולים קצרים, כולל כבישים רגילים, ולהתחמש במהירות. דבר המשפר משמעותית את יכולת השרידות של המטוס, במקרה והאויב תוקף את שדה התעופה.