מסוק חיל האוויר שהתרסק בערב יום שני מול חופי חיפה הוא היורוקופטר AS-565 "עטלף", השייך לטייסת 193 "מגני המערב" המופעלת בשיתוף עם חיל הים.
הטייסת מוצבת בבסיס חיל האוויר רמת דוד ומסוקי העטלף שלה פועלים גם מהמנחתים של ספינות הטילים בחיל הים. מטרתו העיקרית של המסוק לבצע סיורים ימיים כשהוא מאריך את טווח הגילוי של הספינות, יכולת זיהוי מטרות כמו גם חילוץ ימי, אספקה ועוד.
צוות מסוק עטלף מונה בדרך כלל שלושה: טייס, טייס משנה וקצין סיוע מוסק (קס"מ), שהוא קצין חיל הים בוגר קורס חובלים בעל הסמכה לתפקיד. המסוק נמצא באחריות חיל האוויר אולם מופעל על ידי חיל הים.
מסוקי העטלף הראשונים הגיעו לחיל האוויר ב-1996, אז החליפו את מסוקי הדולפין. העטלף עברו התאמות לשירות בצה"ל, בין השאר מדובר במערכות הגנה ומערכות איסוף ותצפית לצורך ביצוע המשימות שלהם במסגרת טייסת 193. שנה אחרי הגעתם, מסוקי העטלף הוכרזו מבצעיים על ידי חיל האוויר והים ומסוקי הדולפין הישנים יצאו משרות ונמכרו.
לאורך השנים מסוקי הטייסת ביצעו מגוון רחב של משימות, למעשה בכל מקום שבו היה סטי"ל ישראלי היה גם מסוק עטלף. מסוקי העטלף השתתפו במבצעים רבים בהם ללכידת ספינות נשק שנתפסו על ידי שייטת 13 כשהיו בדרכן להבריח אמל"ח לעזה וללבנון.
במלחמת לבנון השנייה מסוק עטלף נפגע כשטיל פגע בספינת הטילים אח"י חנית. באירוע הזה נהרגו ארבעה חיילים, שניים מהם אנשי טייסת 193 רס"ר דב שטרנשוס, ששימש מכונאי מוטס בטייסת, וסמ"ר טל אמגר שהיה טכנאי אוויוניקה בטייסת. מסוק העטלף שהיה על המנחת ברגע פגיעת הטיל ספג נזק קשה והוחזר לשירות אחרי שיקום ארוך בשנת 2008.
למסוק יש רקורד בטיחות מעולה בחיל האוויר. מיד לאחר האירוע הנוכחי, תוך כדי החילוץ, אנשי חיל האוויר כבר החלו בחקירה לבדיקת נסיבות התאונה וגבו עדויות מעדי ראייה. העטלף נמצא בתהליך סיום שירות ויוחלף על ידי מסוקים מסוג סיהוק שנרכשו מארה"ב, הדגם הימי של הבלאק הוק.