צילום: דובר צה"ל עריכה: ספיר עמר פוסט: סטודיו mako

אמצע הלילה בבהל"ץ. בתוך השקט של הלילה הצונן בצוקי עובדה הבסיס מתעורר לחיים באשמורת ראשונה ומתחיל הגיבוש ליחידת העלית של חיל ההנדסה.

"הגיבוש עדיין מתנהל. אנחנו באמצע שלו", אומר סא"ל זקי יפת, מפקד בית הספר להנדסה קרבית ביום הראשון למיון אחרי לילה ארוך. "התכלית של השבוע הזה זה למיין את הלוחמים המתאימים ביותר ליחידת יהל"ם. במסגרת המיון הלוחמים נמדדים בהרבה משימות ארוכות וקצרות שבאות לאתר את התכונות הדרושות מלוחמים בסוג כזה של יחידה: פיזיות, כוח, מהירות, נשיאת משקלים ועוד". לדברי זקי, המיון כולל גם משימות שבוחנות את האתגר המנטלי שיכולות לעמוד בפני הלוחם: אי ודאות, תנאים קשים וההכרח של עבודה בקבוצה.

"מה שמייחד את יהל"ם ואת חיל ההנדסה, זה החלק האחרון של המיון: משימות שבוחנות את המיומנויות הטכניות והקוגנטיביות של הלוחם", הוא מסביר. "לוחם ביהל"ם נדרש להיות אדם חושב שמיישם את זה ביכולות טכניות מורכבות". חיל ההנדסה ידוע כחיל שהלוחמים בו נדרשים ללמידה של חומר טכני רב שמשמש אותם בסופו של דבר בשטח, מה שקורה ביתר שאת גם ביהל"ם. "חלק מהמיונים זה להרכיב ולפרק מנגנונים מסוימים שהם רואים בפעם הראשונה. זה משהו שיכול לדמות לוחם ביהל"ם שצריך לדעת להתמודד עם פצצות מסוגים שונים".

המיון ליהל"ם מתרחש באופן מסורתי בשבוע הרביעי לטירונות בחיל ההנדסה הקרבית, למתמיינים ניתנת התרעה מראש על הגיבוש בכנס שמתקיים לפני הגיוס וכן כבר ביום הגיוס. "אחת מהתכונות של המדבר זה שינויי האקלים. בחורף מאוד קר ובקיץ מאוד חם. במיון קיץ, המיונים הם בשעות הלילה כשאפשר למיין את הלוחמים בלי לסכן אותם. בחורף עושים את כל זה בשעות היום", זקי מסביר על הבחירה לקיים את המיונים בשעות הלילה.

את המיון הזה עברו רק כמחצית מהניגשים וכמו שאומר זקי, אין עוד הזדמנות לעבור. כשאנחנו מתעקשים, הוא מספר שלמי שיסיים את הטירונות בהצטיינות, תינתן ההזדמנות לגשת לראיון אצל מפקד יהל"ם ולהתקבל ליחידה.

לאלו שעברו את המיון וגם לאלו שלא, אנחנו מאחלים שירות קל ובטוח!

לפרטים על כל הגיבושים בצה"ל, כנסו לגיבושון

>> לקראת יום סיירות: המדריך המלא