שיירות לוגיסטיות הם כאב ראש לכל צבא שצריך לתספק את המסגרות הלוחמות בחזית. כל גדוד דורש ציוד רב, כשאם ניקח לדוגמה את מרכז ההובלה של צה"ל, מדובר בגוף שגומע מרחק של 43,000 ק"מ ביום. השיירות האלו צריכות להגיע כמה שיותר קרוב לכוח הלוחם, כשעל כל משאית כזאת יש בדרך כלל נהג ומלווה.

כעת, הודיעה חברת "Robotic Research LLC" שהשלימה עבור צבא ארה"ב ניסוי ייחודי בשיירת משאיות רובוטיות ללא נהג, בעיקר בכל הקשור ביכולת לנסיעה לאחור.

"כל מי שנהוג במשאית כבדה עם נגרר יודע כמה קשה להפעיל אותה", אמר אחד מבכירי החברה." בטח כשהוא צריך להסתובב לאחור בגלל דרך ללא מוצא או כל סיבה אחרת. המערכת האוטונומית עשתה את זה בקלות, מהירות ופשטות. יותר מהר מכל נהג מיומן".

בניסוי האחרון נבחנו כמה מקרים בהם שיירה צריכה לחזור לאחור אבל אין לה אפשרות לבצע פניית פרסה והמשאיות צריכות לנסוע לאחור במהירות ובתיאום, מה שכאמור בוצע בהצלחה.

המטרה היא לסכן פחות חיי חיילים ונהגים וגם לחסוך בכוח אדם. "היכולת הרובוטית תביא לכך שניתן יהיה להגיע לחיילים בחזית מבלי לסכן חיי אדם. היא פותרת כמה בעיות. מדובר בצעד משמעותי".

האמריקאים זוכרים היטב איך גם במלחמת המפרץ הראשונה וגם בשנייה, שיירות שטעו בדרך נפגעו וחיילים נהרגו ונפלו בשבי. המערכת הרובוטית תמנע טעויות ניווט ותמנע סיכון חיילים.

ארה"ב מדווחים כי הפרויקט החל בשנת 2018 כאשר עד היום כמאה משאיות עברו הסבה לכלי רכב רובוטי. נכון להיום הצבא האמריקאי השקיע כ-50 מיליון דולר בניסוי שאמור להסתיים ב-2021 כאשר הערכה כבר היום שהצבא ירכוש מאות רבות של משאיות אוטונומיות.

מבצע הקורונה של צבא ארה"ב  (צילום: Spencer Platt/Getty Images)
אספקה לחיילים בלי לסכן חיים. צבא ארה"ב | צילום: Spencer Platt/Getty Images