מסוק ה-CH-53K של חברת סיקורסקי-לוקהיד מרטין סיים לאחרונה סדרה של ניסויי טיסה מוצלחים. באחרון שבהם הגיע המסוק למהירות של 170 קשר (315 קמ"ש), וזה כשהוא ממש לא מגיע לשיא היכולת שלו. מדובר במסוק תובלה כבד, מסוק העתיד של צבא ארה"ב, והמארינס כבר הודיעו על הזמנה של 200 יחידות ממנו. גם בחיל האוויר שלנו עוקבים אחרי הניסויים שלו, כי הוא נחשב כמועדף להחלפת מסוקי היסעור (CH-53) הוותיקים שטסים פה מאז סוף שנות ה-60.

מסוק ה-CH-53K המריא לטיסת הבכורה שלו ב-27 באוקטובר 2015 ומאז הוא עובר סדרת ניסויים נרחבת שבודקת את המנועים החדשים, את מערכות הטיסה ואת מעטפת הביצועים שלו. נכון להיום נראה שבלוקהיד מרטין, יצרנית המסוק, מרוצים מהתוצאות. בסך הכל יוצרו ארבעה מסוקים מדגם זה לניסויים, האחרון שבהם המריא בפעם הראשונה באוגוסט האחרון.

בסרטון מתוך ניסוי המהירות ניתן לראות את המסוק הכבד ברגע ההמראה ובמצבי ריחוף, כולל בגובה נמוך מעל מקור מים. בהמשך הטיסה מגיע המסוק למהירות של 315 קמ"ש די בקלילות, ונזכיר שמדובר במסוק כבד שמשקלו כ-15 טון. 

ה-CH-53K הוא למעשה אותו מסוק יסעור שמוכר לנו בישראל, רק חדש, מתקדם הרבה יותר - וגם חזק הרבה יותר. המסוק החדש מסוגל לשאת 55 לוחמים או מעט יותר מ-16 טון ציוד, כ-6 טון יותר מהנתון הרשמי של היסעור המוכר, והקבינה הרחבה שלו מאפשרת הטענה של מגוון גדול של כלי רכב במהירות וביעילות. למסוק טווח ארוך במיוחד וניתן גם לתדלק אותו באוויר. את הכוח הוא שואב משלושה מנועי טורבו-מניפה GE38-1B של ג'נרל אלקטריק. ליסעור הוותיק, לשם השוואה, יש רק שניים.

האם זה המחליף של היסעור? (צילום: המארינס)
משקלו של המסוק - כ-15 טון | צילום: המארינס

היתרון גדול ביותר של המסוק הזה הוא שמדובר באותו CH-53 מוכר - רק כאמור, חדיש ומתקדם יותר. זו גם הסיבה שהוא נחשב למועדף מבחינת חיל האוויר הישראלי, שמחפש מחליף למסוקי היסעור שלו, מסוקים שטסים פה מאז 1969. מסוקי היסעור אחראים על הטסת ציוד כבד ולוחמים מיחידות מיוחדות, לצד משימות מסווגות שנמצאות תחת אחריותו.

"התחליף הכי טוב ליסעור זה מסוק יסעור אחר"

בעבר סיפרו לנו רס"ן אבירם, מפקד גף טכני בטייסת "מובילי הלילה" וסרן רון, טייס בטייסת "דורסי הלילה" שגילו של היסעור מורגש היטב בחיל האוויר, גם אחרי השבחות שהאריכו את חייו עד לשנת 2025 למעשה, מדובר במסוק כל כך ותיק, שהבדיחה בחיל האוויר אומרת ש"התחליף הכי טוב ליסעור זה מסוק יסעור אחר". ולמרות זאת, גם בחיל האוויר מבינים שאחרי 50 שנה הגיע הזמן לחפש את המחליף.

יסעור (צילום: שי לוי)
מסוק היסעור. כמעט בן 50 | צילום: שי לוי

"הבדיקות השגרתיות של המטוס אחרי 27.5 שעות טיסה כוללות עצירה של המכונה לחצי יום, כל 55 שעות טיסה ליום שלם וכל 110 שעות טיסה - לשלושה ימים. המכונה הזו מורכבת ודורשת לא מעט אנשים. רק כדי להכין אותו לטיסה, וזה לא משנה אם דקה או עשר שעות, צריך שלושה אנשים שיעבדו שלוש שעות. אם מטוס טס ואחרי דקה נחת, צריך לעשות את זה שוב", הסביר לנו רס"ן אבירם.

חיל האוויר ירכוש ככל הנראה 20 עד 30 מסוקים כתחליף ליסעור. לדברי סא"ל (במיל') ג', טייס יסעור ותיק, רוב הסיכויים שזה יהיה המסוק שירכשו. "הצליחו ליישם את המשפט שרק יסעור יחליף יסעור, וגם להכין מטוס חדש עם מערכות מתקדמות ויכולות טובות יותר", אמר. דברים דומים אמר בעבר תא"ל (במיל') יהושוע שיקי שני, מנכ"ל לוקהיד מרטין בישראל, שהסביר כי "חיל האוויר מכיר את היסעורים ואוהב אותם".

נציין שמול המסוק הזה יש מתחרה עיקרי אחד - הצ'ינוק מתוצרת חברת בואינג. גם פה, מדובר במסוק ותיק שעבר שדרוגים רבים, אך בעבר מסוק זה כבר נבחן על ידי חיל האוויר הישראלי שהעדיף את היסעור. כלי טיס נוסף עליו דובר זה ה מטוס מסוק V-22, גם הוא של בואינג, אולם על פי גורמים בחיל האוויר זה יהיה כלי טיס נוסף ולא מסוק מחליף.