AK-47 (צילום: Matt McClain, GettyImages IL)
המותג הוותיק מצליח שוב. קלצ'ניקוב | צילום: Matt McClain, GettyImages IL

המוניטין של המותג "קלצ'ניקוב" מבוסס במידה רבה הרבה יותר על העבר הזוהר שלו מאשר על ההווה – אבל מפתיע לגלות שדווקא בימינו, מכירות הנשק הוותיק הזה, AK-47 בשמו המקצועי, מרקיעות שחקים. גם בשוק הנשק התחרותי של היום, הקלצ'ניקוב מצליח לעמוד ביעדים ולהיות מותג שהרוסים מאוד מתגאים בו, למרות שהוא בשירות כבר 67 שנה.

אמנם מדובר בנשק ישן, אבל החברה שמייצרת את הקלצ'ניקוב בתוצרתו הנוכחית נוסדה בעצם רק בשנת 2013. זה קרה בעקבות מיזוג של שתי חברות ותיקות, נצר מהעבר הסובייטי של המדינה. בעקבות כך, החברות הפכו ליצרנית הנשק הגדולה ביותר ברוסיה. החברה מוכרת נשק לשוק האזרחי ולשימוש צבאי ב-27 מדינות שונות מסביב לעולם, וכן, גם במערב אירופה.


לא תמיד הכל נראה זוהר כל כך. רק בשנת 2014 סבלה החברה מהפסדים של כ-340 מיליון רובל (כ-4.7 מיליון יורו) – ובשנת 2015 היא כבר עברה לרווח של כ-29 מיליון יורו, כך מדווח האתר הרוסי sputniknews. על פי גורמים בחברה, הרווח העצום הושג הודות לשינויים רחבים שנעשו במטרה להפוך אותה לפרודוקטיבית יותר. בשנה הבאה, החברה מתוכננת למכור 165 אלף יחידות של נשק אישי – ובשנת 2020 היא מתוכננת לגדול לפחות פי שישה.

מאז השפל של 2014 אימצה קלצ'ניקוב אסטרטגיה שיווקית חדשה והשיקה מותג שנועד לצרכנים אזרחיים, כולל בגדים ואביזרים. כמו כן, היא הציגה סיסמה חדשה: הגנה על השלום. תהליך המיתוג מחדש התבטא לאחרונה גם בכך שנפתחה חנות קלצ'ניקוב בדיוטי פרי של שדה התעופה שרמטייבו במוסקבה