קסדה שמעוורת טייסים (צילום: פי. איי)
הקסדה שאמורה להיות המילה האחרונה בעולם התעופה, נתקלת בקשיים ועיכובים בפיתוח | צילום: פי. איי

בחיל האוויר הבריטי השקיעו כ-30 מיליון פאונד בפיתוח קסדת טיסה חדשה שמטרתה – מתן תמונה היקפית טובה וברורה יותר לטייסי הקרב בעת ביצוע משימות באוויר. בשבוע שעבר, ניסוי בקסדה כמעט והסתיים באסון. במקום שהקסדות יסייעו לטייסים לקבל החלטות מושכלות יותר בתנאי לחץ של טיסה במהירות גבוהה התקבלה התוצאה ההפוכה. כאשר הטייסים הגיעו למהירות של 1000 מייל לשעה, נוצר מצב של דיסאוריינטציה כתוצאה מהצפה של כמויות עצומות של מידע כדוגמת מפות רדאר ואינספור תמונות שמצולמות מהמצלמות  והגלאים החיצוניים של המטוס.

>> נושמים צבא? לסיפורים הכי מעניינים, הצטרפו לפייסבוק של פז"ם

כך פועלת הקסדה החדשה

הניסוי בוצע על ידי שלושה טייסים מחיל האוויר המלכותי ששוהים שנה בארצות הברית כדי ללמוד להטיס מטוסי קרב שנרכשו על ידי הממלכה וכדי לבחון את הקסדה החדשנית. אלא שאלו, כאמור, התעוורו מהצפת האינפורמציה בקסדה ובמזל חזרו לקרקע בשלום. אחד מהדוברים בכתבה אמר, "הדוחות על התצוגה של הקסדה מדאיגים. זהו הממצא האחרון בשורה של כשלים שהתגלו בתכנית היקרה הזו. אחרי ששולמו מיליארדים מכיסו של משלם המיסים, משרד ההגנה יהיה חייב לעשות את המאמצים כדי לתקן את הפגמים האלו". בתגובה לדבריו, אמר שר ההגנה הבריטי כי הניסויים נועדו לעלות על תקלות שכאלו.

מקורות שונים שמובאים בדיילי מייל מבקרים את פיתוח הקסדה שלמעשה בא כשדרוג לקסדת הטייפון הקיימת. "הטייס צריך את המידע על המהירות של המטוס, הגובה שלו, זוויות דאייה והעפלה, כמויות דלק ומערכות נשק. תוספת של תמונות של המרחב האווירי שבו המטוס נע זה כבר יותר מידי. ברמת בעיקרון, הטייסים הופכים ככה לעיוורים".

אומרים ש-Less is More וכנראה שצודקים. עם כל יכולות פיצול הקשב של טייסים, כנראה שיש גבול למספר הכיוונים שאובייקטיבית אפשר לפצל אליהם קשב.

>> הכי מהיר, הכי קטלני: הפרויקט הסודי של "לוקהיד מרטין" נחשף