רוסיה מפתחת "רכבת גרעינית" שמסוגלת לגמוע עד כ-2,400 ק"מ ביום, ובכך לשנע ארסנל שלם של טילים תרמו-גרעיניים לעבר אויביו של פוטין מבלי להתגלות. הרכבות העמוסות בטילים מוסוות כרכבות נוסעים או רכבות משא, כך שלא ניתן לזהות אותן מהאוויר. אפילו במבט מגובה הקרקע הן נראות תמימות לחלוטין.

סרטון שנחשף השבוע מדגים את הפוטנציאל ההרסני של הפיתוח הזה: הרכבת יכולה לעצור בכל נקודה על המסילה ולפרוק בתוך דקות את משגרי הטילים העצומים שלה. הסרטון ממחיש גם עד כמה הפיתוח קרוב לסיום: מדובר בתיעוד של ניסוי שערכה רוסיה לפני כשבועיים בקוסמודרום פלסצק, אתר שנבנה במקור לשיגור טילים בליסטיים בין-יבשתיים וייעודו שונה מאוחר יותר לשיגור טילים ולוויינים לחלל. בין העיר פלסצק והקוסמודרום מחברת מסילת רכבת, ששימשה ככל הנראה לעריכת הניסוי. כבר לפני שנתיים דווח על תחילת העבודה על הפרויקט, כפי שניתן לראות בסרטון הבא שהועלה ליוטיוב דצמבר 2014.

כל רכבת במערכת החדשה, שנקראת "ברגוזין" ומוגדרת כ"מערכת שיגור טילים קרבית מבוססת-מסילה", מסוגלת לשאת שישה טילים בליסטיים בין יבשתיים תרמו-גרעיניים מדגם RS-24 Yars. הטילים המדוברים נושאים ראשי נפץ של 250 קילוטון והטווח שלהם הוא כ-10,900 ק"מ – לא כולל טווח הנסיעה של הרכבת, כמובן.

על פי ההערכות, הרכבת הגרעינית תיכנס לשימוש בין שנת 2018 ל-2020. במערב חוששים שהיא עשויה לשמש נשק תקיפה ראשונה במלחמת עולם שלישית – חששות שהרוסים אינם מזדרזים להרגיע. ויקטור מורקובסקי, מומחה רוסי לביטחון, אמר בראיון לתחנת הרדיו של סוכנות הידיעות הרוסית "ספוטניק" כי פרויקט ברגוזין יהיה "סיוט מושלם" עבור שירותי הביון המערביים. "הקרונות שנושאים את הטילים מותאמים למסילות ברזל סטנדרטיות", אמר מורקובסקי. "לא ניתן להבחין בין קרון מהסוג ששימש לניסוי האחרון לבין קרון קירור של רכבת משא רגילה".


מרקובסקי ציין שהאמריקאים החלו לפתח רכבת גרעינית משלהם בתקופת המלחמה הקרה, אולם נטשו את הפרויקט. "ארה"ב חשבה על מערכת מסילות שתיפרש מתחת לאדמה לעבר משגרים תת-קרקעיים, אבל כספים בוזבזו לשווא והם מעולם לא יצרו משהו דומה למערכת הסובייטית".

מרקובסקי מתייחס כאן לרכבת הגרעינית המקורית, מערכת של 12 רכבות שנשאו טילים גרעיניים, שלושה על כל אחת. הטיילים המתנייעים האלה, שכונו "מולודטים", יצאו משלוש תחנות ברחבי ברית המועצות - במחוז קוסטרומה, מחוז פרם ומחוז קרסנויארסק.

הרכבת הגרעינית של פוטין (צילום: Panther/wikipedia)
קרון המערכת הישנה במוזיאון בסנט פטרסבורג. גם האמריקאים החלו לפתח רכבת גרעינית, אך נטשו את הפרויקט | צילום: Panther/wikipedia

פרויקט המולדטים הגיע לשלב מבצעי, אבל זה קרה ב-1987 – ממש רגע לפני קריסת הגוש המזרחי. במערב התייחסו לכל הסיפור בביטול וכינו את המולודטים "רכבות רפאים". הרוסים נטשו בעצמם את המיזם בתחילת העשור שעבר, אבל כעת נראה שהרעיון הישן מקבל תנופה חדשה. בין היתר, הרכבת הגרעינית המודרנית מנצלת את הפיתוחים בתכנון הטילים הבליסטיים: בתקופה הסובייטית הם שקלו 100 טונות כל אחד. טילי ה-Yars שוקלים משמעותית פחות – כ-47 טון.

"למערכת החדשה שאין שום מאפיינים שניתנים לגילוי, והיא עושה שימוש בפלטפורמת שיגור חדשה ובמערכת שליטה חדשה שנסמכת על תקשורת דיגיטלית מוצפנת", הסביר מרקובסקי ל"ספוטניק" - וסיפק לסוכנות הידיעות כותרת מדאיגה בדבר "רכבת גרעינית חמקנית".