קרן רמון הכריזה היום (שני) כי טייס הקרב לשעבר איתן סטיבה יהיה הישראלי השני שיישלח לחלל, 18 שנים אחרי שנשלח האסטרונאוט הישראלי הראשון אילן רמון ז"ל. כיום סטיבה הוא איש עסקים מצליח ופילנתרופ מוכר ומשרד המדע אף מסר כי יממן את עלות שליחתו לחלל. בעברו הוא גם אחד מטייסי הקרב הידועים בחיל האוויר, שחתום על לא מעט שיאים מרשימים.

סטיבה יליד חיפה התגייס לקורס טיס ביולי 1976 וסיים אחרי שנתיים כטייס קרב. בתחילת השירות היה טייס על מטוסי "סקייהוק" ופנטום ולאחר מכן עשה הסבה למטוסי F-16 - שם הגיע לשיאי לחימה אווירית עולמיים. 

את המטוס הראשון שלו הוא הפיל ב-9 ליוני 1982 במלחמת לבנון הראשונה. הוא שירת אז בטייסת 117, טייסת הנץ הראשונה של חיל האוויר, ובאותו יום יצא לגיחה יחד עם אליעזר שקדי, לימים מפקד חיל האוויר. השנים זיהו מטוס מיג 23 של חיל האוויר הסורי והפילו אותו. בגלל שהפילו אותו יחד, כל אחד מהם קיבל חצי הפלה וכך זה גם סומן על המטוסים שהטיסו באותו יום.

יומיים לאחר מכן, ה-11 ליוני, סטיבה יוצא לגיחה נוספת בשמי לבנון, גם הפעם הוא מטיס את נץ מספר 107. באותה הגיחה הוא מפיל לא פחות מארבעה מטוסי קרב סורים אחד אחרי השני. שני מטוסי מיג 23 בטיל אוויר-אוויר, מטוס סוחוי 22 בירי תותח ומסוק גאזל בטיל אוויר-אוויר. בכך הפך לטייס ה- F-16 הראשון ונכון להיום היחיד בעולם שהפיל ארבעה מטוסים בגיחה אחת.

טייסת 117 (צילום: עמית אגרונוב, אתר חיל האוויר)
מטוסי טייסת 117 בה טס סטיבה | צילום: עמית אגרונוב, אתר חיל האוויר

לימים סיפר סטיבה, שהיה אז טייס בדרגת רב-סרן, במאמר שכתב בישראל היום: "זיהיתי את המטרה טסה מתחתיי בגובה נמוך, חוצה את הגבול מסוריה מערבה לתוך לבנון. התנתקתי מהרביעייה והתחלתי להתקרב למטרה. זיהיתי שזה מיג 23 שמגיע לתקוף את כוחותינו בגובה נמוך. התקרבתי אליו ויריתי לכיוונו טיל".

הוא הוסיף ש: "ראיתי את הטיל יוצא ממני. המיג כבר היה בגובה 30 מטרים מעל הקרקע, ממש קרוב לתקיפה. כשהטיל פגע בו היה פיצוץ מאד גדול, ובעוד אני מסתכל, אני קולט פתאום את בן הזוג שלו, עוד מיג, עובר מתחתי, כנראה ניסה לחזור לכיוון סוריה". סטיבה פונה בחדות, משגר טיל נוף ומפיל גם את המיג השני. "המטוס נמרח לרצפה לאורך איזה חצי קילומטר של שדות ירוקים", שיחזר.

הוא יוצא מהקרב ומזהה זוג מטוסי סוחוי 22. "אחד הצליח לברוח לתוך סוריה אבל השני ניסה להתחמק ממני. הצלחתי להיכנס מאחוריו בגובה של 150 מטרים וכיוונתי אליו את התותח. יריתי לא יותר מאשר חצי שניה, ובגלל שהיתי בטווח קצר מאד של 100 מטרים, ראיתי את הפגיעות של הפגזים. שנינו צללנו ב-90 מעלות לקרקע והוא התרסק. אני נחלצתי בפניה חדה מאוד מעלה".

סטיבה שהפיל את המטוס השלישי חזר למבנה אחרי שגם חבריו הפילו מטוסים. אולם אז הוא מזהה מסוק סורי ומפיל גם אותו וכך משלים הפלה של רביעייה בגיחה אחת. בכך הפך לאחד מארבעה טייסי חיל האוויר שעשו את זה - שלושה במלחמת יום כיפור ואחד במלחמת לבנון הראשונה.

מטוס הנץ 107 איתו הפיל סטיבה את כל היריבים שלו הוא המטוס שהפיל הכי הרבה מטוסי אויב בעולם. כל טייס שהפיל 5 מטוסים ומעלה בקרב אוויר מוכרז כ"אייס" - אלוף הפלות רשמי - ולסטיבה חסרה חצי הפלה כדי להיחשב כזה. מחיל האוויר הוא השתחרר בדרגת אלוף משנה וכעת, כאמור, עומד לעשות שוב היסטוריה.