זה "מסר של 100 אלף טונות לעולם", אמר נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, כשחנך בסוף השבוע האחרון את נושאת המטוסים החדשה של הצי האמריקני. "אויביה של אמריקה ירעדו מפחד כשייראו את "ג'רלד פורד" באופק", הוסיף הנשיא. מדובר בנושאת המטוסים החדשה, ראשונה מסדרה שלמה, שהיא לא פחות מפיתוח טכנולוגי אדיר שישנה את הלוחמה הימית לעד. משהו שרק מי שיכול לשים 12.9 מיליארד דולר לחתיכה, יכול להרשות לעצמו. זוכרים את פרשת הצוללות שטלטלה את ישראל? אז עלות נושאת המטוסים היא כמו 26 עסקאות כאלה. או כמו 107 מטוסי F-35. כסף קטן.

ספינה חשמלית עם כור גרעיני חדש

לפורד יש כור גרעיני חדש וחזק בעוצמתו, המגיע יחד עם מערכת חשמל עוצמתית פי שלוש מזו שיש בדגם הקודם - הנימיץ. המשמעות היא מקום רב יותר בזכות פינוי של מערכות מיושנות גדולות וכבדות. בנוסף, לנושאת המטוסים יכולת להפעיל מערכות אלקטרוניות גדולות ועוצמתיות יותר. בין השאר מדברים שם על תותחי לייזר ומערכות שעדיין נמצאות בפיתוח. הכור הגרעיני מאפשר להם לשוט 20 שנה(!) בלי לתדלק במהירות של 30 קשר (מייל ימי בשעה).

נושאת המטוסים פורד (צילום: יחסי ציבור)
גאווה אמריקנית. נושאת המטוסים | צילום: יחסי ציבור

מערכת אלקטרומגנטית לשיגור מטוסים

על נושאת המטוסים אין מסלול המראה ארוך כמו בבסיס קרקעי, לכן משגרים את המטוסים בעזרת מערכת קיטור שפשוט זורקת אותם לאוויר. בפורד המערכת הזו הוחלפה במערכת אלקטרומגנטית (EMALS), מה שאומר – עוד מקום פנוי בספינה,  והכי חשוב: יכולת לשגר יותר מטוסים בזמן נתון. בעזרת המערכת הזו, גם מטוסים כבדים יותר או כאלה שיש עליהם יותר חימוש יוכלו להמריא בקלות. המשמעות של זה ברורה גם למי שלא נחשב למומחה ביטחוני. כך גם כאשר ייצרו מטוסים חדשים בעתיד, לא יהיה צורך להחליף את המערכת, אלא פשוט להתאים אותה.

אי חדש על הספינה

ה"אי" הוא למעשה מגדל הפיקוח של הספינה וגם חדר הפיקוד והבקרה. מדובר במגדל שתופס לא מעט מקום על הסיפון, אבל בנושאת החדשה האי קטן יותר, בין השאר בזכות מזעור המערכות שבתוכו. בגלל שהוא קטן יותר גם הזיזו אותו לצד ולאחור. המשמעות היא יותר מטוסים על הסיפון ויותר מטוסים מוכנים להמראה ותקיפה בכל רגע נתון. על פי הצי, שינוי מבנה האי, לצד המערכות ששמו שם, מאפשרים להם לשגר 33 אחוז יותר גיחות מאשר בדגם הקודם, וזה המון. על פי אחד מקציני הצי בזכות המקום שהתפנה, "מטוס יכול לנחות ולהגיע לעמדה בה הוא מתדלק ומתחמש בלי להפריע להמראות ולצאת שוב". צריך להגיד שבכלל הסיפון של נושאת המטוסים אורגן מחדש, מה שהגדיל את התפוסה שלו ב-25 אחוז.

מכ"ם נגד טילים ומטוסים

ה"פורד" צויד גם מכ"ם חדש שעובד על שני תדרים (DBR). המכ"ם הזה יכול לאתר, מצד אחד, מטוסים מנמיכים טוס וטילים שישוגרו לעברה, "בנתונים מרשימים ומסווגים". מהצד השני, יכול המכ"ם להכווין נשק  שמשוגר מנושאת המטוסים ואת המטוסים שלה.

מעלית נשק מתקדמת

זה נשמע כמו משהו קטן ולא משמעותי, אבל אפילו המעליות של נושאת המטוסים השתדרגה. תפקיד המעלית הוא להרים מטוסי קרב חמושים מבטן האנייה לסיפון. המעלית עברה שדרוג משמעותי למערכות אלקטרומגנטיות קטנות, קלות יותר וכאלו שיכולות להרים משקלים כבדים הרבה יותר. גם השדרוג הזה פינה למעשה מקום יקר לטובת מערכות אחרות.

"פורד" היא ללא ספק החלום הרטוב של כל אדמירל, אך העלות שלה (12.9 מיליארד דולר לעומת 4.5 מיליארד עבור הדגם הקודם) היא עקב האכילס שלה. נדגיש שבזכות התכנון והטכנולוגיה המתקדמת, היא מסוגלת לפעול עם צוות קטן יותר. על פניו נושאות המטוסים דומות במראה החיצוני, אבל זו החדשה קטלנית הרבה יותר, רוויה במיטב הטכנולוגיה הצבאית והיא אפילו מסוגלת לשגר מטוסי קרב שעוד בכלל לא תכננו אותם.